Leestijd: ca. 5 minuten

Afgelopen donderdag 4 februari 2010 stond de tweede editie van Marketing Pioneers op het programma. Dit door Multiscope georganiseerde event vond dit keer plaats in Pakhuis de Zwijger en Stephan Fellinger was aangetrokken als dagvoorzitter.

Pytch PEP talks

Net als de voorgaande editie diende het event mede als podium voor  vijf online entrepreneurs. De opzet is dat elke ondernemer in maximaal zes minuten een inspirerend verhaal vertelt waardoor het publiek overtuigd raakt. Wat opviel aan de verschillende pitches is dat er vooral veel voorbeelden/cases werden geshowd, maar dat het businessmodel erachter vaak niet duidelijk was.

De marketeers in de zaal mochten na afloop van de pitches hun stem uitbrengen via ouderwetse gekopieerde vijf gulden biljetten. Niet totaal onverwacht won Jan-Paul de Beer van Brandfighters de aanmoedigingsprijs van € 2.500. Hij had veel leuke video’s en ademde de meeste energie en ondernemerslust uit.

Rikkert Walbeek – Sales 2.0

De eerste spreker die na de pitches op de catwalk zijn verhaal mocht verkondigen was sales autoriteit Rikkert Walbeek. Hij had een erg interessant verhaal met de essentie om de pijnpunten tussen Sales en Marketing bloot te leggen, oftewel: Sales zorgt voor omzet en Marketing is alleen maar leuk voor even (lees als fastfood). Wel kan de sales persoon nog veel leren van de marketing personen om zich te ontwikkelen van traditioneel (1.0) naar modern (2.0). Rikkert sloot af met de vraag of Marketing de Sales een huwelijksaanzoek zou willen doen.

Huib van Bockel – Red Bull

De marketeer van Red Bull had een aardige presentatie waarbij hij zich vooral had laten inspireren door het marketingmodel van Apple. De belangrijkste les die hij had is dat Red Bull zich wil onderscheiden door creativiteit met een minimaal marketingbudget. De merkwaarde moet voorop staan en door veel te geven zal er uiteindelijk onder consumenten een voorkeurspositie ontstaan.

Leen Zevenbergen – Inspirerend ondernemerschap

Auteur en ondernemer pur sang Leen Zevenbergen vertelde een zeer gepassioneerd verhaal over hoe je als ondernemer toegevoegde waarde creëert door creativiteit te stimuleren. Leen geeft aan dat in iedere persoon een creatief talent schuilt, zolang je maar werk doet wat je leuk vindt om te doen. Wanneer je als ondernemer uit wil blinken moet je dus ook enkel op zoek gaan naar die mensen die gepassioneerd met hun werk om gaan. Door als ondernemer te werken met zulke mensen zul je een sprankelende organisatie hebben. Het publiek was overdonderd door Leen zijn verhaal wat werd beloond door extra spreektijd en een oorverdovend applaus.

The Challenge

In dit deel van het programma mochten drie bedrijven (die tevens sponsoren waren) zich aan elkaar wagen voor de aanwezige Marketing Pioneers. Respectievelijk Energize, GX en info.nl hadden een leuk verhaal, ondanks dat het wat schril afstak na de sessie van Leen Zevenbergen. Kern van de Challenges was dat ze niet echt ingingen op de dilemma’s die beschikbaar waren, maar er meer een verkooppraatje van maakten.

David Meerman Scott – The New Rules of Marketing & PR

Keynote-spreker en speciaal overgekomen uit de US of A was marketing guru en gerenommeerd blogger David Meerman Scott. Hij wilde met zijn preso vooral aangeven dat het traditionele medialandschap aan het veranderen is. Door deze veranderingen moeten bedrijven hier anders op inspelen. Quote’s zoals: “Loose control – Encourage sharing, stimulate the word of Mouse” en “On the web you ARE what you publish” moeten bedrijven doen inspireren om anders met marketing en PR om te gaan.

Conlusie is dat het een perfect georganiseerd event is wat zeker nog verder zal gaan groeien in de komende jaren. Het thema “Supersize your Sales” is wat mij betreft niet helemaal tot zijn recht gekomen; waarschijnlijk ook omdat het leeuwendeel marketing mensen is wat hier geen directe focus op heeft (toch Rikkert 😉 ). In ieder geval had ik aan het einde van de dag mijn Buzzwoord-bingokaart vol, waarmee ik zelfs nog een gratis drankje tijdens de borrel kreeg. Wat volgde was een spontane Bijgespijkerd meetup met onder andere Tijmen, Simon en Thijs. Volgend jaar ben ik zeker weer van de partij!

Je kunt de presentaties terugkijken of binnen Twitter zoeken naar #mp2010 voor een micro-blog verslag van de aanwezigen.

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

2 reacties

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.