Leestijd: ca. 6 minuten

Cloud computing wordt door velen gezien als een van de mooiste technologische ontwikkelingen, waarmee het internet ons leven efficiënter en eenvoudiger gaat maken. Toch weet vrijwel niemand wat cloud computing precies is (ga het maar eens vragen op straat :p) en of het niet gewoon de zoveelste zeepbel is. Hoe kan het dat iets dat zo belangrijk zou moeten worden de komende jaren, zo onbekend is. Om in ieder geval te werken aan deze onduidelijkheid heeft Steve Balmer van Microsoft een lezing gegeven waarin het onderwerp besproken werd. Ik deel nu graag mijn samenvatting met jullie, tevens voorzien van wat extra informatie.

Om te beginnen, even een korte presentatie om duidelijk te maken wat cloud computing nu precies is. Freek Bijl heeft eens een zeer duidelijke weergave gemaakt van de term. Check de onderstaande slideshare, die hij al ruim 2 jaar geleden maakte.

Goed, we weten nu waar de term voor staat. Steve Balmer gaat tijdens zijn lezing in op 5 cruciale dimensies van ‘the cloud’. 5 kansen die je hebt om je ideeën, uitvindingen, commerciële zaken en producten enorm vooruit te helpen en de ervaring van de consument te verhogen.

1) The cloud creëert kansen en verantwoordelijkheden: het klinkt als kul, maar is een range van innovaties. Er zijn nieuwe software innovaties die middels commerciële structuren vorm kunnen geven aan businessmodellen en hele businesses als nooit tevoren. Het brengt echter ook een grote verantwoordelijkheid mee ten opzichte van je  users. Je moet namelijk garant kunnen staan voor de bescherming van hun data en pricacy. Dit zijn dus zowel sociale en technologische aandachtspunten. In the cloud kan elke individuele developer steeds nieuwe stukjes software etc. ontwikkelen om de systemen steeds completer te maken, maar dan moeten die ontwikkelingen wel gedragen kunnen worden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan platformen als de Appstore van Apple. Bedrijven als Microsoft zijn de dragers/supporters voor de grote groepen kleine uitvinders. De kleine uitvinders/ontwikkelaars die deelnemen aan het vormen van the cloud moeten voor support terecht kunnen bij grote organisaties als Microsoft.

Wat Balmer inspireert is dat cloud computing/commerciële infrastructuur de kleine deelnemer de kans geeft echt iets over te houden aan zijn inspanningen. Tevens dient de gebruiker volledige controle te krijgen over zijn contacten, gegevens etc. Dat is een grote uitdaging voor organisaties als microsoft.

2) The cloud leert en helpt je beslissingen en acties te nemen: internet is een plaats waar iedereen virtueel aanwezig is. the cloud moet dingen over gebruikers gaan leren en over de omgeving. het weten van hoeveel sites er zijn is geweldig, maar echt specifieke info te vinden wordt al een stuk lastiger. Wolfram Alpha is de eerste zoekmachine die dit probeert, maar die is (voorlopig) beperkt. Je kunt zelf de materialen altijd beschikbaar hebben die jouw van informatie kunnen voorzien en daarmee dus je beslissing kunnen beïnvloeden. Als voorbeeld gebruiken ze microsoft maps (lijkt wel erg op google…als werkt de 45 graden blik wel erg gaaf…niet van boven, maar 45 graden aanzicht hetgeen de map echt een 3D idee geeft) dat gebruik maakt van alle data online die beschikbaar zijn voor een bepaald gebied waarin je zoekt (doet Google Maps natuurlijk ook). middels diverse apps kun je data uit the cloud tonen die horen bij de omgeving waar je bent. Bijvoorbeeld, flickr foto’s worden ingeladen precies op de plek waar deze in de map horen. de foto’s worden op die manier tot gehele 3d modellen gemaakt. zo kunnen ook lokale blogs worden gekoppeld aan locaties. Als er op blogs iets geschreven wordt over een ongeval, dan wordt dat onmiddellijk gekoppeld aan de daadwerkelijke plaats op de map.

3) The cloud vergroot en verbetert je sociale en professionele interactie: denk daarbij aan de reeds gebruikte systemen als social networks etc., prive en professional worden meer en meer gelijk. We hebben de kennis om echt mensen te connecten hetgeen nu nog redelijk in de kinderschoenen staat. De dag dat we realiseren dat virtuele online lezingen net zo goed zijn als fysieke aanwezigheid, hebben we een goede stap gemaakt. Een leuk voorbeeld is het virtueel kijken van live TV op de Xbox met je vrienden kilometers verderop (kan enkel in de UK). Alles komt uit the cloud en wordt bij elkaar gebracht. Je kunt daar tevens echt in huiskamersetting met je avatars TV kijken en enthousiasme tonen.

4) The cloud wil snellere en betere apparaten: natuurlijk zal blijven worden gebouwd aan snellere betere browsers, maar dat is niet voldoende. The cloud is afhankelijk van de apparaten voor het communiceren van sociaal gedrag. De ontwikkelingen gaan enorm hard, denk maar aan de opkomst van smartphones. We moeten de ‘smarts’ hebben die ons gebruik laten maken van the cloud, tegen een betaalbaar tarief.

5) The cloud drijft serverinnovaties die op hun beurt the cloud weer drijven: inmiddels draaien er ruim 2 miljoen servers om the cloud te dragen. Dit alles gaat en moet veranderen. Hoe gaan we de nieuwe stap nemen, hoe gaat the cloud worden teruggegeven aan het publiek? Iedereen moet een eigen cloud kunnen hebben op basis van smart devices. Niet enkel de grote partijen moeten dit beheren. Iedereen moet een stuk van the cloud kunnen integreren. Steve noemt dit de ‘customercloud’.

Een interessant verhaal van een enthousiaste Balmer, dat helaas op sommige onderdelen wederom wat vaag blijft. Of zou dat te maken hebben met de ‘nieuw’heid van de ontwikkeling? Wil je de hele video (1:25) zien, dan kun je hier terecht.

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.