Leestijd: ca. 6 minuten

Hoe maak je relevante content die impact heeft? Semrush deed uitgebreid onderzoek onder 1.500 experts en analyseerde meer dan 500.000 artikelen. Wij zetten de zeven contentmarketingtips die dat opleverde voor je op een rijtje.

Trend 1: Focus op het creëren van persoonlijke content

De beste contentmarketeers kennen hun publiek en hebben de vaardigheden om hun publiek te boeien, op te voeden, te vermaken en te inspireren. Hoe dan? Ga verder dan het algoritme van wat je concurrenten doen. Doe zelf onderzoek, geef je klanten een stem en ga op zoek naar jouw publiek.

Het delen van real-life verhalen of casestudy’s met je publiek maakt je uniek en menselijk. Dát maakt dat je publiek jou blijft volgen en loyaal is aan je merk.

Trend 2: Houd de veranderende behoeften van je publiek in de gaten

Je contentmarketingstrategie moet aansluiten bij veranderende trends en de gevoelens en behoeften van je publiek. Zo heeft corona invloed gehad op hoe we nu werken, hoe we omgaan en hoe gebruikers zich online gedragen.

Voer een audit uit van je corona-inhoud. Na twee jaar is je publiek er wel klaar mee. Kijk welke content verouderd is. Vervang deze content door nieuwe berichten. Hoe? Door in gesprek te gaan met je klanten. Hen te vragen wat op dit moment voor hen belangrijk is. Gaan ze weer op kantoor werken? Zoeken ze producten of diensten zodat ze makkelijk op afstand kunnen werken? Of maken we meer gebruik van smart-home apparaten. Vraag het hen en blijf in contact.

Trend 3: Zie goede content als een inkomstenbron

Ruim 70% van de ondervraagde bedrijven verhoogden hun budget voor contentmarketing. Veel bedrijven steken meer geld in hun contentmarkeringbudgetten én breiden hun contentteams uit. Ze zien het als inkomstenmotor die het waard is om in te investeren.

Toch meet slechts 66% van de respondenten de prestaties van contentmarketing, met de belangrijkste successtatistieken, waaronder organisch verkeer, ranglijsten en leads. Tips voor 2022:

  • Bouw een contentstrategie; analyseer de prestaties van je huidige content en bekijk wat de beste resultaten opleverde.
  • Stel kpi’s in en houd ze bij; bedenk hoe je elk contenttype bijhoudt.
  • Overweeg multitouchattributie; elk contentonderdeel is gericht op conversie of verkoop. Wees je hiervan bewust en breng dit in beeld.
  • Optimaliseer; niet alle content is succesvol. Leer ervan en blijf aanpassen.

Trend 4: Focus op je click-through rates (CTR’s)

Succes meten? Definieer dan je criteria. Stel gegevensbenchmarks in, inclusief CTR’s, een kernonderdeel van je strategie of campagne. Goed scoren is belangrijk, maar nóg beter: meer clicks en verkeer op de site.

Overweeg hoe je bestaande content kan worden hergebruikt in andere media. En maak content rond bredere vragen die je publiek kan hebben waardoor je een groter publiek bereikt en meer waarde toevoegt.

Trend 5: Maak meer korte videocontent

De populariteit van video (vooral korte vorm) is de laatste jaren flink toegenomen. Instagram- en Facebook-verhalen, TikTok, Instagram Reels en talloze andere platforms zijn ontstaan en bieden een zeer specifiek voordeel: het leveren van inhoud aan de kijker in zeer korte tijd.

Hoewel professionele videoproductie een groot prijskaartje kan hebben, hoeft het niet altijd duur te zijn. Probeer enkele van deze contentideeën in 2022 om meer video aan je marketingmix toe te voegen:

  • Veelgestelde vragen: Als je merk er veel van krijgt, is het maken van een video of een reeks video’s een perfecte gelegenheid om ze aan te pakken, plus het geeft een gezicht aan je merk
  • Videoadvertenties: Werk je met influcencers, werkdan samen met hen in een videoadvertentiestrategie. Goed voor je bekendheid en het opbouw van vertrouwen.  
  • Recensies: Nodig je klanten uit om hun feedback te delen via verhalen of een ander videoformaat
  • Betrek je vakexperts: Zelfs als je je in B2B bevindt, kun je snel en eenvoudig korte video’s maken. In plaats van nog een webinar te doen, vraag je mkb’ers bijvoorbeeld om een paar clips op te nemen waarin je hun ideeën samenvat.

Trend 6: Maak van content audits een prioriteit

Bijna 75% van de ondervraagde bedrijven voert elk jaar een volledige contentaudit uit en 65% van de bedrijven zelfs minstens twee keer per jaar. Het uitvoeren van audits is essentieel en levert enorm veel op.

Door erachter te komen welke content het beste presteert, kun je weloverwogen keuzes maken die veel minder moeite kosten dan het maken van een heleboel nieuwe content die misschien niet zo goed presteert.

Redenen die werden genoemd voor een nieuwe update van je content:

  • Content is verouderd
  • Om schommelingen in rankings te voorkomen
  • Bij dalingen van rankings en verkeer

Na het bijwerken van hun content meldde 45% van de deelnemers een verhoogde betrokkenheid en 43% zei dat rankings en verkeer toenamen, wat een sterke correlatie onthult tussen het vernieuwen van inhoud en het verbeteren van belangrijke statistieken.

Trend 7: Gebruik tools om te schalen en te stroomlijnen

De kans is groot dat duizenden artikelen die dagelijks worden gepubliceerd, concurreren met jouw merk. Dit zorgt voor een luidruchtige digitale omgeving waar bedrijven strijden om de topposities in de SERP’s.

Er is veel behoefte aan automatisering, omdat contentmanagers vaak arbeidsintensieve processen afhandelen. Gebruik tools om kansen te identificeren, je contentmarketingstrategie te plannen, uit te voeren en te automatiseren.

Het complete rapport van Semrush kun je downloaden.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.