De appstore van Apple biedt honderdduizenden programma’s voor allerlei doeleinden. Volgens velen zijn er veel apps waar je iets mee kunt leren. Dat klopt. Kijk maar eens naar 10 Free iPhone Apps To Learn A New Skill In 10 Minutes of 100 Best iPhone Apps for Serious Self-Learners of het aanbod zoals Apple het zelf aanbiedt met duizenden learningapps. Maar als je goed kijkt naar deze apps, dan hebben ze vrijwel allemaal betrekking op kennisoverdracht: van koken tot het menselijk lichaam en van muziek tot kunst.  Geen professional skills, zoals communicatie, management, sales en klantgerichtheid. Dat vind ik verbazingwekkend, omdat juist de techniek van de apps innovatief en interactief werken aan skills mogelijk maakt en een verrijking kan zijn in leermogelijkheden. Hoe komen we aan die apps?

Apple, eigenaar van de appstore, ziet zichzelf als een grote innovator voor het onderwijs. In de onderstaande Apple-infographic maakt ze graag duidelijk dat alle ontwikkelde producten een positieve bijdrage leveren aan innovatief leren.


Klinkt goed, maar het gaat dan om de hardware die Apple biedt en niet om de apps. Apple faciliteert dus bij leermogelijkheden, maar biedt ze zelf niet aan. De reden is niet moeilijk te bedenken: de hardware heeft ze zelf in de hand en de apps controleert ze alleen maar. Inhoudelijk heeft Apple daar niets mee van doen.

Maar dan de bedenkers van al die learningapps. Zoals ik al aangaf, de meeste apps gaan niet over de ontwikkeling van professional skills, terwijl de apps zich daar qua idee en techniek goed voor lenen. Ik heb na lang zoeken, niet alles staat onder onderwijs, geen enkele app kunnen vinden die een beetje in de buurt komt van professional skills. Waar zijn de apps waarin je 3d simulaties kunt sturen en zo je managementskills aanscherpt of opfrist, waar zijn de apps waarin je vocaal reageert op leersituaties en zo communicatie traint, waar zijn de apps waarin je daadwerkelijk timemanagementskills traint in plaats van de apps die je helpen om inzicht te krijgen in je timemanagement? Ze zijn er niet.

Geld speelt altijd een belangrijke rol bij de ontwikkeling van nieuwe toepassingen. Hoe snel gaan we onze investering terugverdienen? Wat is onze ROI? Die is er naar mijn idee voldoende. Ik heb al eens aangegeven dat de opleidingsmarkt in Nederland enorm is qua volume en dat er vele miljarden euro’s in omgaan. Met een app voor een brede doelgroep is geld te verdienen voor de uitgever en geld te besparen voor de gebruiker. Leren via de app kan namelijk dure classroom besparen.

Wie pakt dit op? Zijn het learning providers die ontwikkelaars opdracht moeten geven om trainingcontent om te bouwen naar interactieve apps? Zijn het uitgevers die naast boeken en andere leermiddelen dan ook apps uit gaan brengen? Zijn het organisaties zelf die internal learning onder meer mogelijk maken met apps? Of vraagt dit om een slimme collaborative aanpak van deze partijen, waarin ieder de eigen expertise inbrengt en waarin elke partij ook weer leert? Ja, die aanpak is naar mijn idee noodzakelijk. Welke partijen voelen zich aangesproken en gaan het voortouw nemen?

Over de auteur

Peter is marketeer, adviseur en auteur. Hij werkt voor Vergouwen Overduin, een groot bureau voor vaardigheidstrainingen, coaching en advies. Hij is auteur van de boeken Wat is nu eigenlijk het probleem? en Je iPad als mobiel kantoor.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.