Leestijd: ca. 7 minuten

nesomanloos1We spreken als consultants altijd over trends, de nieuwe middelen en ‘hoe het allemaal anders moet in de marketingmix en vooral strategie van de onderneming’. We vergeten daarbij iets zeer belangrijks uit het oog. Men vergeet de meest vitale succesfactor: ‘us’, ‘you’… en ’them’. De daadwerkelijk verandering van een online of modern crossmediale aanpak zit juist niet in het -voor de korte termijn- aanleren van trucjes. Trucjes zoals een niet doordachte verschuifing van een offline naar zomaar een online middel is hiervan een voorbeeld. Trucjes als het blindelings overnemen van middelen-die-weleens-zouden-kunnen-gaan-werken in de marketingmix overgenomen van collega’s binnen de afdeling. Onlangs las ik nog in een marketingmagazine dat ‘ECI net zoiets wil als BOL.com heeft online…’  ….

De  recessie doet wat met een mens dus ook de manager en medewerker van zomaar een organisatie.  Het het gat tussen traditioneel en progressief is groter dan ooit.

Concreet voorbeeld: de assistent communicatiemanager schreef altijd leuk voor het interne personeelsmagazine. Zenden dus met die visie, eenzuidige info en mening. Een verdwaalde reactie komt bij het koffie-apparaat ergens op de gang weleens los bij zomaar een collega, maar meer interactie is dan ook niet.  Nu is er een interne blog die het magazine vervangt. Interactie en de snelheid van communicatie is met een blog aan de orde van de dag. Social media noemen ze het. Het is een middel voor, door en met mensen die communiceren. Je kunt zelfs anoniem een reactie plaatsen op de plannen van diverse managers op dit blog. Opeens valt de eenzijdige verteller in dat zo-leuke papieren-magazine-dat-we-graag-in-de-kantine-tijdens-het-eten-eens-vluchtig-scannen van zijn en haar troon. Want… men reageert. Men communiceert en men laat opeens (anoniem) een mening achter. Nog erger.. andere collega’s nemen die mening over op het interne blog en versterken hun reacties op jouw visie, jouw informatie en jouw mening.
Wat blijkt nu…. men is het helemaal niet eens met jouw visie en mening en wat er op die communicatie-afdeling allemaal gebeurt.

Het rottige is dat die mening altijd al speelde en de behoefte aan openheid,  communicatie op gelijk niveau en de behoefte aan een middel om te kunnen uiten er altijd al was.  Je valt van je troon, dan je stoel. De wereld lijkt op zijn kop te staan. Die ene collega zoekt jou niet meer op bij het koffie-apparaat. Toch zie je op het blog diverse reacties die weleens van hem zouden kunnen zijn. Je raakt gestresst, overspannen… en… en…  je vraagt jezelf terecht af: hoe ga ik en gaan wij hiermee om?

Perfect! Wat hier wordt beschreven is het begin van een bedrijfsculturele verandering. Het begin van de ‘man in the mirror’, het begin van een hernieuwde klantgerichtheid het begin van… het nieuwe denken het begin van echt samenwerken binnen de afdeling, de organisatie en vooral.. met de markt en de klant.

Hoe zit het met de competenties van onszelf of de dienstdoende managers?

Het gebruik van 2.0-middelen en een morgen online marketingmix dient voort te komen uit een 2.0-visie anders dan ‘copycat’-managing.  Het gaat hier niet om het personal branden in zomaar sociale media of andere middelen maar de omgang met de openheid, de communicatie, directheid en gelijkheid binnen (distributie) kanalen en communicatiemiddelen.

De NESOman heeft toekomst

De New Social Manager heeft de toekomst. De NESOman. De huidige generatie Bijgespijkerde (eind) twintigers, vooral dertigers en begin veertigers zal de na-recessie product-life-cyclus moeten gaan leiden. Waar diverse generatie manager wat makkelijker in het goede voorwerk van zijn of haar manager kon rollen, dienen nu meer dan ooit muren afgebroken te worden. Culturen moeten worden bijschaafd, soms grotendeels veranderd door een deel van de organisatie te vervangen.

Dit vereist -kijkend naar de kritische markt en klanten- een mix van (voorbeeld)competenties van een NESOman:

je bent onopvallend opvallend aanwezig; met richtlijnen die helderheid geven op de werkplek, bij het uitvoeren van een project, bij het trainen en begeleiden bij aftrap van een nieuw project, product of anders nieuws. Je bent als monitor bij de afdelingstraining aanwezig om te weten waar je personeel in wordt getraind en welke opvatting ze daarover hebben. Je bent aanwezig in interne social media met rapportgegevens, je projectoverzicht en eventueel agenda en die tijdige SMS naar je collega die jarig is maar niet aanwezig is. Een column of microblog op het intranet met jouw managementvisie en aanpak zo zeer 2.0 zijn.

je overziet, bent scherp en schakelt snel. Tuurlijk moet je je bedrijfscultuur hierin gesteund vinden. Door modder is het moeilijk hard rennen. Ik sta er versteld van hoe groot het verschil kan zijn tussen de actuele (ICT/ internet/online marketing/ moderne marketing) kennis van een sturend manager en zijn uitvoerenden. Als manager kun je niets meer doen dan jezelf verstoppen op de momenten dat dit weleens naar voren zou kunnen komen zoals in een vergadering.

is een doener, ondernemend en aanpakker: goed voorbeeld doet volgen. Niet opgesloten zitten in die vergaderzaal waarbij je team via een memo of notulen wat van de besluiten zien. Als men wil het gevoel en de manieren besluitvorming leert kennen is er snelle een draagvlak en medewerking

– een sociale uitstraling en op LinkedIn, Hyves, Facebook te vinden. Dat managers trainingen moeten volgen om daarin te leren dat ze het personeel in de ochtend een ‘goedemorgen’ wensen, is niet meer van deze tijd. Laat je zien op de sociale netwerksites; zo weet men wie en wat je bent en maakt dat jou tot een volledig mens. Er wordt begrip gekweekt voor wie of wat je bent.

maak de brug tussen klant en organisatie klein door toegankelijkheid. De vereist een hamer en meer. Dit is het deel waarin je de bedrijfs- of afdelingscultuur opener maakt en daarmee toegankelijker.

– casual maar netjes. Praten over Social brand engagement, social open, social media en de kloof tussen organisatie en klant te verkleinen met zelf -afstandelijk- in pak en stropdas rondlopen. Overbrug eerst die afstanden tot elkaar in je directe omgeving. Je wordt toegankelijk, als open gezien en sociaal. Miscommunicatie is zo snel opgelost. Wordt het echte besluit niet in de gang naar de vergaderzaal genomen? Worden bedrijfsopinies niet bij het koffie-apparaat blootgelegd?

Waar de NESOman toe leidt?

Een sociale en positieve cultuur.Gerichte communicatie. Sociale en open communicatie. Met elkaar verantwoordelijkheid delen maar ook doelen behalen en beloond worden. Laat ik nu net een boekje hebben geschreven over deze visie bij het verandering en het gebruik van online middelen.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.