Leestijd: ca. 4 minuten

Ik werd vandaag geattendeerd op een nieuw Twitter-account: @Diana_en_Sander van Randstad. Alhoewel de intenties misschien goed zijn, is er over de uitvoering wel wat aan te merken. Bedrijven worden steeds persoonlijker op sociale netwerken. Maar komt men daardoor ook echt in contact met mensen op het netwerk?

Social media is ooit uitgevonden door en voor mensen. Er is weliswaar vaak een slim bedrijf nodig die de online  innovaties faciliteert, maar enthousiaste mensen onderling, zorgen er min of meer toevallig voor, dat bijvoorbeeld Twitter is, wat het nu is.

Als een sociaal netwerk eenmaal populair is, duiken er snel bedrijven op. En alhoewel achter ieder bedrijf ook mensen zitten, zijn bedrijven vaak niet in staat om op een natuurlijke manier met hun klanten te communiceren. Waarschijnlijk dat bedrijfregels, beleid en cultuur een normale communicatie in de weg staan. Resultaat: vaak gekunstelde, veelal gezonden informatie, waar de interactie met andere leden van net sociaal netwerk ver te zoeken is.

Toch gaan gelukkig steeds meer bedrijven snappen dat hoe natuurlijker de conversatie is, hoe makkelijker je praat met je medestanders op sociale netwerken. En dus zie je dat veel bedrijven langzaam aan  hun merknaam op sociale media gaan inruilen voor echte foto’s zoals bij het Twitteraccount van Wells Fargo of in het geval van Diana en Sander, zelfs hun eigen naam aan het Twitteraccount geven.

Toch is er wat vreemds aan de hand met het account van Diana en Sander
Ten eerste de naam. Diana en Sander voeren samen dit account. Ik ken niet heel veel accounts die door meerdere personen wordt gevoerd. Bovendien laten Diana en Sander niet zien in hun tweets wie er wanneer spreekt.

Als je iets meer wilt weten over Diana en Sander wordt je ook niet geholpen. Hun Twitter-biografie is niet gevuld. Maar het ergste is dat Diana en Sander zich wel als persoon voorstellen, via naam en foto, maar niet als personen praten. Diana en Sander braken alleen maar vacatures uit. Zij zoeken niet de interactie met wie dan ook. En ook al is het tweetal op 26 februari pas begonnen. Met drie volgers mag het account nog geen succes worden genoemd.

Mijn advies aan Diana en Sander
Bekijk eerst wat de mogelijkheden zijn van Twitter. Monitor eerst de reacties rondom Randstad en de uitzendbranche. Ga vervolgens voorzichtig meedoen aan de conversatie. Gebruik Twitter niet om vacatures weg te zetten. Maar zorg voor meerwaarde door rondom het onderwerp “ bannen zoeken en banen vinden” relevante content te bieden. Jullie zijn experts, en naar experts wordt altijd goed geluisterd.

Een mislukt experiment?
Je zou bijna denken dat Randstad een mislukt experiment is gestart. Dat een duur reclamebureau weer een slimme deal had gesloten met een niet goed ingevoerde marketingmanager. Die mooie foto met die twee hippe tandpasta-modellen maakt het ook niet geloofwaardiger.

Even googlen leert echter dat dit niet helemaal waar is. Onder diverse vacatures van de Randstad-vestiging Leeuwarden worden de twee ook onafscheidelijk opgevoerd. Diana en Sander bestaan gelukkig echt!

Over de auteur

Maurice is partner bij Online Dialogue en eigenaar van internetadviesbureau Nummer Negen. Online Dialogue is een consultancy bedrijf dat klantdialogen optimaliseert, met als doel het online rendement te maximaliseren.

30 reacties

  1. Bram Koster

    Grappig verhaal! Je was er vroeg bij, want Diana en Sander hebben pas 4 volgers (met jou erbij).

    Ik was bij het lezen ook even bang voor z’n er-met-de-haren-bij-gesleepte campagne, maar gelukkig blijkt dat niet het geval. En dat maakt het gelijk heel aandoenlijk. Heel menselijk. En dus juist heel erg sociaal? Het is in ieder geval verfrissend niet-corporate.

