Leestijd: ca. 4 minuten

google_+1Zoals we onlangs voorspelden zou 2012 weleens het jaar worden van Google Plus kunnen worden, in ieder geval wel als het aan Google ligt. Daarom heeft Google bijvoorbeeld bepaald dat iedereen die een Google-account aanmaakt automatisch lid is van het sociale netwerk. Een andere aanpassing heeft invloed op alle banners die ingezet worden in het Google Display Netwerk. En als je niet oplet, worden je banners hierdoor ernstig ‘verkracht’.


+1 toevoeging in de banner

Alle banners die ingezet worden in het Google Display Netwerk hebben automatisch een Google Plus toevoeging gekregen, oftewel een +1 button. Het idee hierachter is dat internetters de website direct vanuit de banner een +1 kunnen geven, zoals ook al in de zoekresultaten mogelijk is. Vervolgens krijgen vrienden van de persoon die een +1 heeft gegeven te zien dat deze banner wordt aanbevolen door zijn of haar vriend. Als er geen enkele vriend de website een +1, dan komt er te staan “xx aantal mensen hebben dit een +1 gegeven”:

Banner_Simyo

 

of er komt een klein wolkje met het aantal +1’s:

Banner_Diks_bew

Het doel van deze toevoeging is uiteraard het sociale aspect toevoegen aan de banners, zoals dit ook gebeurt in Facebook advertenties. Daarnaast krijgen banners aanbevolen door vrienden voorrang bij de veiling, omdat deze banners relevanter zijn voor de gebruiker.

Het probleem van de +1 toevoeging in banners

Maar, zoals in bovenstaand voorbeeld van Simyo eigenlijk al te zien is, de +1 toevoeging kan voor een probleem zorgen; Deze toevoeging komt namelijk over een gedeelte van de banner te staan, waardoor een belangrijk gedeelte van de banner kan wegvallen. Een ander heel duidelijk voorbeeld waarbij de toevoeging voor problemen zorgt, is een banner van de ING:

ING_Banner

Het doel van deze banner is om iets te communiceren over de rente, maar door de Google Plus toevoeging valt deze tekst bijna helemaal weg.

Dit is maar een voorbeeld van de velen die je overal tegenkomt als je aan het surfen bent. En het is extra opvallend daar de toevoeging al eind september 2011 geïntroduceerd is. Tijd genoeg voor bannerdesigners om hierop te anticiperen zou je zeggen.

De oplossing

Er zijn twee mogelijke oplossingen voor het probleem:

  • De sociale toevoeging in het Google Display Netwerk uitzetten
  • De banners aanpassen

Voor de korte termijn is het natuurlijk erg simpel om de sociale toevoeging (tijdelijk) uit te zetten. Dit kan via de Google AdWords interface bij ‘Campagne instellingen’ en vervolgens bij ‘Sociale instellingen’.

Voor de lange termijn is het aan te raden om banners te maken waarbij rekening is gehouden met de +1 toevoeging van Google. Op die manier kan de adverteerder optimaal profiteren van het sociale aspect, omdat de banner voorrang krijgt bij de veiling als een connectie van de gebruiker een +1 heeft gegeven. En mensen zijn eerder geneigd om te klikken als een vriend (of andere mensen) iets hebben aanbevolen. En die hogere doorklikratio (CTR) zorgt uiteindelijk weer voor lagere kosten.

Dus wil je kosten besparen en het rendement van je online display campagne verbeteren, zorg dan zo snel mogelijk voor ‘+1 vriendelijke banners’!

Over de auteur

Pieter Voogt is eigenaar van PauwR Internetmarketing, bureau voor o.a. Zoekmachinemarketing, Webanalytics en Social Media Marketing.

één antwoord

  1. Lyle

    De Google+ badge vraagt veel resources van de webserver, net als facebook.
    Het maakt je site dus langzamer…

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.