Leestijd: ca. 4 minuten

Rembrandt Webspellen van het RijksmuseumAfgelopen zondag schreef Peter van Loevezijn een enorm interessante eerste artikel over het gebruik van smartphones binnen het onderwijs. Naar mijn inziens een fantastische beslissing van de Abilene Christian University. Ze zien duidelijk dat de jongere generaties inmiddels anders denken, werken en consumeren.

Dit is een goede verschuiving in het onderwijs in mijn ogen. Helaas is deze verschuiving meer een uitzondering dan de regel. Het onderwijs loopt achter, en lijkt zichzelf niet in dezelfde versnelling te kunnen zetten als de rest van de samenleving. Zolang deze instellingen niet communiceren op dezelfde golflengte als leerlingen zal er altijd sprake zijn van een vorm van miscommunicatie.

Serious games
Ofwel een spel wat niet ingezet wordt voor puur entertainment, maar waar duidelijke leerdoelen aanwezig zijn. Leerlingen zullen hier vele malen enthousiaster op reageren, zeker aangezien ze opgroeien in een wereld vol games. Dit zal leiden tot een grote mate van betrokkenheid en een gemakkelijkere overdracht van informatie. Daarbij zal deze informatie ook krachtiger blijven hangen aangezien hij vanuit een positief perspectief aan de leerlingen aangedragen wordt. Waarom denk ik dit, ik weet namelijk nog haast precies wat er allemaal bij Science Center NEMO te vinden is!

Dit zijn een aantal interessante voorbeelden van serious games:

Crossmedia & Multi-sensorisch
Uiteraard denk ik hier niet alleen aan serious gaming als dé oplossing. Het betekent ook crossmediaal communiceren met de leerlingen. Gebruik verschillende soorten, zowel analoge als digitale, media om de boodschap over te brengen en deze zal gegarandeerd krachtigere breinpositie krijgen.  Speel in op het hedendaags mediagebruik en maak leerlingen enthousiast.

Verder zijn er ook veel mogelijkheden voor multi-sensorisch onderwijs. Door alle zintuigen te gebruiken krijgen leerlingen meer prikkels. Crossmediaal gaat dus ook verder dan alleen op internet surfen. Gebruik geur, tast, smaak, geluid en beeld en overdracht van informatie wordt ineens een beleving.

De kanttekening aan dit hele verhaal is natuurlijk dat er nog weinig bekend qua wetenschappelijk onderzoek; en daar ligt ook precies het excuus van het huidige onderwijs om niet te hoeven veranderen. Zoals vele organisaties en bedrijven klampen ook de onderwijsinstellingen zich krampachtig vast aan de huidige manier van werken.

Toch is er wat dit betreft licht aan het einde van de tunnel. Meer en meer wetenschappelijk onderzoek wordt beschikbaar om de kracht van nieuwe media te bewijzen. Zo is Ranj (www.ranj.nl) bezig met een onderzoek naar het effect van serious gaming en is er GATE (Game Research for Training and Entertainment) een organisatie waar verschillende nederlandse universiteiten, TNO & Waag Society in participeren. Ook heeft SURFnet | Kennisnet een innovatieprogramma lopen waar onderzoek gedaan wordt naar virtuele omgevingen in het onderwijs. Het krachtigste voorbeeld heb ik voor het laatst bewaard, Science Center NEMO (www.e-nemo.nl) is een unieke beleving van volgens eigen zeggen “vijf verdiepingen vol wetenschappelijke en technologische doe- en ontdekdingen”

Kortom ik denk dat we er wel komen. Persoonlijk vind ik het in ieder geval een interessant vlak om te kijken waar didactiek en nieuwe media samen kunnen komen. Ik ben overtuigt dat het een meerwaarde zal hebben, uiteraard mits goed ingezet.

Over de auteur

Kevin is verhalenverteller, student & social media strateeg bij Pondres met een passie voor nieuwe media, social media, duurzaamheid en innovatie. Professioneel bemoeial, spuit 11 & semi-ongeleid projectiel.

4 reacties

  1. Peter van Loevezijn

    Hoi Kevin,

    Je raakt hier vele essenties. Ik ben ervan overtuigd dat de inzet van social media, mobile learning and serious gaming in het onderwijs niet alleen een prachtig antwoord is op motivatie in het onderwijs, maar ook het voorportaal is van het gehele leven lang leren daarna. Mijn collega Kees Maat bij Vergouwen Overduin heeft al jaren geleden laten zien wat gametechnologie kan betekenen voor lerende professionals in organisaties door game based trainingen voor accountants te maken op basis van de toenmalige Halflife2 engine. Zie: http://tinyurl.com/ykkarhm

    Wat ontzettend goed dat je dit statement maakt voor het reguliere onderwijs.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.