Leestijd: ca. 5 minuten

Generatie Z is opgegroeid met internet, mobieltjes en social media en weet niet beter dan dat dit een normaal onderdeel van hun leefomgeving is. Maar deze generatie wordt op school opeens onthouden van al deze media. En dat is niet de oplossing, zei Sanne Kuyt afgelopen woensdag tijdens Social Media Club Amsterdam. Dompel scholieren liever onder terwijl je de grenzen duidelijk aangeeft. 

‘Onderwijs en social media’ was het onderwerp van de Social Media Club Amsterdam op woensdag 15 februari in het Lloyd hotel (een mooi gebouw met enorme historie). Een breed onderwerp, zo bleek al uit de twee verschillende soorten sprekers: de ene een oud basisschoolleraar, de ander universitair docent.

Social media op de basisschool

De eerste presentatie werd gegeven door Sanne Kuyt, tegenwoordig educatief medewerker bij het Creative Learning Lab van Waag Society en vroeger basisschooldocent. Sanne ondersteunt educatieve instellingen bij het invoeren van social media in het onderwijs. In zijn presentatie tijdens SMCadam beargumenteerde hij dat docenten altijd minder van techniek zullen weten dan de scholieren maar dat zij wel moeten bijblijven met deze techniek om scholieren kaders te kunnen bieden.

Sanne heeft zijn baan in het basisschoolonderwijs opgegeven. De reden dat Sanne vertrokken is? Hij vond het basisonderwijs traag en log, en hoewel social media het lesgeven leuker maakte, stond het gebrek aan enthousiasme van zijn collega’s om hierin mee te gaan hem tegen. Hij snapte ook vooral niet waarom: “er is niets zo makkelijk om op in te stappen als social media” en er is aangetoond dat als leerkrachten social media inzetten in de klas en de jongeren kaders geven, er minder problemen ontstaan zoals cyberpesten. Sanne is heel stellig wanneer hij zegt dat de tijd dat leerkrachten nog niet mee hoefde voorbij is, dat we hen niet meer het hand boven het hoofd kunnen houden. Ze moeten bijblijven met de belevingswereld van jongeren en laten zien hoe zij verantwoord om kunnen gaan met social media, zich niet verschuilen.

Legio mogelijkheden

  • Sanne heeft een aantal voorbeelden van wat hij heeft gedaan met social media in het onderwijs. Zo heeft hij, zoals hierboven te zien is een lipdub opgenomen met groep 7. De scholieren konden zien hoe de kracht van social media werkt. Eerst werd het filmpje een aantal keer bekeken en door het op Twitter te plaatsen steeds meer. Op een digitaal leerbord konden de scholieren dat bij houden.
  • Briefjes mee naar huis geven? Dat hoefde niet bij Sanne op school. Hij gebruikte blogs als communicatiemiddel met de ouders. Daar gingen niet alleen belangrijke mededelingen op, maar ook leuke opstellen bijvoorbeeld!
  • Tijdens een landenproject had groep 7 een fantasieland. De eerste dagen werkte ze oa aan een vlag en een landkaart, maar op een gegeven moment liep het een beetje dood. Door op Twitter op zoek te gaan naar een paar mensen die 1 dag wilde doen alsof ze uit dat land kwamen ontstond er een hele nieuwe mogelijkheid om hun creativiteit te ontplooien. De tijdelijke bewoners twitterden over wat ze deden maar gaven de klas ook opdrachten. Zo vroeg een Twitteraar die zich voordeed als journalist van het land of ze een tekening konden maken van een legendarisch monster dat ze maar niet op de foto kreeg…
  • Via wiki’s maakten de scholieren samen werkstukken. En ze gingen elkaar ook automatisch corrigeren op spellingsfouten of inhoud.

Kaders

Sanne geeft aan dat basisschoolleerlingen heel open zijn en veel minder terughoudend in het gebruik van social media (tov oudere kinderen). Ze zijn er ook veel sneller mee. Maar wat ze wel nodig hebben, is dat de volwassenen laten zien wat er allemaal mee kan en tegelijkertijd kaders bieden. Dat houdt niet in dat we verbieden, want het heeft geen nut om ze te proberen te ontkoppelen van hun netwerk, maar leer de toekomst dit netwerk te gebruiken om meer voor elkaar te krijgen. En als er iets mis gaat moet je het gesprek aan gaan erover. Daarmee voorkom je in veel gevallen cyberpesten.

Sanne heeft geëxperimenteerd met social media gebruik in het basisonderwijs. Vanmiddag verschijnt het verslag van Wolter Mooi die social media gebruikt heeft om het gesprek aan te gaan met zijn universitaire studenten. Gebruik jij als docent al social media in het onderwijs?

Over de auteur

Natalie werkt als Projectleider Sociale Media bij de Fac Geesteswetenschappen van Universiteit Utrecht. Naast haar werk houdt zij van koken, creatief zijn en fantasy lezen.

4 reacties

  1. Marco van Loon

    Prima post en herkenbaar beeld!
    De observatie dat leerkrachten achterblijven ten aanzien van nieuwe ontwikkelingen klopt en is van alle tijden. Met de komst van huidige, moderne technologieën wordt dat weer eens duidelijk. Interessante vraag is uiteindelijk: wat hebben de leekrachten nodig om bij te blijven bij de huidige maatschappelijke en technologische veranderingen? Of: wat houdt hen momenteel tegen? Voldoende voer voor een volgende blog! 🙂

    Beantwoorden
  2. Vincent

    Leuk stukje Natalie! Ik had ’t hier laatst nog over met een vriend van me (die docent is) en ook eens met Ali. We kwamen tot de conclusie dat hier inderdaad zo ontzettend veel voor de hand liggende kansen zijn die maar mondjesmaat worden benut. Gelukkig wordt er in ’t middelbaar onderwijs wel al steeds vaker met dit soort dingen geëxperimenteerd en is er vanuit de overheid wel degelijk een denktank die zich richt op deze problematiek (volgens mij hier te vinden http://www.kennisnet.nl/ een oude basisschoolvriendin werkt daar, kwam ik toevallig achter toen ik op zoek was naar dit soort dingen voor m’n afstudeervehikel.)

    Beantwoorden
  3. Natalie Vijlbrief

    Dank je wel Marco voor je reactie. Mooie vragen, die zeker ook naar voren kwamen tijdens het discussiemoment bij SMCadam. Veel leerkrachten vinden het ingewikkeld of denken de tijd niet te hebben het te leren. Vaak zijn er gelukkig docenten die het wel snappen en die zouden hen langzamerhand mediawijzer kunnen maken. Andere tip voor leerkrachten is om dit blog vaker te lezen, dan zal ik het hen rustig stap voor stap kunnen uitleggen 😉

    @Vincent: Dank je wel voor de aanvulling. Het is inderdaad zo dat er langzamerhand steeds meer over nagedacht wordt, vandaar dat het ook zo relevant is. Helaas worden het dan vaak in een denktank bedacht en als advies gegeven maar zonder dat leerkrachten weten hoe ze dat advies ook kunnen gaan uitvoeren. Hopelijk geldt dat niet voor dit aankomende advies.

    Beantwoorden
  4. Tineke Pauw

    Ik ben niet op de hoogte van een denktank bij Kennisnet, maar we bieden in ieder geval wel toegang tot praktijkcases waarbij leerkrachten/docenten social media in de klas inzetten.

    Even ter aanvulling: ik werk als webredacteur voor Kennisnet. 🙂

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.