Hoe ver kunnen sociale netwerken gaan met toevoegen van profielinformatie die het mogelijk maakt om heel selectief ervaringen over trainingen en opleidingen van anderen te verzamelen? Kan Linkedin bijvoorbeeld talentprofielen opnemen, zodat je op basis van dat profiel op zoek kunt gaan naar anderen met vergelijkbare talenten die je dan vraagt wat hun ervaringen zijn? En op basis van die ervaringen maak jij dan je keuzes?

Gisteren las ik een paar goede blogs over de mogelijkheden van sociale netwerken om bij de keuze van een opleiding een rol te spelen door de uitwisseling van ervaringen, bijvoorbeeld onder mensen met dezelfde opleiding. Fijn om te merken dat meer marketeers zich buigen over het onderwerp sociale media en opleiden. Ik heb daar in mij vorige blog aandacht aan besteed en toen gezegd dat deze netwerken bijvoorbeeld een rol in kunnen spelen in de fase voorafgaand aan een training, maar ook in andere fasen. Maar die invulling was voor mij nog redelijk algemeen. Deze blogs hebben me geholpen om een stap verder te zetten die ik hier graag deel.

In veel sociale netwerken liggen allerlei profielgegevens al vast en deze gegevens kunnen prima benut kunnen worden om relevante ervaringen te krijgen voor de keuze van een training of opleiding. Maar het zou nog mooier zijn wanneer je deze profielgegevens uit kunt breiden met veel intelligentere relevante info voor de keuze. Ik geef hier enkele opties:

Je bent op zoek naar ervaringen met een training of opleiding in je sociale netwerk (dat is nog niets nieuws), maar je kunt aangeven dat je alleen ervaringen wilt van anderen die dezelfde functie hebben, in dezelfde branche werkzaam zijn of hetzelfde opleidingsniveau hebben.

Je bent op zoek naar een training of opleiding en je zoekt ervaringen met een training of opleiding van die personen die op het punt staan dezelfde carrièrestap te maken die jij voor ogen hebt. Je kunt dit dan doen door eerst je eigen carrièrestap in je profiel op te nemen en dan te matchen. Voor loopbaanontwikkeling bestaan al veel instrumenten die voor deze optie een koppeling moeten krijgen met het netwerk.

Je bent op zoek naar een training of opleiding om iets te doen met werkgerelateerde problemen en je zoekt personen die precies dezelfde werkgerelateerde problemen hebben en om die reden een bepaalde training of opleiding hebben gekozen. Die problemen voeg je toe aan je profiel, zodat je netwerk de match kan maken. Dit kan bijvoorbeeld op basis van vragenlijsten die de problemen in kaart brengen en die nu al door veel opleidingsbureaus worden gebruikt.

Je bent op zoek naar een training of opleiding en je wilt ervaringen horen van personen die precies hetzelfde talentprofiel hebben als jij. Wat hebben zij aan training en opleiding gedaan om hun talenten nog beter te benutten? In Nederland bestaan verschillende online instrumenten om talentprofielen op te maken, bijvoorbeeld de Talentscan+. Bij deze instrumenten moet je de mogelijkheid krijgen om het profiel te uploaden naar je netwerken. De netwerken moeten dan geschikt zijn om dit profiel in je netwerkprodiel op te nemen.

Als dit kan, geef je mensen veel relevante ervaringen. Maar je geeft ze meer. Je geeft ze ook hele specifieke connecties met gelijkgestemden en lotgenoten naar aanleiding van een vraag en behoefte. En die vraag is niet een algemene vraag die aan het netwerk wordt gesteld, maar het is een vraag op basis van nieuwe profielinformatie die relevant is voor trainings- en opleidingskeuzes. Welk sociaal netwerk stapt hierop in?

Over de auteur

Peter is marketeer, adviseur en auteur. Hij werkt voor Vergouwen Overduin, een groot bureau voor vaardigheidstrainingen, coaching en advies. Hij is auteur van de boeken Wat is nu eigenlijk het probleem? en Je iPad als mobiel kantoor.

13 reacties

  1. HenkR

    Hoi Peter, wat waren de blogs die je inspireerden voor dit artikel? Zou je die linkjes kunnen toevoegen? Interessante benadering!

    Je zou nog een stapje verder kunnen gaan; in hoeverre zouden social media kunnen helpen om meer zicht te krijgen op je eigen talentprofiel, inclusief feedback van je sociale netwerk?

    Beantwoorden
  2. HenkR

    Knap dat je blog volautomatisch mijn avatar upload, zonder dat ik dit zelf heb ingevoegd of daar wat voor heb aangegeven. Doet ‘ie dat op basis van mijn emailadres (eng!) of op basis van de website die ik heb ingegeven (prima!)?

