Leestijd: ca. 4 minuten

Communicatie is niet meer wat het tien jaar geleden was. De wereld om ons heen verandert continu. En door COVID-19 is dit in een sneltreinvaart gekomen. De pandemie heeft de manier waarop mensen werken, winkelen en leven namelijk compleet veranderd. Hierdoor zijn consumenten meer dan ooit online. Dit heeft gezorgd voor nieuwe communicatiemiddelen, mogelijkheden en uitdagingen. Maar hoe zorg je nu dat jij vandaag al klaar bent voor de uitdagingen van morgen? En welke trends gaan daarbij een belangrijke rol spelen? Wij spijkeren je daarom even bij met de 4 grootste communicatietrends van dit moment.

Trend 1: Hyperpersoonlijke communicatie: de klant bepaalt

Wie je klant ook is, vandaag de dag verwacht iedereen een persoonlijke boodschap. Klanten hebben 24 uur per dag toegang tot talloze kanalen, via diverse devices. En iedere klant heeft daarbij zijn of haar eigen voorkeuren. Denk aan facturen per post, reageren op serviceberichten per mail en vragen stellen via Facebook Messenger. En een betaallink graag per sms of WhatsApp. Om beter aan te sluiten bij de wensen van de klant, moet je de klant écht centraal stellen. Dit doe je door jouw communicatie perfect af te stemmen op de ontvanger. Niet alleen qua middel, maar ook qua tijd, relevantie, context en voorkeuren. Door jouw data slim en gericht in te zetten, kan je de klant écht herkennen, begrijpen en helpen. Hyperpersonalisatie noemen we dat.

Trend 2: Mobile first

We appen, bellen en searchen erop los met onze smartphone. Een mobiele telefoon wordt voor steeds meer doeleinden ingezet. Voor organisaties wordt het daarom de komende jaren cruciaal om hun weg te vinden naar de mobiele telefoon van hun klanten. Een app alleen is niet meer voldoende. Ook de klantinteractie moet afgestemd worden op de smartphone. Zorg dat je daar bent waar je doelgroep ook is.

Trend 3: Duurzaamheid. 

Voor het realiseren van de klimaatdoelstellingen 2030 moeten nog veel extra inspanningen worden verricht. Politiek, overheid en samenleving zullen steeds meer niet-duurzaam gedrag veroordelen en actief-duurzaam-beleid vereisen. Duurzaamheid zal geen thema meer zijn, maar een waarde die onlosmakelijk verbonden wordt aan goed ondernemerschap en openbaar bestuur.

Communicatie speelt een belangrijke rol bij het omarmen van deze waarde, het vertalen van deze waarde naar gedrag van de organisatie en het uitdragen van deze waarde. Niet om te bewijzen hoe goed de organisatie bezig is, maar om te inspireren en om anderen te betrekken in het meedoen aan de realisatie van de klimaatdoelstellingen.

Trend 4: Waarde toevoegen in plaats van iets verkopen

We zien de afgelopen jaren dat er een verschuiving plaatsvindt van ‘I want to sell something’ naar ‘I want to value something’. Het gaat niet meer om verkopen alleen, maar vooral om het toevoegen van waarde. Goed kijken naar je data en deze inzetten om waarde toe te voegen, wordt dan ook steeds belangrijker. Het gaat erom dat je als bedrijf continu het juiste advies geeft op het juiste moment. Niet alleen om een klant binnen te halen, maar ook als iemand eenmaal klant is. Zo bind je met waardevolle informatie de klant aan jouw organisatie.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.