Leestijd: ca. 5 minuten

Het is al enige tijd voer voor verhitte discussies online, het begrip “social media expert”. Velen mengen zich in de discussie, maar we zijn er met z’n allen nog niet uit. Maar gelukkig leert het NIMA ons een “old skool” lesje: je moet gewoon een cursus van een dag doen et voilà! Hún cursus van een dag dan, welteverstaan.

De discussie is al even gaande: bestaan er eigenlijk al social media experts? En vooral: mag je jezélf zo durven aanmerken? Zo waren er blogposts met veel felle reacties op Spotlight Effect (al in december 2009) en op Marketingfacts (post 1 en post 2 als reactie op post 1). Wat snel duidelijk wordt uit deze posts en de bijbehorende reacties, is dat vrijwel iedereen het erover eens is dat áls mensen al expert genoemd mogen worden, dit is op basis van aspecten zoals:

  • een lange ervaring met social media (meerdere jaren actief)
  • het opbouwen van een netwerk ermee (veel volgers op Twitter, flink veel connecties op LinkedIn)
  • het veelvuldig gebruik van diverse tools en platforms (aantal blogposts, aantal tweets, etc.)
  • het delen van kennis erover met anderen (o.a. via social media zelf).

Het meest betwiste punt van discussie lijkt nog of je jezelf een expert mag noemen, maar die discussie geldt niet alleen binnen social media…

Inspiration en Qualification
Maar gelukkig is daar NIMA. De bakermat van de Nederlandse marketing. NIMA biedt naar eigen zeggen:

“[…] Inspiration en Qualification. Bij Qualification staat het NIMA keurmerk voor onder andere de examens centraal. Inspiration stimuleert constante kennisdeling via het grootste marketingnetwerk van Nederland.”

Die “Qualification” is waarschijnlijk het bekendst bij het grote (marketing)publiek. Want wie kent niet de NIMA-A, -B en -C examens en titels? Titels die je niet zomaar krijgt, maar waar je flink voor moet studeren. Zo vergt de voorbereiding op het C1-examen (theorie) bij veel opleiders een maand of 8 (september tot april) en moet je daarna nog flink aan de bak voor het praktische deel, je C2-scriptie.

Daarnaast kent NIMA nog twee persoonscertificeringen, nl. de Senior Marketing Professional (SMP) en de Register Marketeer (RM). Voor beide zijn aantoonbare opleiding en meerjarige werkervaring nodig op voldoende niveau, het bijwonen van evenementen voor het bijhouden en opfrissen van de kennis, etc.

Vereisten voor een expert
Zo’n partij zou toch een zinnig woordje moeten kunnen meespreken in de discussie over wie zich binnen de jongste “merkextensie” van de marketing, nl. social media, een expert mag noemen. OK, specifieke opleidingen zijn schaars -daar ligt wel gelijk een mooie uitdaging voor NIMA-, maar aantoonbare meerjarige ervaring is toch wel het minste. Toch?

Fout.

Want als NIMA er zelf aan kan verdienen, doen opleiding en ervaring er niet meer zo heel erg toe. Dat blijkt uit een mailtje dat deze week werd rondgestuurd, met de ronkende titel: “Become a social media expert in one day!” En in de inleiding gaat het lekker verder met: “Within one day you’ll know all the ins and outs of social media including the latest trends, developments as well as which tactics are best to use for your marketing strategy and the do’s and don’ts.”

Aanfluiting
Met deze ene mail laat NIMA blijken social media niet serieus te nemen. Of er gewoon niets van te begrijpen. Of beide.

Allereerst is het een aanfluiting om te denken dat je iemand binnen een dag alle ins en outs, do’s en don’ts, laatste trends en ontwikkelingen op het vlak van social media kunt bijbrengen. De meeste van jullie zullen het herkennen: je bent al een aantal jaren bezig om social media zinvol te maken voor jezelf en je bedrijf en je hebt er bijna een dagtaak aan om bij te houden wat er allemaal gebeurt. Maar NIMA leert het je allemaal wel even in uurtje of 8.

Nou zul je wellicht denken: ach, het is reclame. En dat is precies m’n tweede bezwaar. Want het is “old skool” marketing. De mail straalt de ronkende zelfgenoegzaamheid uit van een ouderwetse marketeer. “Kom nou maar gewoon ff een dagje luisteren, dan komt het allemaal wel goed”, dat werk. Terwijl juist social media ons hebben geleerd deze aanpak niet werkt. Dat realisme en transparantie nodig zijn voor een geloofwaardige boodschap. Je consumenten en andere betrokkenen weten soms meer over jou en je organisatie dan jijzelf.

