Leestijd: ca. 2 minuten

Bijgespijkerd is inmiddels alweer ruim een jaar actief. We zijn natuurlijk erg blij met hetgeen we bereikt hebben, maar stilstand is achteruitgang. Kortom, we willen weer doorontwikkelen.

Afgelopen week kwam tijdens een informele meeting (bier en tapas) een groepje bloggers van Bijgespijkerd bij elkaar. Al snel ontstonden er leuke ideetjes en aanvullingen voor het blog die we graag ook met jullie (het publiek) willen delen.

De voornaamste constatering was dat een aantal bloggers bijna dagelijks tegen dingen aanlopen die zeker het vermelden waard zijn, maar niet voldoende zijn voor uitgebreide inhoudelijke posts, iets waar we bij Bijgespijkerd juist trots op zijn.

Als snel ontstond het idee om de ‘FF Bijspijkeren’ categorie een meer prominente plaats te geven. Het idee: Een aparte pagina of kolom maken voor #FF Bijspijkeren, waar bloggers dagelijkse korte boodschappen kunnen plaatsen, zonder dat er direct een inhoudelijke en onderbouwde post omheen hoeft te verschijnen.

Ten eerste zorgt dit in onze ogen voor een frisse afwisseling tussen de wat ‘zwaardere’ artikelen, ten tweede zorgt het er voor dat het blog ook goed met de laatste ontwikkelingen kan meegaan door er kort melding van te maken.

Graag leggen we de volgende vragen aan jullie voor, laat je horen!!

(1) Ja, ik ben voor de aparte #FF Bijspijkeren rubriek, waar korte luchtige nieuwsberichten verschijnen (of nee, ik ben er tegen!).

(2) Waar zou deze #FF Bijspijkeren kolom het beste kunnen komen? Op de home wellicht…zoja, waar? Of misschien op een aparte pagina? Of kunnen de korte berichten gewoon tussen de huidige blogposts komen zolang ze maar een duidelijk oormerk hebben?

Ik hoop op veel respons, dan gaan we weer een nieuwe stap zetten met Bijgespijkerd! Alvast bedankt voor jullie input.

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

16 reacties

  1. Johan

    Goed punt. Net als het snacknieuws op iPhoneclub.
    Lekker even snel up-to-date worden!

    Beantwoorden
  2. Coen Meerbeek

    Aangezien ik een van de aanwezige bloggers op de meeting was ben ik sowieso voor 🙂
    Ik heb het idee dat deze layout zich hier best moeilijk voor leent.
    Misschien een soort widget component rechts of links.
    In de sidebar kan ook maar dat is voor de advertenties niet positief.

    Beantwoorden
  3. Natalie

    Ja goed idee! Ook ik zie vaak informatie die heel interessant is maar waar je niet meer van kan maken dan de paar zinnen die het zijn. Zonde toch om dat soort informatie te missen!
    Vooral doen!
    En dan wel duidelijk idd, in de rechterbalk lijkt me mooie plek!

    Beantwoorden
  4. David

    (1)Ja ideaal. Omdat nieuws steeds sneller wordt maar toch achtergrond informatie wil leveren (NRC-next) is dit een goed idee. Als er dan links bijstaan naar het ‘object van interesse’ dan kan de bezoeker zelf een kiezen om het te bezoeken.
    (2) dmv een twitter kanaal: ik wil dit nieuws wel op mijn twitter ontvangen en dan zelf besluiten of ik het lees. Via een twitter-ticker kan dit eenvoudig in de rechterkolom ook op de website geplaats worden

    Beantwoorden
  5. Bart Martens

    1) Ik zeg doen! Eventueel evalueren na 6 maanden.
    Je zou er een losse RSS-feed en nieuwsbrief op kunnen zetten en kijken hoe het gaat met aantallen subscribers.

    2) Klein blokje aan de rechterkant met de titels van de nieuwsitems zodat je makkelijk kan koppensnellen.

    Beantwoorden
  6. Peter van Loevezijn

    Goed idee om deze toe te voegen, maar dan wel apart gepositioneerd op de homepage in een apart kader waarin je de laatste 4 á 5 recente items ziet. Ik hoop wel dat ze iets meer gaan bevatten dan sommige minimale soundbites die je in Tweets tegenkomt. Daar zijn naar mijn idee andere plekken voor dan Bijgespijkerd.

    Verder krijg ik uit de reacties tot nu toe het beeld dat de een ze meer als nieuwsachtige items ziet, dus actueel, en de ander meer als korte boodschappen die niet actueel hoeven te zijn. Beide kan, maar door elkaar lijkt me voor een bezoeker niet echt duidelijk.

    Beantwoorden
  7. Sjef Kerkhofs

    Klinkt goed mensen, erg leuk! Ik zit zelf ook te denken aan 4 a 5 items in de rechterkolom, maar ik denk wel dat er duidelijk onderscheid moet zijn met bijvoorbeeld de laatste reacties etc. Anders springt het geheel niet genoeg in het oog wellicht.

    We gaan er eens over nadenken, meer feedback is welkom.

    Beantwoorden
  8. Sjoerd Bosmans

    Ja, goed idee, en ik ben in principe ook voor rechts..maar waarom niet eens links of is dat komt de usability van de site hier niet mee ten goede?;)

    Ben benieuwd wat voor invulling je in gedachte hebt, kleine mening geven over een onderwerp wat normaal gesproken niet in een tweet past? of meer uitgebreidere RSS?

    Beantwoorden
  9. Jan Seurinck

    Een nieuwe rubriek vind ik niet echt nodig. Liever zou ik een beperkter aantal posts hebben die dan enkel “bijspijkeren”.

    Nu valt me vaak op dat er vertalingen worden aangeboden. Niets mis mee maar ik heb die meestal ook gelezen.

    Liever zou ik dus zien: Bijgespijkerd artikels+een roundup van wat jullie elders aan interessants hebben gelezen. Linkje met commentaar, zoiets.

    Beantwoorden
  10. Kees Romkes

    call me crazy, maar heet dat niet gewoon een “status update” a.k.a. “Twitter ?” een lijst gefilterd op basis van een hashtag –> RSS Feed –> Inladen op Bijgespijkerd zou dan toch volstaan ?

    Juist de volledige artikelen maken van Bijgespijkerd zo’n mooi, uitgebreid, inhoudelijk platform. Voor mij bied het geen toegevoegde waarde in ieder geval.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.