Leestijd: ca. 4 minuten

Oftewel: Ga aan de slag met een gebruikersadoptiestrategie

Hoe bind je je klanten vanaf dag 1 aan je nieuwe product?! Gebruikers laten migreren naar een nieuw product is lastig. Mensen houden van wat ze kennen. De oplossing: begrijp wat je individuele gebruikers uniek maakt. Een goede gebruikersadoptiestrategie vindt een manier om alle soorten gebruikers te bereiken, ze te informeren over je nieuwe product en ze te overtuigen dat ze het nodig hebben. Je strategie moet gebaseerd zijn op meetbare doelen, zodat elk teamlid de waarde van het nieuwe product kan inzien en kan leren hoe het vanaf het begin te gebruiken is.

Stap 1: Bepaald je einddoel

Wanneer ben je tevreden? Leg een meetbaar doel vast zodat je kunt meten hoe goed je strategie werkt. Het doel dat je kiest, moet aansluiten bij het aha-moment van je gebruikers: het punt waarop het lampje in hun hoofd gaat branden en ze begrijpen wat dit product hen kan helpen bereiken. En blijkt dat je doelstelling toch niet helemaal juist is: stel het bij.

Voorbeeld:

  • x% van de gebruikers gebruikt het product nog regelmatig na 2 maanden
  • x% van de gebruikers probeert 3 van de 5 belangrijkste functies uit

Stap 2: Volg je doel

Volg de voortgang in de richting van je doel door individuele meetcriteria te meten en analyse-instrumenten te gebruiken. Kies de meeteenheden die de activiteit vastleggen die je doel bepaalt.

Voorbeeld:

  • Het gemiddelde aantal logins per week na 2 maanden
  • Het percentage gebruikers dat 3 gebeurtenissen in verband met je vijf belangrijkste functies activeert
  • Denk ook aan de tijd die zij op je pagina doorbrengen, conversiepercentage, kliks, inschrijvingen en downloads.

Zorg dat je een goed platform hebt om deze KPI’s te meten, zodat je conclusies kunt trekken uit de gegevens. Denk bijvoorbeeld aan Enkele van de nuttigste tools om uw statistieken bij te houden en inzichten uit te halen zijn Event analytics, Flow analytics en segmentatietools.

  • Event analytics tools kunnen je helpen om te achterhalen welke pagina’s, functies of omstandigheden er het vaakst toe leiden dat mensen hulp nodig hebben. Deze inzichten helpen je om problemen op te lossen.
  • Flowanalysetools controleren hoe goed je online proces werkt voor gebruikers zodat je problemen kunt verhelpen.
  • Segmentatietools helpen je om je gebruikers te verdelen op basis van demografische gegevens. Dit is een aanvulling op je event- en flowanalyses omdat je inzicht krijgt in hoe verschillende groepen zich aanpassen aan je platform.

Hoe meer je weet over je gebruikers en hoe ze omgaan met je product, hoe meer je begrijpt waarom je doelen wel of niet bereikt zijn.

Stap 3: Leer van de resultaten

Graaf in de onderzoeksresultaten zodat je begrijpt waarom je doel wel of niet is bereikt. Hier kun je vervolgens je optimaliseringsinspanningen op richten. Stel jezelf zo gedetailleerd mogelijke vragen zodat je op basis hiervan je gebruikersadoptiestrategie kunt verbeteren.

De perfecte gebruikersadoptiestrategie bestaat niet, maar dat betekent niet dat je er niet naar moet streven. Door voortdurend doelen te stellen, resultaten te meten, vragen te stellen en nieuwe hypotheses te testen, bouw je aan een strategie die werkt voor je product en je gebruikersgroep.

Tip: Wil je weten hoe je insights en data omzet naar een strategie en concrete acties? Dan is de opleiding Customer Insight & Data Driven Marketing wat voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je hoe je met data en inzichten zowel de waarde voor de klanten als de waarde voor de organisatie kunt verhogen.
  • Naast de opleiding stel je een managementplan op over customer insights voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.

Lees meer over deze opleiding ►

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.