Leestijd: ca. 4 minuten

LinkedIn kan je profielfoto en naam ongevraagd bij advertenties gebruiken. Iedereen van pers tot social media adviseur struikelt over elkaar heen om dit nieuwe fenomeen te kapitelen. In iedere blog wordt er ook nog eens verwezen naar de manier waarop je deze wijziging ongedaan kunt maken. Maar ik maak deze profielwijziging niet ongedaan. In deze blog drie redenen waarom ik mijn accountinstellingen lekker laat staan.

Wat is er aan de hand? De naam en foto’s van leden van Linkedin kunnen sinds juni ongevraagd worden gebruikt voor advertenties die op de website worden geplaatst. Daarbij heeft LinkedIn de accountinstellingen zo veranderd dat het LinkedIn-lid automatisch toestemming geeft voor het gebruik van naam en foto.

Ok, de manier waarop LinkedIn de wijziging heeft doorgevoerd is niet de meest, zeg maar, sociale manier. Een aankondiging doen op de eigen Linkedin-blog, die ik in ieder geval nog nooit las en dan er vanuit gaan dat de goegemeente op de hoogte is van de wijziging, is discutabel. Maar als we daar overheen zijn gestapt, moeten we deze functionaliteit toch een eerlijke kans geven?

Drie redenen waarom we ons niet te druk moeten maken om deze wijziging:

1. De privacy paradox
De reacties in de verschillende blogs zijn opvallend. Iedereen wil zo snel mogelijk af van de nieuwe functionaliteit. Zomaar ongevraagd in een reclame opduiken, hoe komen ze erbij? En hoe zit het dan met mijn privacy? Dat is natuurlijk een interessante kwestie. We gebruiken allemaal naast LinkedIn ook Facebook, of Google. Ook zij weten alles van je. Ook zij gebruiken ‘relevante’ ads. Face it, door het gebruik van social media geef je een stukje van je zelf bloot en heb je minder privacy.

2. Linkedin doet niets nieuws
Wel eens de rechterbalk van LinkedIn bekeken? Achtereenvolgens biedt LinkedIn je aan:

  • People you may know
  • Who’s viewed your profile
  • Jobs you may be interested in
  • Groups you may like
  • Companies you may want to follow

Vooral de optie “People you may know” is een interessante. Ongetwijfeld kun je ook die optie uitzetten in LinkedIn. Maar wie doet dat? Waarschijnlijk weinig mensen. Al is het alleen maar omdat de accountsettings in Linkedin nou niet bepaald duidelijk zijn opgezet. Ook jij wordt dus regelmatig in een ander netwerk voorgesteld.

Ook bij andere opties ontleent LinkedIn content aan je profiel. Hoezo privacy? Met het linken van je profiel aan ads gaat LinkedIn verder waar het al gebleven was.

3. De voordelen?
Er zijn maar weinig mensen die zich afvragen of dit ook nog voordelen oplevert? Als ik word gekoppeld aan –ik noem maar wat- Philips, vind ik dat dan erg? Of is een directe koppeling aan een ad van Philips ook goed voor mijn personal brand?

Staat het feit dat mijn profiel bij een populaire dienst of product wordt gepromoot garant voor extra views op mijn profiel, en daardoor nieuwe contacten of nieuwe business?

Ik weet niet of het zo werkt. En we komen er ook nooit achter als we allemaal massaal deze optie uitzetten. Bovendien, als social media liefhebber en adviseur moet ik nu eenmaal alle nieuwe opties uitproberen 🙂

Ik ga de komende tijd eens goed opletten en als ik in een advertentie voorkom, laat ik jullie onmiddellijk weten hoe me dat bevallen is. Tot die tijd laat ik die optie lekker aanstaan. En jij?

Over de auteur

Maurice is partner bij Online Dialogue en eigenaar van internetadviesbureau Nummer Negen. Online Dialogue is een consultancy bedrijf dat klantdialogen optimaliseert, met als doel het online rendement te maximaliseren.

8 reacties

  1. Tessa Faber

    Ik vroeg me al de hele tijd af waarom iedereen zijn “onderbroek in een knoop draait” om deze verandering. Als ondernemer zit ik op LinkedIN vooral om zichtbaar te zijn, ik doe daar iets wat het licht niet kan verdragen, volg bedrijven maar ook concurrenten (want ik geloof niet in concurrentie) en zie mijn kop graag een keer verschijnen in zo’n (nooit eerder door mij opgevallen) advertentie…
    Ik houd hem dus ook aan, vooral uit nieuwsgierigheid, want zo’n vaart zal het niet lopen met honderden miljoenen leden!
    Waarom zitten al die onderbroekdraaiers eigenlijk op Linkedin? #privacyschmivacy 🙂

    Beantwoorden
  2. Marco Hendrikse

    Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik de hele buzz niet begrijp. Ik krijg zelfs via LinkedIn – ik zou bijna zeggen – ‘paniekmails’ van mensen dat ik mijn privacysettings moet veranderen. Maar dat ben ik vooralsnog – en nee ik heb geen narcistische trekjes – niet van plan.

    Bovendien ben ik wel bvenieuwd wie (en hoe vaak) van de wereldwijd 110 miljoen leden van LinkedIn dan de ‘gelukkigen’ zullen zijn en hoe de targeting dan werkt.

    LinkedIn had uiteraard wel wat zorgvuldiger in haar communicatie richting haar leden kunnen zijn. Een volledige automatische opt-in verdient niet echt de schoonheidsprijs. Daar mag dus zeker tegen geageerd worden.

    En dan ga ik nu even advertenties checken…:-)

    Beantwoorden
  3. Tessa Faber

    @Maurice: high 5!
    @Marco, precies, via alle social media krijg je waarschuwingen hoe je het vooral gelijk uit moet zetten, zelfs in prive-berichten. Alsof we een wereldbedreigende samenzwering hebben ontdekt….

    Toen ik vanavond op twitter gekscherend vroeg welk vinkje je moet uitzetten om tegen die paniekmails beschermd te worden, kreeg ik alleen maar meer aanwijzingen waar dat vinkje zat(tegen social advertising dus, niet tegen paniekmails). Velen lezen niet eens goed en hollen lekker achter de kudde aan.

    Waar kun je die advertenties eigenlijk vinden? (ik heb admuncher draaien dus kan ze waarschijnlijk niet eens zien)

    Beantwoorden
  4. Karen Voshol

    Van mij mag LinkedIn mijn profiel gebruiken zo veel en zo vaak als ze maar willen. Zoals Maurice schrijft, met de komst van en het lid worden van Social Media, ligt een groot deel van je leven toch al ‘op straat’. Dat wat een ander niet mag weten vertel/publiceer ik niet….en de rest ‘Tell the world!”

    Beantwoorden
  5. Tessa Faber

    Inmiddels de berichten opgevangen dat ze het weer terug hebben gedraaid… storm in glas water! Maar ze hebben wel geluisterd naar de meerderheid..

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.