    Kortom: leuke case!

    Beantwoorden
  2. Letty

    Leuk artikel 🙂 Zo duur hoeft het toch niet te zijn om vacatures uit te braken op Twitter? Zal ze wel eens even een bezoekje brengen die 2. Kijken of ik met ze in contact kan komen.

    Er zijn wel meer vacaturesites op Twitter trouwens. Bij Ambitous People hebben de recruiters ook een twitterprofiel, daar is het een stuk persoonlijker. Alles staat ook in verband met LinkedIn. Maar ja, bij AP werken niet zoveel mensen en iedere recruiter heeft z’n eigen vacatures onder z’n beheer. Dat scheelt natuurlijk, kleiner, persoonlijker, dynamischer, flexibeler etc.

    Beantwoorden
  3. Maurice Beerthuyzen

    @Letty het is maar de vraag of vacaturessites die alleen maar vacatures doorzetten naar Twitter echt succesvol zijn. De grootte van het bedrijf doet volgens mij ook niet ter zake. Het gaat om de cultuur van een bedrijf. Kennelijk is er bij Ambitious People een juist cultuur en een goede begeleiding op het gebied van social media. Je ziet aan het voorbeeld van Randstad dat dat daar in ieder geval (nog) ontbreekt.

    Beantwoorden
  4. Letty

    Ja, dat klopt. Heb zojuist hulp aangeboden via een @berichtje. Kijken wat er gebeurd. Ga ze morgen nog meer berichtjes sturen en kijk dan of ze meer volgers krijgen. Nu slaapt iedereen.

    Beantwoorden
  5. Letty

    Bij AP zijn ze heel professioneel in de uitvoering. Die lui bellen je ook om te vragen hoe het met je gaat. Dat heb ik geen enkel ander bemiddelingsbureau zien doen.

    Beantwoorden
  6. Bram Koster

    @Letty: sorry, maar nu wordt het een beetje reclamepraatje voor AP. Kan je melden dat ik slechte ervaringen met hun heb. Leuk in de beginfase, maar opvolging, ho maar.

    Dus dan kunnen ze leuk Twitter inzetten of bellen, maar het gaat toch om wat ze uiteindelijk voor een kandidaat kunnen betekenen. En dat was iig in mijn geval verdomd weinig.

    Sorry, wil niet bashen, maar werd een beetje een AP-goed-nieuws-show…

    Beantwoorden
  7. Letty

    @Bram: Ja, dat klopt. Alles leuk maar geen werk. Zeg dat dan meteen … Da’s eigenlijk een stuk aardiger. Heeft me minstens 1 week tijd gekost. Ben toen ook een ‘beetje’ op ze afgeknapt.

    Beantwoorden
  8. Joost Geurtsen

    Leuke case inderdaad, maar laten we niet te snel oordelen over Sander en Diana. Misschien een experiment, maar om het nu direct als mislukt af te doen gaat mij iets te ver. Ze hadden in het begin wat dingen anders kunnen aanpakken, maar blijkbaar nemen ze adviezen wel ter harte gezien het feit dat ze inmiddels wel de interactie aangaan. Bovendien; ik heb slechtere voorbeelden voorbij zien komen.

    Geef dit soort initiatieven wat meer kans en tijd om de juiste weg te vinden, voor er een oordeel over te vellen. En om Hyvesfoto’s van de betrokken personen erbij te halen, vind ik een beetje kort door de bocht. Zo ken ik nog wel een paar avatars.. 😀

    Beantwoorden
  9. Maurice Beerthuyzen

    @Joost, je hebt gelijk als je zegt dat ik snel oordeel over het initiatief, maar ik heb het geen mislukt experiment genoemd, dat probeer ik juist te ontkrachten in de laatste alinea.

    Ik vind het juist harstikke goed dat ze het proberen en dat ze uit eigen naam de interactie aangaan. Dat ze de blog sportief opnemen en aan de gang gaan met de suggesties, geeft alleen maar aan dat ze uit het goede social media-hout zijn gesneden.

    Beantwoorden
  10. Kaan Anit

    @Letty en Bram,
    Allereerst wil ik jullie feliciteren met jullie nieuwe baan en Letty, jou met je eigen bedrijf.

