Leestijd: ca. 3 minuten

google_logoOp MarketingsFacts verscheen vorige week de post: Waarschuwing? Google sleutelt aan technologie zoekmachine. Op veel andere blogs zoals Emerce is over dit onderwerp gepost en gediscussieerd. Duidelijk is dat sleutelen aan zoekresultaten door Google een groot effect heeft op posities maar ook voor de zoekmachine optimalisatie branche.

Algoritme

Het algoritme van Google is niet zoals bekend niet openbaar. Echter is het algoritme nu vrij goed voorspelbaar. Hierdoor is bekend wat het effect van keywords in de content is, de Pagerank, inkomende en uitgaande linken, etc. Kortom het is een vrij voorspelbaar algoritme waardoor het relatief eenvoudig is om pagina`s hoog te laten noteren in de zoekresultaten van Google.Vernieuwde algoritme

Bekend is dat Google de verhoudingen tussen bijvoorbeeld vergelijkeringssites en nieuwscontent gaat aanpassen. Dit zijn nog niet hele ingrijpende wijzigingen. De belangrijkste wijziging is dat de resultaat opbouw bezoeker gerichter gaat worden en ook op basis van bijvoorbeeld historisch klik en zoek gedrag. Daarnaast is er de mogelijkheid om resultaten omhoog/omlaag te plaatsen. Deze resultaten zullen meegenomen worden in het algoritme. Dit betekent dat de resultaten pagina minder voorspelbaar gaat worden en per gebruiker gaat dit verschillen.

De bedreiging?

De bedreiging zit hem in het feit dat de resultaten pagina minder voorspelbaar gaat worden en per bezoeker zal verschillen. Dit betekent dat de strategie die zoekmachine optimalisatie projecten/bedrijven momenteel volgen aangepast zal moeten worden. Zoekmachine optimalisatie wordt veel minder een “exacte” wetenschap dan momenteel het geval is. Resultaten voor klanten zijn lastiger te behalen dan voorheen.

Voor websites die momenteel hoge posities hebben op zoekwoorden en hier veel traffic via genereren betekent dit onzekerheid. Het is goed mogelijk dat het nieuwe algoritme een veel lagere posities oplevert.

Dit betekent onzekerheid en kan betekenen dat er een enorme dip ontstaat in de traffic die via Google komt. Voor vrijwel elke website betekent dit een enorm tegenslag voor het bedrijfsresultaat. Belangrijk is om deze risico`s te onderkennen en voor oplossingen te zorgen.

Kansen

Voor partijen die hun kans grijpen en het nieuwe algoritme onderkennen en hier op kunnen schakelen betekent dit de mogelijkheid om hoog te eindigen in de resultaten bij introductie van het nieuwe algoritme. Voor zoekmachine optimalisatie bedrijven is het nog belangrijker om op de hoogte te zijn van de ontwikkelingen en hier voordeel mee te doen. Klanten zullen moeten inzien dat zoekmachine meer dan ooit een continu proces gaat worden en veel minder voorspelbaar gaat worden. Continu analyseren en optimaliseren zal meer dan ooit noodzakelijk worden.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.