Leestijd: ca. 8 minuten

Op donderdag 22 april organiseerde NIMA een avond over mobiele marketing. Er werd aan de hand van twee verschillende cases in gegaan op de vraag: “Mobiele marketing – toekomstmuziek of realiteit”. Sommige mensen zien mobiele marketing als een onmogelijkheid, anderen zien het als iets waar op dit moment al reële kansen liggen. 80% van de marketeers zijn nog niet bezig met mobiele marketing en richten al hun innovatieve pijlen op social media. Maar sociale media gebeurt overal en altijd en daarmee wordt mobiele communicatie ook steeds belangrijker.

Mobiele communicatie:

De inleiding tijdens het evenement werd gehouden door Remco Rouffaer (Bluetoothreclame.nl) en Paul Mols (Cheil Communications). Zij gaven aan dat mobieltjes echt in opkomst zijn, zo zijn er 125 mobiele aansluitingen per 100 inwoners en is 80% banger zijn mobiel dan zijn portemonnee kwijt te raken! 1 op de vijf mobiele toestellen heeft 3G in Nederland, en daarvan wordt 21% veel gebruikt (meerdere keren per week). Mobiele marketing moet vooral ingezet worden om informatie te verstrekken of brand awareness te creëren. Er zijn hiervoor verschillende soorten mobiele communicatie mogelijk: SMS, MMS, Mobiel internet, Bluetooth, WiFi en Wimax. Er zijn ook veel verschillende platformen: Android, Symbian, Windows, iPhone, RIM (Blackberry) en voor elk platform moet los een applicatie ontwikkeld worden. Wanneer rekening wordt gehouden met alle specifieke verschillen maar ook mogelijkheden kan men veel bereiken op gebied van marketing. Een geweldig maar slecht getimed voorbeeld: Coca-Cola Light campagne waarbij er een enorme machine stond die gratis blikjes Cola geeft als mensen naar een specifiek nummer smsten. Het had veel gebruikt kunnen worden, ware het niet dat weinig mensen geinteresseerd zijn in koude cola als het vriest in December. Een geslaagder voorbeeld was dat mensen die hun bluetooth tijdens Sensation White aanzetten gratis een wallpaper kregen van Samsung. Dit werd door 10-30% (tijdens verschillende events) gebruikt en gaf gerichte 1op1 reclame.

Er gebeurt nog weinig met mobiele communicatie omdat het medialandschap maar langzaam verandert. Mensen weten liever waar ze mee te maken hebben en zijn dus ‘better safe then sorry’, daarnaast wisselt het kennisniveau erg per bedrijf en is er in het algemeen een gebrek aan tijd om zich erin te verdiepen. Daardoor zijn de initiatieven die op dit moment bestaan ook erg divers in content en kwaliteit. Maar er is wel heel veel mogelijk, helemaal wanneer verschillende soorten media gecombineerd worden. Voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de actie van Slam FM, Samsung en Hyves tijdens koninginnedag vorig jaar op het Rembrandtplein, waarbij sociale netwerken gecombineerd werden met sms, filmen en grote live borden. Deze actie leverde 80.000 interacties op en dit waren er, als het feest niet eerder afgelast was, waarschijnlijk nog vele malen meer geweest.

Oxxio EnergieMonitor:

De eerste case van de avond werd gepresenteerd door Joos Luteijn, Manager E-Commerce bij Oxxio. Hij heeft de Oxxio EnergieMonitor bedacht, een applicatie waarop mensen kunnen zien hoeveel hun verbruik is (in euro’s, kWh en m3), het verbruik kunnen vergelijken met vorige maanden en hoe ze kunnen besparen. Deze applicatie sluit aan op de slimme meter, die je bij Oxxio kan bestellen. Deze meter verzendt via GPRS de gegevens real-time waardoor vervolgens online het verbruik gecheckt kan worden. De gedachte hierachter was dat mensen sneller naar hun mobiel grijpen, zelfs sneller dan dat ze naar een website gaan. Daarbij is er weinig vertrouwen in energieleveranciers en zou nieuwe techniek hier mogelijk bij kunnen helpen.

