Leestijd: ca. 5 minuten

De integratie van Social media binnen je bedrijf is veel meer dan even een Twitteraccount aanmaken. De meeste bedrijven zijn daar inmiddels wel achter. Een juiste social mediastrategie vereist inzet en toewijding van je bedrijf op verschillende niveaus. In dit artikel de presentatie van het vier lagenmodel. Welke social media-elementen moet je als bedrijf geregeld hebben?

 

In feite kan je als bedrijf vier niveaus onderscheiden waar je je op het gebied van social media op dient te richten: de interne organisatie, je eigen website of community, de bestaande sociale netwerken en het toepassen van reputatiemanagement op deze netwerken.

Het is niet de bedoeling dat deze niveaus een hiërarchie hebben ten opzicht van elkaar. Je dient niet intern te beginnen om uiteindelijk met reputatiemanagement te eindigen. Het is echter wel handig om aan alle niveaus evenveel aandacht te besteden. En misschien komt het straks wel zover dat je aan je interne organisatie de meeste aandacht moet geven. Draagvlak voor de nieuwe, moeilijk te controleren sociale media is binnen veel bedrijven nog ver te zoeken.

De interne organisatie
In de meeste organisaties beginnen trajecten intern. Social mediaprojecten vormen hierop een uitzondering, zo lijkt het. Een enthousiaste marketeer start een Twitteraccount. Zonder dat de rest van de organisatie is aangesloten, stelt een bedrijf zich kwetsbaar op. Daar kom je misschien nu nog mee weg. Een professionelere houding is in de toekomst wel vereist. Denk bij je interne organisatie aan:

  • social media beleid,
  • je interne organisatie ( wie heb je nodig?)
  • de juiste uitrusting ( wat heb je nodig?)
  • wie is verantwoordelijk voor wat?
  • het socialer maken van je intranet
  • het meetbaar maken van je social media-uitingen

Je eigen website
Al ingeburgerd in de Verenigde Staten. Hier nog relatief onbekend. Het gebruik van sociale media op je eigen website. Daar zitten een aantal voordelen aan:

 

  • Gebruik van social media op je website heeft voordelige gevolgen voor je positie in zoekmachines
  • Doordat gebruikers makkelijk informatie laat delen, heeft er interactie plaats tussen gebruiker en merk. De betrokkenheid tussen gebruiker en merk wordt hiermee vergroot
  • Het is ook een manier om te laten zien dat je meedoet aan de laatste trends

Ik schreef in januari al een uitgebreide blog over dit fenomeen.

Ben aanwezig en gebruik bestaande sociale netwerken
Social media op je eigen website. Er zijn al pessimisten die dit verspilde moeite noemen. Waarom? Omdat er marketeers zijn die voorspellen dat vertrouwde merken en hun sites langzaam maar zeker op de helling gaan. Consumenten zoeken hun heil op Facebook of op Google. Zij lezen geen productbeschrijvingen meer op je corporate site, maar alleen de ratings en reviews op consumentensites. Gezien de ongelofelijke impact die sites als Google en Facebook hebben, rest hier maar een tactiek: meedoen voor het te laat is.

Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Want wat ga je dan doen op die websites? Je zou  kunnen denken aan: Reageren op vragen, klanten uitnodigen voor klantonderzoek, relevante content aanbieden over uw branche of producten.

Door de aanwezigheid op diverse sociale netwerken ontstaan er weer nieuwe kansen voor je als bedrijf. Een klant die regelmatig iets laat horen op Hyves of op Facebook is makkelijk te volgen in zijn “ echte leven”. Al zijn hobby’s, voorkeuren en gedragingen staan online. Zeker jongeren zijn een open boek online. Gouden tijden voor marketeers!

Eerder schreef ik al eens over de nieuwe mogelijkheden die Twitter biedt voor je als bedrijf.

Reputatiemanagement
De laatste schil die je als bedrijf dient in te vullen is reputatiemanagement. Ieder bedrijf maakt fouten, komt weleens zijn afspraken niet na, of soms werk je samen met olieboeren die de regenwouden aantasten. Vraag respectievelijk de DSB-bank, NS en Nestlé maar eens hoe social media je reputatie vervolgens schade kunnen berokkenen.

Hier een opsomming van zaken die bij reputatiemanagement een rol spelen:

  • Ben als bedrijf voorbereid op een mogelijke crisis
  • Wordt niet alleen actief op sociale media bij een crisis. Ben continue aanwezig. Ook in goede tijden.
  • Excuseer je meteen voor fouten, maar vier ook je successen met je volgers
  • Gebruik zoveel mogelijk sociale netwerken om je boodschap te verkondigen. Doe dat met respect en zonder arrogantie.
  • Doe je best om fans te verzamelen op je sociale netwerken en maak ze als zodanig herkenbaar maar vooral belangrijk voor je merk. In slechte tijden zullen zij voor je in de bres springen

De vier lagen zijn hier in een notendop behandeld. In de komende dagen zal ik dieper ingaan op de verschillende lagen. Ik ben benieuwd of jullie dit model herkennen. Of mis ik volgens jullie nog aspecten in het model?


Over de auteur

Maurice is partner bij Online Dialogue en eigenaar van internetadviesbureau Nummer Negen. Online Dialogue is een consultancy bedrijf dat klantdialogen optimaliseert, met als doel het online rendement te maximaliseren.

4 reacties

  1. Jeffrey

    Zie jij het hebben van webcare team middels dit kanaal als onderdeel van punt 3? Anders wellicht nog apart benoemen dat je webcare hier specifiek op inricht. Verder zijn het denk ik inderdaad wel de hoofdpunten waarop je je moet richten.

    Jeffrey

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.