Leestijd: ca. 4 minuten

Een product roadmap helpt je koers te houden. Het laat je zien waar het product vandaag is, wat de stip op de horizon is en hoe het product daar zal komen. Wat is de beste koers voor je product? En welke weg legt je team daarin af? De roadmap helpt je.

Stap 1: Definieer de algemene productvisie

Beschrijf de plaats van jouw product in de wereld. Houd het simpel en kort (maximaal 2 zinnen). Begin met het beantwoorden van de volgende vragen:

  • Wie gaat het product gebruiken?
  • Welk probleem lost jouw product op?
  • Wat onderscheidt jouw product van dat van de concurrentie?

Stap 2: Overweeg productideeën

Welke productverbeteringen voer je door en welke niet? Verzamel eerst alle verzoeken voor productvernieuwingen. Kijk door de ogen van de productvisie naar deze verzoeken en bepaal of deze in lijn zijn met je algemene visie. Geef vervolgens voorrang aan de productvernieuwingen die het belangrijkst zijn en de meeste impact hebben, hetzij op de gebruikers of op je inkomstenstroom.

Groepeer de overgebleven verzoeken in categorieën. Misschien gaan sommige verzoeken over je mobiele app, terwijl andere betrekking hebben op beveiliging of een specifieke functie. Door deze groepering aan te brengen, kun je makkelijker prioriteiten stellen en bepalen wat je als eerste moet doorvoeren.

Stap 3: Bepaal de scope voor elke productvernieuwing

Bedenk hoe eventuele vernieuwingen binnen je roadmap passen. Bedenk hoeveel moeite zo’n verbetering kost. Breng de scope van elke vernieuwing in kaart door de volgende zaken te bepalen:

  • Wat is de minimale functionaliteit om levensvatbaar te zijn?
  • Welke teamleden heb je nodig om de nieuwe functionaliteit te creëren en te leveren?
  • Hoeveel tijd heb je per taak en per teamlid nodig?

Verzand niet in details, maar wees wel reëel en breng in kaart wat je nodig hebt.

Stap 4: Maak een planning

Maak een kalender waarin alle nieuwe functionaliteiten een plek krijgen en je aangeeft wat de deadlines zijn en wie hiervoor verantwoordelijk is. Probeer maximaal een jaar tot anderhalf jaar vooruit te denken. Je roadmap wijzigt vanwege feedback van klanten, nieuwe concurrenten of onvoorziene zaken.

Stap 5: Deel je roadmap

Je roadmap moet een open discussie moet zijn en niet in beton gegoten. Vraag feedback aan je stakeholders. Misschien moet je bepaalde functionaliteiten naar voren halen of net andersom als dat strategisch slimmer is.

Stap 6: Stel release data in

Stel deadlines vast die je genoeg ruimte geven om nieuwe toepassingen de aandacht te geven die ze verdienen. Zorg dat je voor grote releases een plan hebt voor de creatie, distributie, marketing en middelen voor je product. Vergeet je klanten niet. Sommige klanten zullen de nieuwe functies direct overnemen, anderen hebben een steuntje in de rug nodig. Tutorials en release notes kunnen hen helpen in de begeleiding zodat ze weten hoe het werkt.

Maak ook gebruik van andere afdelingen die je helpen bij de release. Zoals marketing om de boodschap te communiceren en klantenservice om je klanten te ondersteunen in het gebruik van je nieuwe product.

Stap 7: Pas je roadmap aan

Je roadmap is niet in steen gebeiteld. Allerlei factoren hebben invloed op je koers. Wees flexibel en pas aan als dat nodig is.

Als productmanager moet je weten hoe en wanneer aanpassingen nodig zijn – en wanneer je iets tegen moet houden. Door vroeg en vaak te communiceren, houd je iedereen op de hoogte van waarom en hoe er eventueel wijzigingen moeten worden aangebracht.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.