Leestijd: ca. 3 minuten
#hebheteenbeetjegehadmetaldiezangprogrammas, zag ik vorige week als hashtag bij een tweet over tvoh. Dit soort hashtags waren me al eerder opgevallen en deze was voor mij nu reden om er eens goed op te gaan letten. Wat blijkt? Tweeps communiceren niet alleen met de geschreven tekst zelf, maar ook met de hashtag die zij er aan toevoegen. Hoe zit dit nou precies??
Wat vind iemand nog meer?
Vele tweeps zijn bezig om netjes de correcte tag toe te voegen en zo de vindbaarheid te garanderen of te vergroten, anderen hebben de hashtag tot ‘kunst’ verheven en geven een nieuwe communicatiedimensie aan hun tweets. Zij voegen eigenlijk een mening toe aan wat ze al in de tweet zelf hebben geroepen. Het zijn altijd meningen en nooit indicaties van onderwerpen.
Privé vs zakelijk?
De tweets waarin deze hashtags voorkomen, gaan vrijwel altijd over privé-onderwerpen, zoals tv-programma’s, muziek, film en sport. Daar lijkt een grens te liggen ten opzichte van meer serieuze zaken, zoals politiek, business, economie en onderwijs. Overigens is dit geen verrassende grens, want met deze hashtags wil de schrijver juist een persoonlijke emotie toevoegen en die past beter bij een minder serieus onderwerp. Let op: ik heb het nu over emotie in de hashtag en niet over emotie in de tweet zelf. Ik vraag me wel af of we dit soort tweets op een gegeven moment ook in een zakelijke context gaan zien.
Vindbaarheid?
We zijn natuurlijk gewend om met een hashtag over het onderwerp de vindbaarheid in searches te garanderen. Dat wordt lastig met deze emotionele hashtags. Ik kan me nog voorstellen dat ze voor een backchannel worden gebruikt, maar dan houdt het op. Maar ach, het lijkt er niet op dat de schrijvers zich daar echt druk over maken.
Veel van deze persoonlijke hashtags zijn van die bijna zinnen, zoals die in de opening van dit artikel. Daar staat ook heel veel informatie al in. Zoveel dat de hashtag eigenlijk al genoeg zegt en de tweettekst bijna overbodig wordt. En als je dan de # ervoor weghaalt, dan heb je een…precies, een tweet.
Dit is pure taalverloedering binnen Twitter. Ik zie het als het nieuwe BrEeZaH…!
Hashtags zijn inderdaad bedoeld om allerlei tweets over een bepaald onderwerp te vinden.
Maar persoonlijk vind ik de hashtag ook handig om te refereren naar een bepaald onderwerp zonder dat je een hele zin hoeft te typen. Zoals gisteren, ik zag een tweet van iemand die naar een bepaalde kerstmarkt was geweest en daar foto’s had gemaakt. Wij waren daar ook geweest en ik reageerde met: liepen jullie daar ook rond? mooie foto’s trouwens… #kerstmarkt
Als de persoon naar wie ik deze tweet stuurde deze niet direct leest, maar een dag later, dan weet hij nog steeds dat het over die kerstmarkt ging. Om wélke kerstmarkt is dan helemaal niet van belang. Op die manier kun je een hashtag dus ook als handige referentie gebruiken.
@Leon Tja, dat is waar. Ben benieuwd hoe deze vorm zich verder gaat ontwikkelen.
@Hedwyg Mooi voorbeeld. Dit is inderdaad geen emotie-aanduiding, maar ook geen onderwerpaanduiding.
Eigenlijk is het wel een onderwerpaanduiding. Maar geen onderwerp waarop mensen gaan zoeken of waarop mensen een ‘search’ bijhouden. Het is gewoon erg praktisch en iedereen snapt het.
Mooi voorbeeld dat het doel van de techniek niet altijd wordt nageleefd door de gebruikers.
Ik kan er soms wel om lachen die mening-hashtags. Wat mij betreft beter dan Tweets met links naar social media-artikel op een willekeurig marketing blog met # als #mustread #socialmedia #socialmarketing etc. #klikopmelinkGVD
Ik zie op Twitter (search Bijgespijkerd) dat het artikel leuke hashtags oproept.
@Thomas, kom je dat laatste voorbeeld dat je noemt echt tegen? Ben het verder met je eens dat ze ook soms erg grappig zijn.
@Peter haha nee dat niet.
Maar ik doel op de wanhopige goeroes voor wie de clicks zo belangrijk zijn.
Check http://hekjeplekje.nl voor info over en een overzicht van de meest gebruikte hashtags!
Mooi overzicht, Hekjeplekje. Ik heb nog een paar workshopgroepen die ik er blij mee kan maken.
Groet,
Peter