    Naar aanleiding van jullie schrijven op deze site zou ik ook een reactie willen geven.

    Met ruim 10 jaar ervaring in de Recruitment heb ik niet de wijsheid in pacht, maar hopelijk wel een beetje kennis en kunde;) en probeer met deze reactie een stuk begrip te creëren bij elkaar.

    Uiteindelijk zijn wij het met elkaar eens of zoals een goed bekende van mij ooit heeft gezegd: het eens dat we het oneens zijn. Laten we in ieder geval de dialoog aangaan;)

    Zolang de bedrijven de opdrachtgever zijn (lees de vacature verstrekken aan bureaus) en kandidaten niet, zullen bureaus geneigd zijn om bedrijven te assisteren (en niet direct de kandidaat of werkzoeker). Tevens zullen wij dus als bureau meer mensen niet blij maken dan wel: Uiteindelijk krijgt er maar een de functie!

    Sinds de start van Ambitious People heb ik getracht om als filosofie vanuit de kandidaat te werken, deze filosofie te volgen en deze over te dragen aan de mensen die bij Ambitious People werkzaam zijn. Mensen die mij kennen weten dit…

    Wij werken dus het liefst vanuit de behoefte van de kandidaat en hebben dus ook genoeg voorbeelden dat dit succesvol lukt (anders zouden wij in recessie tijd niet gegroeid zijn van een onbekende speler op de markt voor Sales & Marketing vacatures naar een organisatie waarover men schrijft op mooie sites als Bijgespijkerd! Uiteraard zijn er ook genoeg voorbeelden te noemen dat dit niet zo positief gaat, echter met ruim 20.000 nieuwe inschrijvingen de afgelopen 2 jaar is dit ook niet zo raar dat dit weleens fout gaat…

    Mensen maken fouten, dus recruitment consultants ook;) De kunst is dat we elkaar begrijpen en de juiste verwachtingen scheppen en managen. Blij ben ik dan ook met de mensen die de moeite nemen om te reageren op sites als deze om hun ongenoegen uit te spreken.

    Ons model om vanuit de kandidaat te werken neemt steeds meer vorm aan. Ondanks de vele successen ben ik ook bang dat er steeds meer mensen zullen zijn die niet tevreden zijn. Graag zou ik dan ook van jullie willen horen wat jullie vinden dat jullie van een bureau mogen verwachten, wat jullie van een bureau moeten verwachten en wat een bureau van jou (als werkzoekende) mag en moet verwachten.

    Ik zie je reacties graag tegemoet komen. Dat kan digitaal maar bellen kan uiteraard ook: 020-570 8120

    Namens Ambitious People,

    Kaan

    Beantwoorden
  11. letty

    Hoi Kaan,
    Bedankt voor je telefoontje en oprechte aandacht voor mijn klacht. Een mailtje heb ik je inmiddels al gestuurd.

    Het belangrijkste vind ik eerlijkheid: dat je als kandidaat weet of je een goede/slechte/of geen kans maakt op die ene geweldige baan. De kandidaat heeft tenslotte weinig inzicht in de concurrentie die hij/zij heeft van andere kandidaten, terwijl jullie die kennis wel bezitten. Soms vraag ik het ook gewoon aan bemiddelingsbureau’s. Als ik dan hoor dat er zo’n 500 aanmeldingen zijn voor een vacature waar ik de juiste papieren en ervaring niet voor heb, dan weet ik genoeg.

    Inmiddels ben ik inderdaad een ander weggetje ingeslagen. Los van alle bemiddelingsbureaus en niet bestaande vaste banen die aansluiten bij mijn kennis en profiel. Dat komt mede door AP 😉 Een eigen bedrijf, dat is eigenlijk veel leuker. De opdrachten druppelen gelukkig binnen. Vooralsnog is dit blijkbaar een beter idee.

    Groet,
    Letty

    Beantwoorden
  12. Bram Koster

    @Kaan: goed dat je reageert. Zoals ik telefonisch al aangaf, heb ik geen twijfels over jullie intenties. Ik geloof graag dat jullie het flink druk hebben. Maar uiteindelijk zit de proof of the pudding in the eating. En ik heb niets te eten gekregen, laat staan dat het lekker was.