Ontwikkeling
In dit geval weten wij nu meer over NIMA dan zijzelf. NIMA zou de partij kunnen zijn die het marketingvak doorontwikkelt. Die de innovaties die internet en social media brengen omarmt, integreert, predikt, doceert. Maar in plaats daarvan wordt social media gepresenteerd als een trucje. Als een vaardigheid die je binnen een werkdag oppakt.

Ik ga maar eens nadenken of ik nog trots ben op die NIMA-titels op m’n c.v. Want ik betwijfel of NIMA mij en het marketingvak in de komende jaren veel verder gaat brengen.

Over de auteur

Bram Koster

Doet dingen bij @marketingfacts en @onlinetuesday. Zoekt antwoord op de vraag: heeft het leven eigenlijk nog wel onzin?

15 reacties

  1. Anick de Ronde

    Hi Bram,

    Natuurlijk word je geen expert in 1 dag! Expert refereert aan de naam NIMA Expert Class. In deze kennissessies nemen experts je in een dag mee in een bepaald onderwerp en lichten marketeers hun succescases toe. Je krijgt na deelname aan de dag
    geen diploma zoals na het volgen van een opleiding. Marketeers met een titel krijgen wel punten om zo aan te geven dat ze blijven werken aan hun up-to-date kennis.

    Grt. Anick

    Beantwoorden
  2. Gijs Molsbergen

    Hulde! 😀

    De goeroes en social media experts, zijn vaak zelfbenoemd of door goede vrienden en vriendinnen zo bestempeld.

    Werknemers van NIMA, steek deze post in je zak, breng het naar de strategische top en cancel alsjeblieft die cursus!

    Beantwoorden
  3. Bram Koster
    Bram Koster

    Hoi Anick, ik weet wel dat je geen expert wordt op één dag. Maar ik ben ook niet degene die dat beweert, dat zijn jullie (ik zie op LinkedIn dat je in het MT van NIMA zit, dus ik beschouw jou voor het gemak even als “jullie”). En ik had zelfs door dat je geen diploma kreeg na die dag.

    Maar het ging me om de boodschap van die mail. Die lijkt te suggereren dat je het wél wordt en jij geeft hier toe dat het niet zo is. Precies het soort communicatie waar we nou zo graag vanaf willen, volgens mij.

    OK, ik overdrijf wat. Het is maar een mail. En die mail is natuurlijk niet helemaal representatief voor heel NIMA en jullie visie op social media. Maar het is wel een belangrijk klantcontact (of touchpoint, of hoe je het noemen wilt).

    Wat dat betreft zijn jullie net een echt bedrijf. Die kampen met dezelfde problemen dat aan de ene kant van de organisatie niet wordt gecommuniceerd zoals je het aan de andere kant graag zou willen. Daar ligt een mooie taak voor jullie als vertegenwoordigende organisatie van de marketing in NL…

    Beantwoorden
  4. Bram Koster
    Bram Koster

    @Gijs: Dank. Overigens hoeft die cursus van mij niet te verdwijnen. De namen op de agenda zijn mooi, dus wie weet hoe leerzaam het is! Als ze maar niet meer beweren dat die ene dag genoeg is om je expert te voelen of noemen. Want dat soort marketing is “sooooooooo last millennium”… 🙂

    Beantwoorden
  5. Peter van Loevezijn

    Anick, ik zie op Google dat je NIMA vertegenwoordigt met je reactie. Allereerst, goed dat je reageert. Zo hoort het ook. Ten tweede, ik kan de verklaring die je geeft niet koppelen aan de titel van de workshop. Wanneer je je de titel gebruikt, Become a social media expert in one day, dan kan social media expert alleen maar op de deelnemer slaan en niet op de docent. Ik wil daar nog best een taalkundige collega-expert van ons bureau naar laten kijken, maar dat is volgens mij niet nodig. Dus de suggestie waar Bram aan refereert, is wel degelijk de suggestie die jullie doen. Waarom zeggen jullie niet gewoon dat het product en de marketing bij nader inzien niet zo slim gekozen zijn? Dat is toch niet erg?

