Leestijd: ca. 6 minuten

Elke marketeer heeft inmiddels wel één of meerdere apps ontwikkeld. Apps inzetten als onderdeel van de marketingstrategie waarmee deze een rol krijgen om de uiteindelijke doelstellingen van de marketingstrategie te kunnen realiseren. Apps kunnen ook worden gemaakt om te testen of de interactie en communicatie met de doelgroep op die manier beter kan.

Een app krijgt de meeste associatie met smartphones en tablets, apps kunnen natuurlijk ook ontwikkeld worden voor andere devices zoals smartwatches.

Met dit artikel zetten we een aantal gedragingen van mensen die met apps werken op een rij.

 

Korte introductie

In de verschillende app stores (de bekendste zijn de Apple App Store, Google Play, Windows Store). Worden per dag 1000 nieuwe apps aangeleverd. Op het totaal wat er al is. Dat zijn er over een jaar gerekend 365.000.
Dat is ook de reden dat apps onder kunnen sneeuwen in het aanbod, immers de hoeveelheid is voor een gemiddelde mens niet te bevatten.
Daarnaast is het switchen tussen de aangeboden apps ook groot. Apps die zijn aangeschaft worden verwijderd of niet meer gebruikt omdat nieuwe apps de aandacht hebben getrokken. De ProductLifeCycle van een app is de laatste jaren minder geworden.

 

Meest gebruikte apps

Er zijn eigen drie belangrijke categorieën apps die veel gebruikt worden. Dit zijn de drie categorieën vanuit de vele categorieën die beschikbaar zijn.

  • games, bijna 25% van de apps die worden gebruikt zijn games
  • business is ruim 10%
  • onderwijs is bijna 10 %

De levensduur van apps:

  • algemeen wordt bijna 40% van de apps in de eerste maand al weer verwijderd of niet meer gebruikt
  • bijna 70% van de apps haalt de drie maanden niet
  • bij games is ruim 60% na een maand al weer verdwenen, bij business en onderwijs ruim 50%

Waarom worden apps verwijderd?

Over het algemeen wordt als reden aan gegeven dat de app te veel ruimte in neemt op het device waardoor andere apps of programma’s niet meer of trager werken. Dat is een belangrijke reden en daar kunnen we bij het ontwikkelen van een app mee rekening houden. Soms stoppen we namelijk teveel in de app, dat vraagt om ruimte en wordt uiteindelijk niet gebruikt.

  • ruim 50% verwijdert een app omdat deze teveel opslag vraagt
  • het adverteren in de app is een reden voor ruim 40%
  • loopt vast zegt ruim 30%
  • en dan ook zeker belangrijk de punten “onzeker of de privacy wel goed is geregeld”, ‘slecht design”, “complexe registratie” en natuurlijk ook de redenen als niet gebruiken en saai

Bij games zien we als redenen:

  • game is niet leuk, ruim 65%
  • te veel advertenties ruim 60%
  • te veel notificaties er tussendoor

Voor Business apps:

  • betere oplossing gevonden bijna 30%
  • slechte ervaring bijna 30%
  • extra betalen voor extra diensten is de derde factor

Voor onderwijs doelstellingen:

  • informatie is niet meer belangrijk bijna 40%
  • niet uitdagend genoeg
  • beter alternatief gevonden

 

Waar kun je op letten bij het ontwikkelen van apps?

Er is een aantal punten waar je op kunt letten bij het ontwikkelen van apps. Punten die je helpen om de levensduur van de app te vergroten. Immers de gebruiker heeft de tijd al genomen om de app te down loaden, is er mee aan de slag gegaan en haakt ergens af.

  • maak gebruik van standaard technische mogelijkheden zoals scroll-bars en tekstindeling; op het moment dat de creativiteit te groot wordt moeten mensen gaan nadenken en die tijd hebben ze gewoon niet
  • de location based toepassingen zijn een ontwikkeling die eigenlijk door veel mensen wel wordt gewaardeerd, daarnaast moet je als ontwikkelaar goed nadenken over global apps, koppel de locatie aan de taal, niet iedereen spreekt “Engels”
  • zorg voor consistentie in de teksten en de buttons; wanneer je meerdere woorden gebruikt voor eigenlijk eenzelfde handeling dan is de gebruiker kwijt wat er gebeurt
  • denk bij het ontwikkelen van de app aan de devices waar de app op gebruikt gaat worden, kan de app meedraaien met toestellen of blijft deze verticaal staan
  • zorg dat de menustructuur duidelijk voor de mensen naar voren komt
  • voor het down loaden van de app moet je geen dingen beloven die eigenlijk niet kunnen, hierdoor kan het aantal down loads stijgen maar is de gebruiker net zo snel weer weg met meer negatieve lading dan ervoor;
  • manage de verwachtingen van de mensen die de app down loaden door duidelijk aan te geven wat wel en niet kan
  • gebruik niet te kleine velden die ingevuld moeten worden, vaak zie je bij bestellingen dat er iets moet goed gekeurd worden en dan is de button om dat te doen erg klein, dat werkt niet op mobiele devices
  • teveel mogelijkheden in een app stoppen is niet bevorderlijk voor het gebruik, keep ik stupid en simple voor de gebruiker

We investeren veel geld in een app en veel tijd. In de praktijk proberen we dan alles er in te stoppen wat mogelijk is. Dat vraagt om een negatief effect. Stel jezelf een concreet doel wat de app moet opleveren en zorg dat de app goed doet wat deze moet doen. Niet meteen leuker maken, dat heeft de gebruiker niet door en werkt juist tegengesteld.

Over de auteur

2 reacties

    • Karst Otten

      Hallo Hans, dank voor je bericht. Het artikel is toch echt uit eerste hand geschreven. Misschien door de snelheid soms iets te krom. 😉

      Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.