    Overigens ben ik het met je eens dat het businessmodel lastig is: je verdient aan opdrachtgevers en de kandidaten verwachten fluwelen handschoenen, rode lopers en valet parking. Het is dan ook niet gek dat ik bij andere partijen in de markt dezelfde ervaringen heb gehad.

    Het was, en wellicht: is, overigens wel een goeie tijd om je juist op dit punt te onderscheiden. Als de marktbalans straks weer verschuift naar de kandidaten (gaat gebeuren) of als kandidaten klanten worden heb je goeie naam. Is bij mij en Letty dus niet helemaal gelukt, maar ongetwijfeld bij veel anderen wel.

    Het is in ieder geval goed om te zien dat jullie webcare toepassen. Daarmee geef je aan de business te begrijpen waarvoor je bemiddelt. Dus da’s in ieder geval weer score +1! 🙂

    Dus tot een volgende keer. Ik heb binnenkort vast iemand nodig…

    Gr, Bram

    Beantwoorden
  13. Niels

    Leuk om dit te lezen. Al is het al weer een paar weekjes oud.

    Reden dat ik hier ben is omdat ik een beetje ben gaan letten op bedrijven die op twitter zitten.

    Wat dan ook grappig is om te zien en t econstateren dat geen enkel bedrijf echt om weet te gaan met twitter.

    Zo heb ik ASR eens bekeken met @werkenbijasr. Heel leuk initiatief dat goed begon, fotootje twitteren van eerste trainees etc. Allemaal goed. Wel jammer dat het niet persoonlijk was, maar overkomelijk.

    Nu begin ik me echter een beetje te ergeren aan de twitteraccount van ASR. Er wordt niet gereageerd op berichten, en het lijkt de afgelopen weken wel een vacaturbank.

    Zou het niet zo moeten zijn dat dit kanaal juist moet worden ingezet door ASR om een duidelijk beeld te scheppen over hun organisatie en waarom ik daar zou moeten willen werken? En waar gaat het mis, waarom zakt het na een veelbelovende start zo in? iemand ervaringen?

    Gr
    Niels

    Beantwoorden
  14. Joost Geurtsen

    @Niels Wat bedrijven vaak onderschatten, is dat er een constante stroom aan (waardevolle) content gegenereerd zal moeten worden met toegevoegde waarde voor de volger. Dat kan niet even ernaast gedaan worden, dat moet onderdeel worden van de gehele organisatie. Het voorbeeld wat je geeft laat dit duidelijk zien: het enthousiasme is er in het begin, maar naar verloop verdwijnt de continuïteit en wordt het gebruikt als extra kanaal om bestaande content te droppen. Waarschijnlijk ook omdat de ROI niet direct zichtbaar is. Aan de andere kant zijn er wel degelijke goede voorbeelden te overleggen. Neem bijvoorbeeld het account van NS-hispeed (http://www.twitter.com/NShispeed)dat op de juiste toon en op een constante manier service verleent (toegevoegde waarde) en proactief de interactie aangaat met haar klanten.

    Beantwoorden
  15. Maurice Beerthuyzen

    @Niels waar het bij bedrijven vaak fout gaat is dat men het als werk ziet en niet als een leuke manier om in contact te komen met mensen die op wat dan manier dan ook contact zoeken met jou als merk.

    Je moet social media echt leuk vinden. En je moet de ‘regels’ van social media snappen. Pas dan kun je als bedrijf slagen.

    Zie je het als verplichting, of moet het van je baas. Dan wordt het geen succes. Dan versloft het en worden er geen relaties aangegaan met klanten of andere geinteresseerden.

    Beantwoorden
  16. Joost Geurtsen

    @maurice Ik ben het niet helemaal met je eens. Je hebt in mijn ogen gelijk als je zegt dat je de ‘regels’ (de mores) van sociale media moet kennen en daarna moet handelen. En natuurlijk is het ook belangrijk dat je zelf het leuke, nuttige en de kracht gaat inzien, maar dit heeft vaak ook tijd nodig.

