Leestijd: ca. 3 minuten

Voor mij is 2009 een jaar geweest waarin ik zeer veel geleerd heb over zeer veel onderwerpen. Vooral op Marketing gebiedt ben ik een hoop wijzer geworden, ben nog een beginner hoor! Er zijn een aantal concrete voorbeelden te noemen waarin ik gezien heb goed je online netwerk helpt om succes binnen te halen maar vooral ook om kritisch te zijn over de mensen met wie je in zee gaat. Een pilot project of Proof of Concept wordt grotendeels al online gepasseerd door de vele cases die mensen op hun site plaatsen. Een referentie krijgen was nog nooit zo makkelijk.

Toch zijn we er nog niet.

Wij bij Ymor hebben in 2009 een gat gezien in de talenten die wij hebben en willen dit graag opvullen met talent van buiten. Geen fulltime baan maar wel projectwerk waar wij met goede afspraken een band op willen bouwen met dit talent.

Op zoek gaan naar plekken om je talent te etaleren of te laten groeien zijn er voldoende. Het is maar net hoeveel tijd je er zelf insteekt. Ook de kwaliteit van je netwerk is belangrijk. Als je een vraag stelt hoop je dat je netwerk het antwoordt heeft en zo niet dat ze het doorzetten naar hun netwerk. Het vragen om handjes danwel talent zou bij de meeste mensen een seintje moeten geven dat zij misschien iemand in hun netwerk hebben zitten die deze vraag kan invullen. Misschien wel om daar iets voor terug te krijgen…”What’s in it for me?” Ik mis dit nog te veel in mijn netwerk.

Op dit moment zoeken wij een designer voor projectwerk maar ik krijg weinig response uit mijn netwerk en van degene die mij retweeten terwijl ik zeker weet dat ze ertussen zitten. Het is misschien een kwestie van tijd.

Hier merk ik dat ik mijn netwerk nog harder moeten laten groeien en niet alleen in kwantiteit maar ook in kwaliteit. Dit is voor mij dus een goed voornemen voor 2010. Moet ik misschien zelfs toch aan het defrienden!

Daarnaast hoop ik dat ik andere mensen aanzet om meer te doen met de berichten die ze voorbij zien komen over eventuele opportunities voor hun netwerk. Help mensen om hun talenten te etaleren, uiteindelijk hebben we daar allemaal baat bij!

Laten wij er met z’n allen een sociaal en zeer succesvol 2010 van maken.

Over de auteur

Coen is eigenaar van Blue Factory Internet. Gespecialiseerd in onderhoud van websites (WordPress, Magento, SEO en webredactie).

één antwoord

  1. Robbert

    Hey Coen,

    Interessant punt. Ik denk dat het probleem zit in het feit dat iedereen graag wil meedenken over opportunities voor zijn of haar netwerk, maar ik denk dat veel mensen al een beetje klaar zijn met de grote hoeveelheid “opportunities” die op het gebied van business maar ook voor werk in het algemeen (voor de mensen in loondienst onder ons). Kijk naar Linkedin, de ene aanvraag naar de andere. Ok we willen allemaal aan het werk (blijven), maar vaak leiden dit soort opportunities tot niets omdat je vaak met nietszeggende tussenpartijen te maken hebt.

    Ik ben echt voor een effectief netwerk op het gebied van opportunity deling (voor je naaste concullega’s en collegas), maar dan heb je wel wat compactere netwerken nodig in een andere vorm. En ja misschien is defrienden dan wel de enige effectieve oplossing….ik begin er vandaag nog mee! 😉

    Groeten Robbert

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.