    Beantwoorden
  3. Peter van Loevezijn

    Hoi Henk,

    Je vindt ze op http://www.educatethecrowd.nl in de categorie socialmedia. Het gaat om die van Ronald Huizer en Thomas van Manen.

    Over je Avatar, dat heb ik ook als ik reageer op posts van anderen. Ik heb daar niets over ingesteld, maar ik neem aan dat iemand ons dit wel kan uitleggen.

    Beantwoorden
  4. Sjef Kerkhofs

    De Avatars gaan op basis van http://nl.gravatar.com/ , een internationaal erkend avatar platform. WordPress werkt daar mee. Je hebt dus ooit ergens anders een Gravatar Avatar aangemaakt, zodat het ook nu wordt ingeladen.

    Is dat een antwoord op jullie vraag?

    Beantwoorden
  5. Natalie

    Hoi Peter,

    Goed artikel! Denk idd dat er een hoop informatie is die voor loopbaancoaching (dat is het uiteindelijk gewoon) nog niet gebruikt wordt. http://www.ikki.nl probeert dit trouwens wel te gaan toepassen. Ze zijn alleen nog heel erg in een opstartfase zo ver ik kan zien.

    Beantwoorden
  6. Peter van Loevezijn

    Dank voor jullie reacties. Sjef, goed om te horen hoe dat werkt met de avatars. Die van mij komt dus van mijn wordpress-account dat ik al had.

    Natelle, Ik kende ikki,nl wel, maar wist niet dat ze ook aan online coaching, gratis nog wel! Het is inderdaad nog in opstartfase, want je stelt nu je vraag in plaats van mijn voorstel om te matchen met anderen. Maar ikki zou prima de functionaliteit kunnen ombouwen naar het kenbaar maken van je carrièrestap, waarna het systeem de match voor je maakt met personen die deze stap ook willen maken of, nog interessanter, die stap recentelijk hebben gemaakt.

    Beantwoorden
  7. Jasper van Weerd

    vandaag net op twitter geroepen, ik mis de kennisinstituten / netwerken een beetje online. Zijn HBO’s online aanwezig, heeft mijn school een twitter feed? Bijvoorbeeld de afdeling studentenzaken?

    Daarnaast, decanen begeleiden studenten in de studiekeuzetrajecten… zitten deze decanen online op twitter / hyves / linkedin?

    Inholland heeft veel reclame gemaakt om veel studenten te trekken… maar ik ben met al mijn vragen online nog nooit benaderd door decanen… met de mededeling… > bij ons kun je er alles over leren (E-commerce).

    Beantwoorden
  8. Peter van Loevezijn

    Inderdaad Jasper, waar zijn ze? In een eerdere post vroeg ik naar voorbeelden van het gebruik van social media en mobile learning bij reguliere vervolgopleidingen in Nederland. Ik heb ze tot nog toe niet gehoord. Alle vindbare voorbeelden komen voornamelijk uit de US.

    Beantwoorden
  9. Floor Drees

    Ik zie ‘ikki’ voorbijkomen en als community manager van ikki.nl meng ik me even in de discussie. Onze online coach groep bestaat alweer een tijdje. Een aantal coaches geven gratis advies op http://www.ikki.nl/groepen/De_Online_Coach , allemaal vanuit hun eigen specialisatie. We krijgen veel vragen binnen van mensen die zich oriënteren op een nieuwe of andere opleiding. En daar willen we zeker méér mee gaan doen.
    Op ikki.nl vind je ook de Carrière Inspirator, waarmee je kunt uitvogelen wat een eventuele nieuwe stap in je carrière zou kunnen zijn. De resultaten komen uit onze database (van 80.000 leden) en zijn dus echte stappen die echte mensen voor jou hebben gemaakt. Bij die nieuwe stap passen bedrijven (die een bedrijfsprofiel hebben op ikki), vacatures, maar vooral: mensen. Als je een carrièreswitch overweegt kun je hen aanspreken of om advies vragen. Ik hoop dat ik het iets duidelijk heb gemaakt!

    Beantwoorden
  10. Peter van loevezijn

    @Floor, dank voor deze uitleg en wat een goede faciliteit bieden jullie daarmee. Ik ga ‘m ook zeker uitproberen en kom er zeker op terug. Kun je iets zeggen over ervaringen van gebruikers en over jullie ervaringen?

    @Jasper, zeker een goed idee. Kijk, zo komen toch de voorbeelden in beeld.

    Beantwoorden
  11. Floor Drees

    @Pieter Omdat we er elke maand zoveel leden bij komen wordt de Inspirator steeds accurater. Er komen steeds meer stappen bij en ‘het ding’ gaat zichzelf reguleren.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.