Leestijd: ca. 4 minuten

social-media-marketingSocial media hebben een steeds grote invloed op de entertainment industrie. Niet alleen wordt er steeds meer gediscussieerd over tv-programma’s, films en documentaires, maar ook biedt social media ongekende mogelijkheden om bezoekers dichter bij je evenement te betrekken. In dit blog lees je een case waaraan ik heb gewerkt, en eentje die ik de praktijk tegenkwam.

Case 1: Bezoekers van Trance.nu stemmen op de line-up voor Trance Energy
Een leuke case van social media waarbij ik betrokken ben is die van de website www.trance.nu. Trance.nu is een website die sinds jaren is uitgegroeid tot de grootste trancesite van de wereld met meer dan 100.000 unieke bezoekers per maand. ID&T is de Nederlandse party organisatie ID&T. ID&T organiseert elk jaar Trance Energy in de Jaarbeurs, een groot dansevenement waar zo’n 30.000 bezoekers op af komen en elk jaar uitverkocht is. Voor Trance Energy 2010, dat wordt gehouden op 3 april volgend jaar, zocht ID&T samenwerking met de website www.trance.nu voor de Future Stage. De Future Stage is sinds enkele jaren een area waar diverse DJ talenten draaien. De line-up van deze area werd door ID&T bepaald.. tot nu.

Samenwerking
Voor de Future Stage van volgend jaar is besloten om het interactiever aan te pakken, met behulp van social media in samenwerking met Trance.nu. ID&T zocht de samenwerking met Trance.nu, omdat Trance.nu een authoriteit is op het gebied van trancemuziek, internationaal de grootste trancesite is, maar ook een sterke community aan zich heeft gebonden. Besloten werd om de community de line-up voor de Future Stage te laten kiezen, door middel van een poll die twee weken op de site van Trance.nu staat . Leden van de website kunnen stemmen op een DJ uit een lijst van 20 namen. De zeven DJ’s met de meeste stemmen krijgen een plek op de Future Stage van Trance.nu. Na 1,5 week hebben meer dan 2000 mensen hun stem uitgebracht, een ongekend aantal in zo’n korte tijd.

Waarom succes?
Er zijn een aantal succesfactoren te benoemen waarom deze actie zo goed heeft gewerkt. Ten eerste hebben de krachten van de twee partijen elkaar versterkt. Het event Trance Energy met een ijzersterke internationale naam en Trance.nu met een zeer trouwe community en veel ervaring met social media. Ten tweede de buzz die door meerdere kanalen die via Trance.nu is gecreëerd. Niet alleen via de website maar ook via Twitter (meer dan 2800 followers) en Facebook werden mensen opgeroepen om te stemmen. Ook de genomineerde DJ’s verspreidden dit bericht via hun nieuwsbrieven, Twitter-accounts, Myspace accounts en artiestenwebsites. Kort gezegd: de Future Stage, normaal gesproken een van de stages met de minste aandacht, heeft nu een substantiele buzz gecreëerd voor zichzelf, maar ook voor het evenement Trance Energy, zonder enige advertentiekosten.

Case 2: Twitteren met de DJ tijdens het stappen
Nog een andere leuk klein, maar fantastisch voorbeeld kwam ik tegen tijdens het stappen in Den Haag. Ik ging naar het feest 90’s Now, waar DJ Gary Global zijn tracks uit de jaren 90 draait. Het leuke was dat hij mensen oproept om via Twitter aanvragen te sturen, naar zijn account. Ik heb de proef op de som genomen en een aantal aanvragen gestuurd naar @djgaryglobal op Twitter en ze werden ook daadwerkelijk gedraaid. Ik communiceerde dus live met de artiest op het podium, een fantastische interactieve ervaring.

Simpel maar leuk
Concluderend kunnen we stellen door slim gebruik te maken van social media tools je tegen hele lage kosten je gebruikers/bezoekers zeer goed kunt betrekken tijdens een stapavond. Voor de bezoekers van Trance Energy en Trance.nu zal de animo om een kaartje te kopen voor het evenement een stuk groter zijn, omdat ze voor een deel invloed hebben gehad op de DJ’s die er draaien. Kom je ook leuke voorbeelden tegen van interactieve elementen tijdens het stappen in combinatie met social media? Dan hoor ik dat graag van je.

Over de auteur

Tim is oprichter van de Twitteraccount @klmfan en online adviseur op het gebied van intranet en (interne) social media. Hij is al flink wat jaren actief in de online communicatie.

6 reacties

  1. Bobby Verlaan

    Een andere leuke case is http://www.oudursula.nl. Een reünie voor een school dat we 2 maal georganiseerd hebben.

    Dit is een case waarin we doormiddel van een send-a-friend functie binnen 2 dagen 97% van alle genodigden hadden bereikt. Doelgroep is nog onder de 25 jaar. Zo’n bereik in zo’n korte termijn krijg je denk ik niet voor elkaar met de post als je denkt aan al die adreswisselingen die studenten doormaken. Daarbij is het versturen van mail gratis, waardoor kosten gedrukt werden.

    Tevens is er via iDeal afgerekend door alle oud-leerlingen, waarna men zelf een kaartje met barcode kon uitprinten. Dit gaf hen toegang, garderobe en het aantal munten dat ze vooraf hadden besteld zodat ze geen beurs met geld hoefden mee te nemen.

    Voor een volgende keer zou inloggen met Hyves voor deze doelgroep erg interessant zijn in combinatie met de mogelijkheden die oAuth verder nog geeft. Zo hoef je inderdaad niet je eigen kathedraal te bouwen, maar alleen extra functionaliteiten toe te voegen.

    Een andere case is Mysteryland die gebruikt maakt van Hyves login, in plaats van alle gegevens van gebruikers nog een keer handmatig te moeten invoeren. Ook erg interessant dus ;-)?

    Beantwoorden
  2. Kees Romkes

    Frisinjehoofd.nl organiseert ook veel (met name gratis) Evenementen waarbij vooral veel werving (zowel van standhouders,sprekers als publiek) wordt gedaan via sociale media.

    Ik ben zelf werkzaam bij een zusteronderneming van FrisInjehoofd, waardoor ik enigszins bevooroordeeld ben, maar ik breng je graag in contact met @SusanneBo om dat eens hier als mooie showcase neer te zetten !

    Beantwoorden
  3. Tim van Waard

    @Bobby
    Ook een geweldige case inderdaad! Naast alle theoretische “dit en dat zou kunnen” is het ook mooi om goede praktijkcases te benoemen.

    @Kees
    Is er geen verhaal of pagina beschikbaar waarin de case met FrisInjehoofd wordt uitgelegd? Dan wil ik er graag naar linken.

    dank voor jullie reacties..

    Beantwoorden
  4. Thijs

    Via Twitter delen sommige DJ’s ook al in de platen die ze live draaien, erg handig als je op zoek bent naar die ene plaat.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.