Leestijd: ca. 3 minuten

Het gebruik van social media door bedrijven is minder volwassen dan veel berichtgeving doet geloven. Er zijn relatief weinig mensen betrokken bij de activiteiten en meestal is de organisatie is er niet op ingericht. Dit blijkt uit onderzoek dat ik in de afgelopen maanden i.s.m. Jungle Minds heb uitgevoerd onder 155 Nederlandse bedrijven en instellingen.

Organisatie social media nog in experimentele fase
Afgaande op de hoeveelheid publicaties en de aandacht die ernaar uitgaat, lijkt social media een volwassen vakgebied. Ik was benieuwd naar de werkelijke stand van zaken en heb daarom samen met internet adviesbureau Jungle Minds een onderzoek uitgevoerd naar de manier waarop bedrijven social media inzetten en intern organiseren.

De belangrijkste uitkomst is dat de meeste bedrijven nog in de experimentele fase verkeren. Dat blijkt o.a. uit de volgende uitkomsten:

  • Weinig ervaring. Veruit de meeste bedrijven zijn minder dan een jaar bezig met de inzet van social media. Er is dus nog niet veel ervaring opgebouwd.
  • Productgerichte insteek. Social media worden voornamelijk gebruikt om producten en diensten te promoten, evalueren of innoveren. Mogelijkheden om personeel te werven via social media of om de maatschappelijke betrokkenheid van het bedrijf te tonen worden veel minder benut. Het managen van de reputatie is een weinig genoemd motief.
  • Schieten met hagel en dan zoeken naar het doel. Gemiddeld zetten bedrijven maar liefst 5 verschillende soorten platforms in als  Twitter, Facebook, Hyves of LinkedIn. Dit doen ze om ervaring op te doen en te achterhalen wat de effectiviteit van ieder platform is. Concrete doelstellingen worden nog amper gehanteerd.
  • Organisatie in kinderschoenen. Momenteel is bij de bedrijven slechts een beperkt aantal mensen betrokken bij de social media-activiteiten. In bijna 60% van de bedrijven voeren slechts 2 personen of minder de activiteiten uit. Vaak gebeurt dit zonder dat de taken officieel zijn vastgelegd in FTE’s of functiebeschrijvingen. Bedrijven willen de activiteiten alleen een vast plaats in de organisatie geven, als is aangetoond wat de toegevoegde waarde is van social media voor het bedrijf.

Verwachtingen voor 2010
Uit het onderzoek komt ook de verwachting naar voren dat 2010 een sterke groei zal laten zien van de inzet van social media door bedrijven. De respondenten verwachten een flinke groei van de budgetten en het aantal personen dat zich met social media bezighoudt. Ook zullen de activiteiten meer worden ingebed in de bedrijfsvoering door de toewijzing van aparte budgetten, het opstellen van (taken in) functieomschrijvingen en het vrijmaken van FTE’s.

Meer informatie over het rapport “Social Media Update 2010” is te vinden op de website van Jungle Minds. U kunt het rapport ook direct downloaden (pdf, 837KB).

Over de auteur

Bram Koster

Doet dingen bij @marketingfacts en @onlinetuesday. Zoekt antwoord op de vraag: heeft het leven eigenlijk nog wel onzin?

10 reacties

  1. Martin Kloos

    Hi Bas,

    interessante bevindingen, maar had je voor het onderzoek echt anders verwacht? Denk dat dit juist aantoont dat social media met name in specifieke omgevingen gepopulariseerd wordt, maar dat bedrijven inderdaad nog erg zoekende zijn…

    Ga het rapport met interesse lezen

    Beantwoorden
  2. Bram Koster
    Bram Koster

    @Martijn (ok, sorry, flauw): Nee, had niet per se anders verwacht. Maar de doelgroep van het onderzoek zijn ook niet per se jij en ik, maar bedrijven die met social media aan de slag willen.

    Die hebben o.b.v. de verhalen nog wel eens het idee dat ze hopeloos achterlopen. Ook omdat ze verhalen lezen in de trant van “als je nu nog niet op de trein bent opgestapt, ben je te laat!” en zo.