De problemen waar ze tijdens de ontwikkeling tegen aanliepen waren basic maar belangrijk: Welk platform kies je? Welke techniek gebruik je? Hoe beveilig ik het? Hoe maak ik het (goed) meetbaar? Hoe lang moet ik wachten voor lancering (door vertraging bij de Apple store)? Hoe promoot ik de applicatie? Uiteindelijk hebben ze gekozen voor meerdere platformen (iGoogle, Netvibes, Vista, Mac OS, App store) maar achteraf gezien zouden ze liever eerst het aantal platformen beperkt hebben en er later extra aan toegevoegd. De beveiliging is geregeld aan de hand van een activatiecode die de gebruiker op mijnoxxio.nl kan vinden. Een omslachtige methode, maar het zorgde er wel voor dat privégegevens niet zo maar in andermans handen terecht kunnen komen. Er is gebruik gemaakt van pers, blogs en conferenties om bekendheid te creëren. Nog steeds vinden ze de resultaten slecht te meten door gebrek aan goede analysetools.

Mobiel internet:

Geoffrey Stoel van T-mobile ging tijdens de tweede case in op de operatorkant van mobiele marketing en richt zich voornamelijk op mobiel internet tijdens zijn presentatie. Hij startte de presentatie met een TEDtalk van Renny Gleeson over hoe mobiele communicatie soms de fysieke aanwezige mens vergeet. Het feit dat het altijd mogelijk is, betekent niet dat het altijd leuk is om in je mobiel te staren. Daarom blijkt dat er vier momenten dat mobiel internet veel gebruikt wordt: onderweg, terwijl men wacht, samen met vrienden, en wanneer je tijd voor jezelf hebt. Het mobiel internet komt op vanaf een uurtje of half 6 en stijgt tot 10 uur, dan blijft het door de hele dag op het zelfde niveau waarna het in de avond doorstijgt. Om elf uur ‘s avonds is de grootste piek in het gebruik van mobiel internet.

Steeds meer mobiele toestellen zijn geschikt voor mobiel internet, zoals iPhone, Android toestellen en Blackberry’s (die als trend erg in opkomst zijn buiten het zakelijke segment), maar er komen ook steeds meer andere soorten machines die gebruik maken van mobiel internet zoals iPad en Kindle. Doordat steeds meer telefoons GPS hebben, er steeds betere camera’s in komen die QR codes kunnen scannen is er steeds meer mogelijk voor marketing. Daarnaast komt binnenkort NFC op, een nieuw systeem waarmee informatie vanaf een poster in een keer doorgestuurd kan worden naar een mobiel waardoor er interactie tussen fysiek en digitaal kan zijn.

Applicaties zijn in opkomst, op dit moment zijn ze gemakkelijk aan te schaffen bij de Apple Store en bij de Android Market maar de rest maakt het de gebruiker nog moeilijk. Wanneer dit makkelijker wordt, zal er meer verschijnen. Wat er voornamelijk aangeboden wordt zijn games, entertainment en Social Networks. T-mobile heeft zelf applicaties voor fotosharing, het stellen van vragen, applicaties aanbevolen krijgen en het veranderen van instelling bij T-mobiel Family. Er is geen applicatie voor hoeveel je verbeld hebt, omdat er al twee applicaties van derden zijn die dit aanbieden. Er kan ook naar HTML5 voor mobiele websites gekeken worden i.p.v. applicaties.  T-mobile levert aan bedrijven services om gegevens te verkrijgen van mensen die geen smartphone hebben. Zo kan een bedrijf de locatie krijgen van een mobiel aan de hand van de zendmasten of kan elke bezoeker een uniek ID krijgen (ASID) waarmee bedrijven kunnen checken of een gebruiker terugkomt.

Discussie:

Tijdens de discussie komt heel duidelijk naar voren dat de meeste marketeers nog heel voorzichtig zijn vanwege de slechte meetbaarheid van applicaties tov van websites en het feit dat 20% pas smartphones heeft. Wanneer dit aantal eerder rond de 60-80% ligt dan gaan bedrijven sneller over op mobiele applicaties. Ook moeten CEO’s nog verder gaan inzien dat de kostenverdeling anders ligt dan bij traditionele media en dat de ontwikkelkosten veel hoger zijn, maar de ‘plaatsingskosten’ veel lager.

Ik denk dat hiermee duidelijk wordt dat hoewel mobiele marketing zeker reëel is, het voor de meeste bedrijven toch nog iets voor de toekomst blijft. Al met al een interessante avond over mobiele marketing. Met dank aan NIMA voor de uitnodiging.

Is uw bedrijf al bezig met mobiele marketing? En op welke manier?

Over de auteur

Natalie werkt als Projectleider Sociale Media bij de Fac Geesteswetenschappen van Universiteit Utrecht. Naast haar werk houdt zij van koken, creatief zijn en fantasy lezen.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.