    Beantwoorden
  6. Tim Stierman

    Ik denk dat het grote probleem van deze kwestie het feit is dat “social media expert” geen vaste definitie heeft. Iedereen kan dus zijn eigen draai geven aan dit begrip. Expert kan in mijn ogen twee dingen betekenen: 1) expert in het gebruiken van social media of 2) expert in het weten van wat je allemaal met social media kan doen. Punt 1 is de omschrijving van een social media expert die Bram hierboven noemt aan het begin van zijn artikel (veel en al een hele tijd social media gebruiken). Ik denk persoonlijk dat het meer gaat om punt 2, wat kan je allemaal met social media doen. Dit is echter een marketing onderwerp, want social media is niets anders dan een “new consumer channel” om klanten eventueel te bereiken, informeren etc. Dus een expert op het gebied van social media moet naar mijn mening in ieder geval een gekwalificeerde marketeer zijn. Echter het feit dat NIMA suggereerd dat je binnen 1 dag een social media expert kan worden is natuurlijk onzin! Een slechte marketing actie van de NIMA dus! 🙂

    Beantwoorden
  7. Bram Koster
    Bram Koster

    @Tim: het onderscheid dat je maakt tussen 1) en 2) is terecht. Het aparte is nu, dat social media relatief zo nieuw zijn, dat de twee samenvallen in de ogen van velen. Kortom: je moet minimaal aan 1) voldoen om voor 2) in aanmerking te kunnen komen.

    Ik ben het met je eens dat goed weten hoe je social media gebruikt nog niet betekent dat je ook weet hoe je bedrijven kunt adviseren over de inzet ervan. Maar andersom (adviseren zonder het zelf te gebruiken) is vrij ondenkbaar.

    Gelukkig komen er steeds meer cases naar voren van de succesvolle inzet van social media door bedrijven. En wordt daarmee duidelijk wie de “experts” daarachter zijn. Dat is uiteindelijk wel waar het om draait natuurlijk!

    Beantwoorden
  8. Tim Stierman

    @ Bram: ja ik vind altijd dat je over een bepaald onderwerp pas iets mag zeggen/adviseren als je minimaal weet hoe alles het werkt. Als je gaat praten over dingen waar je geen verstand van hebt ga je richting de sales, maar dat is mijn mening 🙂

    Beantwoorden
  9. Arjan Stroeve

    Een les van het vrouwelijk geslacht is toch size doesn’t matter wanneer je niet weet wat je er mee moet doen. Dus hoe lang je op Twitter zit, hoeveel Tweets je verstuurd hebt en hoeveel tools je van binnen en buiten kent is volgens mij redelijk irrelevant. Of je in staat bent om sociale media in te zetten om, al dan niet commerciele, doelstellingen (van jezelf of een klant) te realiseren dat maakt je volgens mij tot een specialist.

    Beantwoorden
  10. Floor Drees

    Kudos! Ik dien eerlijkheidsgehalve wél te zeggen dat ik een social media / online personal branding workshop ga geven voor NIMA young professionals. Maar ik maak zeker geen deel uit van deze verfoeide social-media-expert-in-a-day program. Inspiratiesessie? Ja! Pretentieus non-event? NEE!

    @Arjan punten voor de terechte opmerking over de zogenaamde internetpiemel.

    Beantwoorden
  11. Bram Koster
    Bram Koster

    @Arjan: sorry voor late reactie. Helemaal eens dat je erkenning moet krijgen voor je vermogen om social media in te zetten in een ‘business context’. Helaas is dat moeilijker te achterhalen dan de mate waarin mensen in staat zijn social media in te zetten in hun persoonlijke context. En daar komt nog bij dat social media ‘business’ persoonlijk maakt. Dus die twee lopen wel enigszins in elkaar over, in ieder geval in de perceptie van veel mensen (overigens verrassend vaak vooral bij mensen met veel volgers, etc…).

    Let wel: ik ben het er ook niet per se mee eens, maar zo werkt het m.i. wel.

    Beantwoorden
  12. Arjan Stroeve

    @bram volgens mij zijn we het ook wel eens, ik denk inderdaad ook wel dat er een kern van waarheid in zit. Maar ik stoor me wel eens aan de waarde die mensen ontlenen aan de hoeveelheid tweets en volgers e.d. Ik beheer bijvoorbeeld nog een oud account voor een klant die werd gebruikt bij een campagne. Op dat account is al meer dan een jaar geen Tweet geplaatst en toch krijg ik nog wekelijks 10 volgers erbij. Dan vraag ik me echt af hoe serieus je met Twitter bezig bent en dat het net als in de begin jaren van Hyves weer een spelletje `vrienden verzamelen´is geworden. Als ik dan lees dat de hoeveelheid volgers e.d. iets zegt over je `social media expertise` dan begint het wel eens wat te jeuken 🙂

    @floor bedankt voor de piemel gerelateerde punten, daar kun je er als man niet genoeg van krijgen 🙂

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.