Leestijd: ca. 4 minuten

Op het verlanglijstje van veel organisaties staat het monitoren van sociale media. Dit was tot voor kort het domein van de internet marketeers en web-savvy personen. De hoeveelheid discussies die online plaatsvinden, de impact die deze hebben en de inzichten die een organisatie hieruit kan halen maakt een meer gestructureerde aanpak echter noodzakelijk.

Veel organisaties starten met het aanmaken van Google Alerts en gebruiken diverse gratis tools om hun eerste stappen op het gebied van monitoring en analyse te maken. De vraag wanneer je nu de overstap maakt van gratis naar betaalde oplossingen moet ik vaak beantwoorden; tijd om daar even wat aandacht aan te besteden.

Ontdekkingstocht

Voor veel organisaties is argumentatie om naar een betaalde oplossing over te stappen in eerste instantie lastig te maken omdat de informatie op het eerste gezicht vrij beschikbaar is. Daarnaast is ook nog eens onduidelijk wat je kunt meten, wat je wilt meten en wat je zou moeten meten. Een logische eerste stap is om gewoon te kijken of er überhaupt over je wordt geschreven en of dit in dusdanige volumes gebeurt dat dit de moeite waard is om dit in de gaten te houden.

Met tools als Google alerts, Klout, Twitalyzer heb je al snel een beeld of en hoe er over je wordt gesproken. Maar als je geregeld deze gegevens wilt gebruiken dan ontstaat al snel de behoefte om deze gegevens gecentraliseerd te kunnen benaderen.

Wanneer wordt het tijd om over te stappen naar betaald?

  • Wanneer er teveel troep / false positives tussen de resultaten verschijnen. De meeste professionele oplossingen bieden de mogelijkheid om uitgebreide selectiecriteria te definiëren. Bij oplossingen die zich richten op de Nederlandse taal voorkom je ook nog eens dat anderstalige berichten worden meegenomen.
  • Je wilt naast social ook nog eens het nieuws in de gaten houden.
  • Je wilt zekerheid over óf een bron wordt meegenomen, over de compleetheid van de bronnen die worden meegenomen en je wilt zekerheid over de frequentie waarmee de bronnen worden ververst. Daarnaast komt het ook voor dat je zelf een bron wilt toevoegen. Dan scheelt het dat je iemand kunt bellen om dit geregeld te krijgen.
  • Wanneer je de informatie en inzichten die je verzamelt wilt delen, beheren en verspreiden binnen een organisatie. Zeker op social media gebied is juist  het delen van de kennis de kracht.
  • Wanneer je per medium de cijfers moet gaan verzamelen uit verschillende systemen. Je wilt het liefst een integraal beeld over alle kanalen heen.
  • Wanneer je iemand wilt kunnen bellen om te helpen met het instellen van het systeem en de interpretatie van de gegevens.
  • Wanneer je zekerheid wilt over de beschikbaarheid van de dienst en de privacy van je gegevens. Yahoo heeft recent aangekondigd om de stekker uit Delicious te trekken. Daar was niet iedereen even van gecharmeerd.
  • Wanneer je inzichten wilt krijgen in plaats van alleen meldingen dat er over je is gesproken. Alleen door data op verschillende manieren te bekijken en te vergelijken en door het verrijken van de data haal je inzichten uit de data waar je iets mee kunt.

Op dit moment is het voor veel organisaties nog niet zo dat een monitoring systeem een echte business need is. Het budget voor deze systemen moet vaak apart beschikbaar gemaakt worden omdat dit in voorgaande jaren nog niet op de agenda heeft gestaan. Daarnaast zijn er veel systemen op de markt zonder dat de markt weet op basis waarvan ze moeten beslissen welke tool gekozen moet worden. Toch zie je dat organisaties die voorop willen lopen binnen hun markt en/of begrijpen dat ze hierdoor beter in staat zijn hun markt te begrijpen, nu al deze beslissing nemen.

Hoewel ik deze post op persoonlijke titel heb geschreven is het wel correct om te melden dat ik werkzaam ben bij FinchLine, één van de betaalde oplossingen in de media monitoring markt.

Over de auteur

Michiel is business manager bij FinchLine social media monitoring & analyse, en geeft bedrijven data-gedreven marketing inzichten vanuit SallyKnows.

4 reacties

  1. Jasper van Bladel

    In aanvulling op je laatste punt (inzicht krijgen):
    Met name bij social media marketing is het belangrijk om je inspanningen op het gebied van social media meetbaar te maken. Naast de directe effecten (likes, shares, etc) wil je daarbij ook de indirecte effecten meten: wat is de toename in conversaties over het merk/product, hoe vaak wordt gesproken over het product in combinatie met de boodschap uit de campagne, wat is het effect van het sentiment in de conversaties over het merk/product.
    Met de gratis tools die ik ken, is dat niet mogelijk.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.