    Ik ben het echter niet met je eens dat je het niet als ‘verplichting’ of werk moet zien. Het hangt uiteraard van je doelstellingen af, maar ik denk juist dat het wél onderdeel van een takenpakket moet zijn en dat iemand (of een afdeling) verantwoordelijk gemaakt moet worden voor Twitter als corporate communicatiekanaal. Alleen op die manier kan de continuïteit op een effectieve wijze bewaakt worden.

    Beantwoorden
  17. Maurice Beerthuyzen

    @Joost, misschien dat ik dat laatste helemaal goed verwoordde. Uiteraard zit Twitter binnen je bedrijf in iemands takenpakket. Waar men nu vaak aan voorbij gaat, zijn de competenties die iemand nodig heeft om op sociale media een klik te vinden met zijn klanten.

    Ik zag laatst een preso langskomen waar 80% van de marketeers vertelden iets te willen doen met social media. Slechts 40% was slechts zelf op Social media actief. En daar zit het in wat mij betreft: je moet als je actief wordt wel zelf actief zijn. Anders wordt het in mijn ogen wat gekunsteld allemaal.

    Daarnaast: Nu worden social media-activiteiten nog centraal belegd bij marketing of communicatie-afdelingen. Ik zie hier ook een verschuiving ontstaan. Veel vragen van klanten op social media zijn niets meer of minder dan service-vragen. Telefonisch is hier het callcenter voor verantwoordelijk, maar gebeurt het via internet, dan bemoeit de afdeling communicatie zich ermee. Webcare verschuift in de toekomst ook naar het callcentre. Slechts de corporate-issues worden door PR afgehandeld.

    Beantwoorden
  18. Niels

    Met veel interesse de reacties gelezen.

    Ooit heb ik ergens al eens gelezen dat de toekomst ligt bij de ‘social media’ manager.

    Zien jullie nu of in de toekomst deze vacature ook ontstaan? De manager die de strategie uitzet op het gebied van social media, samen met coorperate communicatie en marketing. Of wordt dit een verhaal dat bij bijvoorbeeld e PR manager terecht komt.

    Mijn ervaring is dat het tot nu toe heel vaak bij het sales kanaal wordt neergelegd, omdat men het ziet als een marketing kanaal. ou dit het resultaat kunnen zijn van Marketingmanagers die verouderde kennis hebben en nog niet zien dat Social Media een andere strategie nodig heeft dan pakweg een beurs.

    En wellicht kan iemand van jullie wel melden dat er in zijn of haar organisatie daadwerkelijk een Social Media manager is. Wat zijn jullie ervaringen? Of overwegen jullie het en zijn er bezwaren? Deel ze!

    Gr
    Niels

    Beantwoorden
  19. Melanie

    Miischien is het handiger dat Rabdstad eerst eens haar website op orde krijgt ipv op Twitter zieltjes te winnen.
    Ik kan al weken niet meer bij mijn loonspecificaties. Website draait heeeel erg slecht en hartstikke langzaam. Onderhoud (als dit het is) duurt ondertussen al veeeeel te lang.
    Laat ze Sander en Diana hier eens aan het werk zetten!!!!!!

    Beantwoorden
  20. Maurice Beerthuyzen

    @Niels Op korte termijn geloof ik wel in een social media manager. Iemand die intern de zaken voor een bedrijf gaat regelen. op langere termijn verwacht ik dat social media geintegreerd worden met de disciplines die ze raken: PR, marketing, klantcontact, HRM.

    Wb de opmerking van Melanie – en daarna Niels- dat een bedrijf begint met social media terwijl de andere bedrijfsprocessen nog niet op orde zijn, is op zich niet erg. Maar ik vermoed dat Randstad hier niet op gaat reageren en dat is wel kwalijk.

    @Niels: als je in een blog of op een forum een klacht plaatst over een bedrijf is dat prima. Twitter is niet de enige plaats waar bedrijven dienen te snuffelen naar opmerkingen. Neem in je webcare ook andere websites mee.

    Beantwoorden
  21. Melanie

    Ik breng gewoon de tijd die ik aan het weer op de rails krijgen van de Randstad website besteed wel bij ze in rekening…
    Neem ik de plaats van hun ICT manager wel in, hebben ze meer geld voor een zgn social media manager!!! 😉

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.