Leestijd: ca. 6 minuten

Nederlanders zijn bijzonder goed in het registreren van gegevens. Bij Human Inference kunnen we wereldwijd adressen standaardiseren met hooguit een paar uitzonderingen als Palestina en Oost Timor, maar geen land op aarde houdt er een zo zorgvuldige administratie op na als Nederland. Sinds juli 2009 is de wet BAG (Basisregistraties Adressen en Gebouwen) van kracht en met de ingebruikname van de wet sinds juli 2011 verdwijnen een aantal oud-Hollandse gebruiken in de adressering.

Met de adresseringssoftware van Human Inference worden met behulp van de postcodetabel adressen gestandaardiseerd. Afwijkende adresseringen, zoals die voor woonboten of woonwagens leveren vaak de meeste vragen op. Tien jaar geleden kreeg ik bij Human Inference Customer Support nog regelmatig vragen over dit soort adressen. Het was ooit heel gebruikelijk om voor woonboten adresseringen te gebruiken als “Kadelaan t/o 46” of “Kadelaan a/b Neeltje Jacoba”, waarbij t/o staat voor “tegenover” en a/b voor “aan boord”. Ook de NEN-norm 5825 voor adressen hanteert nog steeds dit soort regels. Inmiddels krijg ik hier vrijwel nooit meer een vraag over. Wat is er toch gebeurt met dit soort adresseringen?

Aan het begin van dit jaar kreeg ik toch nog een keer zo’n woonbootvraag. De klant wilde weten waarom na migratie naar onze nieuwste software-release woonbootadres ”Slachthuiskade a/b Angela” niet meer als zodanig herkend werd. Het verschil werd niet veroorzaakt door de softwaremigratie, maar door een simpele wijziging in de postcodetabel. Ik was er vrij snel achter dat het betreffende adres voorheen in de postcodetabel bekend stond als een a/b adres en tegenwoordig niet meer. Toch ging ik op onderzoek uit, want als een vraag me boeit wil ik nog wel eens doorschieten in research en support.

BAG en het verdwijnen a/b en t/o

Op grond van de voorschriften in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) moesten gemeenten ligplaatsen en standplaatsen in de BAG opnemen. Met het uitdelen van extra huisnummers, verdwenen zodoende de t/o- en a/b-adressen uit de postcodetabel, gaf onze software steeds minder vaak dit soort adresseringen terug en verdwenen ze geleidelijk van de etiketten op poststukken. Al in 2004 werden voor Amsterdamse reglementen samengesteld en in 2005 werden die vastgelegd in het “Handboek Naamgeving en Nummering”.

In de BAG-viewer die in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, en het Kadaster werd ontwikkeld vind ik slechtst twee bootjes en ze dragen de huisnummers 1 en 3. Zou de Angela gezonken zijn? Via Google Maps en Street View heb ik meer succes en krijg ik het juiste bootnaambordje in beeld. Ook op de brievenbus kan ik inzoomen, maar helaas blijft het huisnummer te wazig. Bij het bootje ernaast lukt dat wel. Ik krijg een heldere 7 op de brievenbus in beeld en daarmee is het aannemelijk genoeg gemaakt dat ook de Angela van een huisnummer is voorzien. Dus naast alle boeiende wets- en beleidswijzigingen kan ik ook een mooi plaatje van de boot meesturen bij het beantwoorden van de vraag.

Stukje historie zinkt

We hadden al gezien dat in de loop der tijd steeds meer “aan boord”-adressen worden gemuteerd naar “normale” postcode huisnummer adressen. En de verwachting was al langer dat de aan boord adressen uiteindelijk helemaal zouden gaan verdwijnen. Toch jammer, want een stukje historie zinkt hiermee voorgoed naar de bodem van de grachten. Nooit meer die vragen meer over woonboten; geen a/b- of t/o-adressen meer.

Bij Human Inference hebben we intussen ook de BAG-tabel beschikbaar gemaakt via onze software en in die nieuwe BAG-tabel is geen plekje meer gereserveerd voor woonwagens en bootjes zonder huisnummer. Zijn ze dan echt verleden tijd? Ik zoek nog een keer op “aan boord adres” en krijg als eerste hit een link naar de historische kring Hoogeveen. Onder “nostalgie” en ”woonarken en schepen” vind ik bij de volkstelling van 1829 de schippers met een aan boord adres, maar de hoop dat ik nog een actueel huisnummerloos adres vind, zakt steeds verder weg.

De laatste Galliërs

Euforisch werd ik toen ik van een collega hoorde dat hij nog een adres in een ongenummerde straat met a/b-adressen had gevonden. Wie zijn die laatste Galliërs die zich ultiem weten te verzetten tegen de nummeringsterreur van ons Ministerie van Infrastructuur en Milieu? In gedachte zag ik een potige schipper voor me die een paar ambtenaren met nummerbordjes onder de arm van zijn terrein mept. Ik nam mij voor deze held in het weekend met een bloemetje te bezoeken, waar in Nederland hij zich ook bevindt.

Al zoekend op het internet drong de droevige waarheid langzaam tot mij door. De postcodetabel bevat de straat nog als “AB-straat” en de BAG heeft nog geen huisnummer voor de betreffende boot opgevoerd, maar de bewoners van de boot hanteren inmiddels zelf braaf een huisnummertje 6. Hetgeen niet zo’n slechte keuze is voor een bootje tussen twee andere bootjes die nummer 4 en nummer 8 dragen. Ik moet het maar aanvaarden: de tijd van a/b en t/o is nu echt voorbij.

Over de auteur

Frano Bebseler werkt sinds 1997 als productspecialist bij Human Inference. Voor Customer talk en Bijgespijkerd schijft hij over de uitdagingen hij op het gebied van customer service en software acceptatie bij Human Inference tegenkomt. Andere artikelen van hem zijn te vinden op www.humaninference.com.

3 reacties

  1. Ron Mulderij

    Jammer dat met de verzakelijking van de adressen weer een stukje “romantiek” verdwenen is. Nog even en woonboten worden verplicht op de kade gelegd om ze beter te kunnen registreren. Woonwagens zijn immers ook al lang niet meer mobiel.
    Even terugkijkend naar een eerdere blog, pleit ik toch ernstig voor het handhaven van de voorvoegsels in namen ;-).

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.