Leestijd: ca. 6 minuten

Generatie X, Y en Z, er is weer een nieuwe generatie in opkomst! “Generatie C” maakt zijn opmars en heeft grote gevolgen voor het bedrijfsleven. Zij zijn diegenen die online een merk kunnen maken of breken.

Dat er toch nog veel onduidelijkheid heerst over generatie C is wel zichtbaar. Volgens onderzoekers Strauss en Howe is generatie C geboren tussen 1982 en 2001, Booz & Company daarentegen beweert dat deze generatie geboren is na 1990. Trendwatching houdt voor het gemak maar tussen 1988 en 1993 aan.

Ook kent deze generatie allerlei verschillende benamingen als Generatie Einstein, Connected Collectives, Screenagers en zo verder. Alles leuk en aardig die benamingen en kernmerken maar hoe kun je generatie C nou het beste omschrijven?

Kortom het is tijd om generatie C vanuit een ander oogpunt te bekijken dan leeftijdscategorieën en meer te richten op unieke en doorslaggevende kenmerken.

Kenmerken generatie C
Een onderzoek dat licht schijnt op generatie C is het onderzoek van Strategy& met de titel “The Rise of Generation C Implications for the  World of 2020” (pdf-alert) uit 2010.  Zij beweren dat de “C” te danken is aan kernbegrippen als connected, content, co-creatie, communicating, community-oriented, computerized en het feit dat ze altijd aan het ‘clicken’ zijn. Ze onderscheiden zich doordat ze realisten en materialisten zijn, en ze stellen gemak boven privacy.

Meer dan 95% van deze generatie heeft een computer en meer dan de helft maakt gebruik van instant messaging, Facebook en/of kijken video’s op YouTube. Ze groeien op onder de invloed van Harry Potter, iEverything (iPhones, iPod, etc.) en daarbij is de techniek direct aan hun leven gebonden. Het is de doelgroep die in grote getale online hun weg vinden, en in 2020 zal generatie C 40% van de populatie in Europa voor zijn rekening nemen. Het zijn de “digital natives” van dit moment die 24/7 online zijn.

Generatie C verdient zijn status bij vrienden door het delen van ideeën, observaties en gedachtes. Hun invloed wordt gebaseerd op wat ze delen en hoe vaak ze dit doen (Pankraz, 2010). Kernmerkend is dat generatie C gedragspatronen van een “stam” vertonen waarin ze graag met interessante ideeën, culturele objecten en bewegingen verbonden willen zijn.

Ze bewegen zich dus als het ware als een zwerm wespen langs onderwerpen die interessant genoeg zijn. Daarnaast zien zij referenties ook als doorslaggevende factor voor het kopen van producten online. Kortom het zijn de kameleons van deze tijd die online in constante vorm veranderen en verschillende online identiteiten aannemen om tot zoveel mogelijk groepen te horen.

Generatie C is dus niet in te delen op leeftijd maar op online activiteiten. Het is de generatie die 24/7 online is en voornamelijk daar van zich laat horen. Een goede quote die ik op internet tegenkwam en die deze groep het beste specificeert is: ‘I share, and therefore I am’.

Hoe nu verder voor bedrijven?
Dat bedrijven niet meer om generatie C heen kunnen, ok. Maar kunnen zij überhaupt diezelfde 24/7 mentaliteit aannemen? Zelf denk ik niet dat het mogelijk is voor bedrijven deze 24/7 mentaliteit te waarborgen, dit is al te zien aan de webcareteams in Nederland die doordeweeks online zijn en het weekend vrij nemen. Maar dat is geen ramp, mensen accepteren dit maar er wel kun je aantrekkelijk zijn voor deze doelgroep.

Voor generatie C geldt dat bedrijven relevant, interessant en vermakelijk dienen te zijn. Hieronder in ieder geval een paar voorbeelden:

Gamification
Het is de generatie die houdt van een spelend element. Een trend wat in 2011 zeker nog groter zal worden is ‘gamification’. Gamification is het spelende element toevoegen aan een non-game omgeving om het ‘fungehalte’ te verhogen en uiteindelijk betrokkenheid en loyaliteit te creëren. Een mooi voorbeeld zijn de badges bij Foursquare.

Co-creatie
Zorg dat je consumenten niet alleen voorziet van informatie maar ook duidelijk inspeelt op hun behoefte controle te hebben over de situatie. Betrek je klanten bij het proces van design tot het personaliseren van de aanbiedingen. Creativiteit is een belangrijk begrip! Laat eveneens de doelgroep dingen met elkaar delen, breng ze zelfs in contact met elkaar. Je zult merken dat je hiervoor beloond wordt.

Connect
Een belangrijke marketingboodschap die al jaren geldt; zijn waar je doelgroep is. Dit geldt dan ook voor generatie C. Zorg dat je participeert met hen en een begrip bent binnen de belevingswereld van deze generatie. Een mooi voorbeeld is HP met de YOU campagne. Zij lieten in hun uitingen duidelijk weten dat de kracht bij deze online doelgroep ligt, dat zij de ‘macht’ hebben om dingen te veranderen. Om in contact te treden met deze doelgroep was HP actief op eBay om studenten te voorzien van extra informatie bij het maken van betere foto’s, met als doel natuurlijk de verhoging van de verkoop.

Na generatie X, Y en Z kan de komst van deze nieuwe generatie C niet meer vermeden worden. Dus bedrijven, mag ik u voorstellen aan generatie C……???

Over de auteur

Bastiaan was verantwoordelijk voor het opzetten van webcare bij Sandd. Nu is hij strateeg en marketeer bij DailyDialogues, een startup in social media outsourcing.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.