We investeren veel in het verhogen van de traffic naar de website. De conversie op de website is uiteindelijk natuurlijk de volgende succesfactor. Voordat er daadwerkelijk wordt over gegaan op de conversie is de kans groot dat de bezoeker zoekt naar interactie.

 

Wil de bezoeker wel interactie?

Interactie is natuurlijk een groot woord en niet iedere klant zit meteen op interactie te wachten. Toch is aandacht een belangrijke succesfactor voor het krijgen van conversie en een onderdeel van aandacht is juist weer interactie.

 

Waarom dan interactie?

De reden voor het aanbieden van interactie is in elk geval dat er engagement ontstaat met de bezoeker. Daarnaast is het verkrijgen van data en informatie over de bezoeker en van de bezoeker, input voor het maken en nemen van marketingbeslissingen. Zoals we weten levert elk klantcontactmoment data op die we vertalen naar informatie.
Interactie is daarom breder geworden dan alleen daadwerkelijk contact hebben, je kunt zeggen dat wanneer iemand iets download en zijn email adres achterlaat, ook een vorm van interactie is.

 

Publiceer content die relevant is.

Bezoekers op een website komen daar omdat ze iets zoeken. Het verlagen van de bounce rate heeft te maken met de relevantie van de content en inhoud op de website. Bedenk bij de content wat de rol is van de website voor de verschillende persona’s en/of doelgroepen in de customer journey. Zorg dat die rol en de invulling op elkaar aansluiten. Belangrijkste element daarvoor is de content. Let bij de content op de volgende punten:

  • schrijf de content ook vanuit de zoekmachine gedachte, de wijze waarop de mensen zoeken sluit dan aan bij de content die wordt geleverd, betere aansluiting is betere resultaten.
  • schrijf de content voor de mogelijke toepassingen van de bezoeker.
  • zorg voor actuele data, vernieuwende layout, verras de bezoeker ook.
  • let op de laatste publicatiedatum, een laatste blog jaren geleden vertoont geen actualiteit.
  • maak de content goed leesbaar in kleinere stukken tekst.
  • zorg voor foto’s, afbeeldingen en video’s tussen de tekst door.

 

Bedien de bezoeker met een chatfunctie.

De bezoeker op een website zoekt iets. Er is geen andere reden te bedenken. Dat zoeken kan leiden tot koop, informatie of andere zaken. Hoe gemakkelijker we het zoeken maken hoe meer tevreden de bezoeker is.
Ondanks alle inspanningen blijven er bezoekers komen die iets niet kunnen vinden of het fijn vinden om hulp te krijgen. Wanneer we de mogelijkheid bieden voor de bezoeker om direct vragen te stellen en direct antwoord te krijgen dan stijgt de interactie.
Zorg wel dat de processen intern zo zijn ingericht dat de chatfunctie ook relevantie en toegevoegde waarde biedt. Dat betekent dat de persoon in de rol van contact wel de antwoorden op de vragen moet kunnen geven.

 

Zorg voor een duidelijke call to action.

Mensen willen gestuurd worden. In eerste instantie zal iedereen het tegen spreken maar in de praktijk vinden we het wel fijn en goed als er richting wordt gegeven. Het plaatsen van een website helpt sowieso in het vergroten van de conversie. Paar tips:

  • spreek de taal van de mensen.
  • spreek de taal van het product, voor een theater is het vaak beter om te zeggen “reserveer uw stoel” dan “klik hier”.
  • zorg dat een header boven een CTA button wel bij elkaar horen en ons gedrag versterken.
  • de CTA button is verschillend per device, op een laptop met een pagina is de CTA button groter dan op een smartphone; denk dus aan het device waar de website het meest op wordt gebruikt op pas de website aan aan het device.

 

GEEN automatisch startende video.

Er zijn websites die bij het openen meteen starten met een video. Als niets vermoedende bezoeker loop je dan tegen het gegeven aan dat je een website opent. Direct daarop start de video en knalt het geluid je computer uit. Mogelijk zit de bezoeker van de website in een ruimte waar dat niet helemaal gepast is of is de bezoeker er zelf niet blij mee.

 

Stel vragen aan de bezoeker.

Van tijd tot tijd de bezoeker een enquête sturen is niet vreemd. Mensen willen best meehelpen. Bij dat onderzoek kun je vragen wat er goed is gegaan en wat er beter kan. Het invullen door een bezoeker is ook meteen een vorm van interactie.
In de praktijk blijkt ook dat mensen die eenmaal een interactie hebben gezocht ook sneller opnieuw de interactie zoeken.

 

Gebruik pop-ups.

Door op de website gebruik te maken van de pop up mogelijkheid breng je dat specifieke item onder de aandacht. Een pop up vraagt ook om interactie. De pop up moet niet te agressief zijn en het moeten er ook niet te veel zijn. Als je een pop up gebruikt zorg dan dat je wel een doelstelling er aan hangt en daar op stuurt.
Voorbeelden van pop ups die succesvol kunnen zijn:

  • het aangeven dat je een e-boek kunt downloaden.
  • registratie voor een webinar.
  • bij het verlaten van de website nog iets aanbieden.
  • inschrijven voor een blog.

 

Laatste: zorg voor een goede navigatie.

De basis voor het verhogen van het aantal mogelijkheden voor interactie en het ontwikkelen van de interactie met de bezoekers ligt in een goede opbouw van de website. Een logische en handzame navigatie is de basis voor het succes.

  • weet de bezoeker op welke pagina hij is.
  • is de navigatie van en naar andere pagina’s duidelijk.
  • kan de bezoeker gemakkelijk de klikbare teksten en afbeeldingen vinden.
  • is de pagina stabiel.

Naast deze elementen is er natuurlijk ook het aspect van menselijk zijn en dat vertalen naar de website. Het is geen wetmatigheid en creativiteit en inspelen op de situatie zijn succesfactoren. Bovenstaande lijst is dus geen checklist maar een inspiratiedocument.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.