    Sommige van de bedrijven verontschuldigden zich zo ongeveer voor het feit dat ze naar eigen zeggen “nog maar amper bezig waren” met social media. Maar als ik dan doorvroeg, bleken ze al veel verder dan a) ze zelf dachten en b) veel van hun branchegenoten.

    Als laatste puntje vond ik het ook interessant te zien dat de voorsprong die telecommers, energiebedrijven en kabelbedrijven hebben qua webcare valt te relateren aan de reputatie van hun bedrijfssector.

    Beantwoorden
  3. Rob van Alphen

    Dag Bram

    Altijd interessant dergelijke studies dichter bij huis. Heb vorig jaar een dergelijk onderzoek naar adoptie & perceptie van social media onder marketing & pr professionals gedaan, en kwamen zeer gelijkaardige resultaten naar voor.
    Gebruik in kinderschoenen, onvoldoende interne voorzieningen, enz.

    Vooral de ‘oncontroleerbare aard’ van social media, en de angst voor ‘niet-bewezen technologieën’ bleken belangrijke barrières voor adoptie. Om deze adoptie te versnellen bleek dan ook de nood aan case studies met een goede ROI.

    Maar ja, zo is het altijd gegaan met nieuwe technologieën zou je kunnen stellen hé. Angst en niet weten voor welke doeleinden te gebruiken.

    We weten in ieder geval wat ons te doen staat 🙂

    Beantwoorden
  4. Bram Koster
    Bram Koster

    @Rob: het is inderdaad herkenbaar. Ik herinner me nog hoe het ging met de eerste generatie websites voor bedrijven. We liepen daarbij tegen dezelfde punten aan: wie moet in the lead zijn, wie moet er antwoorden als we e-mails ontvangen (help, de klant praat terug!), wat levert het op, etc.

    Wat me daarom wel opviel, is dat de bedrijven die aan het experimenteren slaan, dat ook gelijk goed doen. Ze gaan direct met veel platforms tegelijk aan de slag. Misschien niet efficiënt, maar geeft wel goed beeld van de mogelijkheden.

    In de dagelijkse praktijk merk ik dat er behoefte is aan aansprekende cases dicht bij huis. Zodat bedrijven makkelijk kunnen stellen: “Zoiets wil ik ook”. Terwijl ze dit misschien wel helemaal niet moeten willen, opent het wel de deur om aan de slag te gaan.

    Beantwoorden
  5. Marco Hendrikse

    @Bram, op basis van de resultaten van dit onderzoek zou ik zelfs durven stellen dat het hier om een voorhoede van sociale media-gebruikers gaat. Bijvoorbeeld het hoge aantal (bedrijfs-)weblogs en communities kan toch niet anders verklaard worden?

    Klanten van JungleMinds en bezoekers van Frtankwatching zullen iets meer sociale media-minded zijn, verwacht ik.

    Niettemin is het een interessant onderzoek, met interessante uitkomsten.

    Beantwoorden
  6. Bram Koster
    Bram Koster

    @Marco: ik denk dat je helemaal gelijk hebt, maar dat is niet (kei)hard te maken o.b.v. het onderzoek en dus niet vermeld.

    Het was niet de bedoeling om inzicht te krijgen hoeveel procent van alle bedrijven met social media aan de slag zijn. Daar zijn andere onderzoeken voor. De vorm van ons onderzoek maakt het inderdaad waarschijnlijk dat juist bedrijven hebben meegedaan die actief zijn met social media of er in ieder geval hard over nadenken.

    Het maakt de uitkomsten nog scherper: als zelfs van de voorlopers meer dan helft amper een jaar bezig is, dan zijn de partijen met veel ervaring zwaar in de minderheid. Gelukkig houdt dat dan weer in dat er nog veel groei mogelijk is! 🙂

    Beantwoorden
  7. Geoff Paddock

    Bram, your findings support our view. There is an enormous amount of hot air spoken about Social media, but the truth is many organisations are far from implementing anything – instead very often the culture is to ban such activity in the workplace.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.