Leestijd: ca. 7 minuten

Er wordt veel geld geïnvesteerd in contentmarketing. Content en het op de markt brengen van content is een belangrijke schakel in de customer journey om het succes te boeken. Of dat nu een klant, burger, donateur of een ander soort relatie is, content is belangrijker geworden. Natuurlijk maakt de context de content compleet maar de focus ligt nu op content.

 

Content in de funnel

Het geven van content en het verspreiden ervan is, mede door de technologische, digitale en mobiele ontwikkelingen, een belangrijke schakel geworden. Door het delen van content krijgt de aanbieder een betere positie bij de ontvanger. Content helpt dus zeker bij generalistische termen als brand awareness, positonering, naamsbekendheid en loyalty.
Het geld dat de marketeer dus in content stopt laat zich op meerdere wijzen terug zien, zowel in direct resultaat alsook in indirect resultaat.

 

Ontwikkelingen in 2016

In dit artikel bespreken we een aantal ontwikkelingen die komende periode de wijze waarop en waarmee we omgaan met content. We noemen het 2016 maar het we zullen het niet op een vaste datum vastprikken. Het zijn wel ontwikkelingen waar we als marketeer over na moeten denken.

 

SEO is meer…

Wat betreft content ligt de focus nu op de zoekmachinemarketingstrategie (SEO) voor de verschillende zoekmachines. Op basis van SEO zorgen we ervoor dat onze content vindbaar is. Waar we rekening mee moeten houden is dat de hoeveelheid content explosief stijgt. Ook in een grote berg zal het voor zoekmachines steeds lastiger en complexer worden om op basis van zoektermen het juiste resultaat te leveren. Mensen die zoeken zullen dus niet altijd meer kunnen vinden wat ze echt zoeken.
Het inzetten van social media en het optimaliseren van het gebruik van sociale media wordt een belangrijker instrument om de content bij de juiste mensen te krijgen. Peer-to-peer is al een betere manier om de diensten of producten onder de aandacht te brengen. Hetzelfde zal steeds meer gaan gelden voor content. Ontwikkel een strategie om meer in te spelen op ons gedrag op sociale media.

 

Andere competenties

Contentmarketing groeit als aandeel in onze marketingbestedlingen. Content wordt belangrijker in de race om klanten te werven. Content krijgt andere inhoud en een andere, vaak meer complexe en meer omvattende, rol.
Als content een andere rol krijgt dan vraagt dat ook om een ander soort content. Zeker als we ook al zien dat bijvoorbeeld sociale media een meer belangrijke rol krijgen in de vindbaarheid. Competenties van mensen die we in 2016 nodig hebben zijn:

  • analisten voor het analyseren van de contentstroom.
  • specialisten voor de “workflow” van content.
  • experts op het gebied van visuele aspecten en juiste teksten in verschillende media.
  • journey experts die de link leggen tussen marketing, communicatie en sales vanuit het content perspectief.
  • data marketeers, het analyseren van de effecten van de content.

 

Content op meerdere devices

Er is een duidelijke verschuiving zichtbaar in het gebruik van devices. Op een laptop gaan we anders met content om dan op een tablet, phablet of smartphone. Content wordt steeds vaker op mobiele devices gelezen, daar verstaan we dan de tablets, phablets en smartphones onder. Een opsomming van ontwikkelingen die we zien:

  • we consumeren nieuws die relevant is.
  • we kijken vooral video’s of luisteren naar muziek.
  • via mobiel is een toename te zien van gebruik van sociale media.
  • het gebruiken van apps neemt toe, zie ook Happened (zelfs een app met vorm van gamification); dit gebruik is vooral voor die apps met een vorm van communiceren met vrienden en familie.
  • snelle korte berichten uitwisselen.
  • kopen van producten en diensten.
  • geven van ratings, ranking en reviews.
  • navigeren op lokaal niveau.

Natuurlijk is een responsive website of content. Sterker nog, mogelijk niet alleen maar responsive maar volledig compatible met het gedrag van de gebruiker van mobiele devices. Wanneer we ons realiseren dat het gebruik van mobile devices steeds meer toeneemt dan is het ook nagenoeg vanzelfsprekend dat de volgende ontwikkelingen te herleiden zijn:

  • denk na over sales via smartphones, gebruik smartphone coupons of andere aanbiedingen gerelateerd aan het gedrag van de klant.
  • de content aanbieden via sociale media en aangepast aan het kleinere tablet of smartphone scherm.
  • specifieke landingspagina’s voor mobiele devices.
  • het aanpassen van de technische mogelijkheden aan de mobiele devices zoals meer kunnen swipen en invullen van formulieren (waarom met een vinger een klein rondje op een klein scherm moeten invullen, dat werkt vaak niet).
  • technische aspecten die meer bijdragen aan het location based in combinatie met een gepersonaliseerd aanbod.

 

De CCO

De Chief Content Officer doet zijn intrede. Content is iets dat steeds meer belang krijgt in de journey van een klant. Content is ook niet meer toe te wijzen aan 1 afdeling in een traditionele onderneming. De CCO zorgt ervoor dat er een cohesie ontstaat tussen klanten, mensen en processen. Dat gaat veel verder dan een contentplanning. Het gaat om het aanpassen van de content in alle fasen, vanuit alle processen en vanuit alle technische en digitale mogelijkheden.
Dat betekent inherent een verschuiving en andere allocatie van budgetten. Ook de vraag of dat marketingbudget is, innovatiebudget of customer service budget, staat centraal in de uitwerking van de rol en positie van de CCO.

 

Samensmelten van contentmarketing en cross media strategie

Opvallend in de ontwikkelingen van contentmarketing is dat het gaat om elementen van produceren van content, de wijze van het om de markt brengen van de content en zorgen dat de juiste content bij de juiste klant op het juiste moment terecht komt. Dat betekent dat deze ontwikkeling ook niet gezien moeten worden als op zich staande ontwikkelingen. Binnen organisaties waar contentmarketing centraal staat, gaan we zien dat ook de andere vakgebieden mee ontwikkelen. Dat is ook een belangrijke ontwikkeling voor 2016.

Onze kennispartner IDMK speelt hier op in door de trainingen contentmarketing en cross media marketing te combineren. In 2 dagen wordt nu de training cross media content strategie gegeven. Op beide dagen zal een zeer ervaren spcifieke deskundige je de kennis, cases en inzichten geven die nodig is.
Klik hier voor meer informatie http://www.idmk.nl/trainingen/succesvolle-crossmedia-contentmarketing

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.