Leestijd: ca. 5 minuten

Social media zijn zo speciaal nog niet. Dat blijkt wel uit een column van basketbal-topcoach Ton Boot in de Telegraaf van vandaag. Zonder dat het zijn bedoeling is, geeft hij een feilloze analyse van waar het schuurt tussen social media en (het management van) veel bedrijven.

Boot is vaste gast in het NOS radioprogramma Het Sportforum. De belangrijkste reden daarvoor is dat hij inzicht heeft in hoe het eraan toe gaat in de topsport en vooral dat hij dat  in begrijpelijke taal weet over te brengen. Afgelopen zaterdag was er in het programma een discussie over de bestuurlijke situatie bij Ajax.

In zijn Telegraaf-column van vandaag komt Boot terug op die discussie. En in de heldere bewoordingen die we van hem gewend zijn, vertelt hij waarom de fans recht hebben verontwaardigd te zijn over de situatie binnen de organisatie. En daarmee beschrijft hij, zonder het zich bewust te zijn, de dynamiek die social media teweegbrengen tussen bedrijven en hun klanten.

Lees de eerste alinea’s er maar op na:

Theo, volgens velen de ideale Ajax-voorzitter, ergerde zich eraan dat in deze zaak iedereen zijn vaak ongefundeerde en feitelijk onjuiste mening maar verkondigde. Ik was het niet met hem eens. De incorrecte opinies zijn vaak interpretaties van onjuiste informatie. De Ajax-directie neemt het niet zo nauw met de waarheid en komt daarnaast maar mondjesmaat met relevante feiten naar buiten. Dit gebrek aan transparantie werkt uiteraard speculatie in de hand. Eigen schuld, dikke bult.

Bovendien heeft het brede publiek, zeg maar de leken, het recht om een mening te verkondigen. Zij zijn in de stadions en kijken naar de sport op de TV. Zij financieren – direct of indirect – de professionele sport. Dan mogen ze ook een opinie hebben.

Het zou juist verstandig van sportorganisaties zijn goed te luisteren naar deze afnemers. De clubs kunnen met die kennis wellicht hun markt vergroten. De professionele sport in Amerika is daar al lang achter, evenals FC Twente. De klant is (meestal) koning.

Het was opvallend dat tijdens de radio-uitzending Theo, Simon en presentator Henry Schut een zeer genuanceerd standpunt innamen. Het kenmerk van dit Griekse Drama is juist de ongenuanceerdheid. De grote massa – naar schatting 5 miljoen landgenoten – heeft fanatiek voor een van de twee partijen gekozen. Als er eenmaal partij gekozen is, kan de andere kant niets goed meer doen.

De hele column is terug te lezen op de website van de Telegraaf.

Update: ter aanvulling de impliciete boodschap die ik er in lees expliciet gemaakt:

Citaat: “De incorrecte opinies zijn vaak interpretaties van onjuiste informatie. De Ajax-directie neemt het niet zo nauw met de waarheid en komt daarnaast maar mondjesmaat met relevante feiten naar buiten. Dit gebrek aan transparantie werkt uiteraard speculatie in de hand. Eigen schuld, dikke bult.”
Boodschap: Als je het niet eens bent met wat er over jou(w organisatie) gezegd wordt, zoek de oorzaak én de oplossing dan eerst en vooral in je eigen (communicatie)beleid. Transparantie loont omdat het onzinverhalen voorkomt.

Citaat: “Bovendien heeft het brede publiek, zeg maar de leken, het recht om een mening te verkondigen. Zij zijn in de stadions en kijken naar de sport op de TV. Zij financieren – direct of indirect – de professionele sport. Dan mogen ze ook een opinie hebben.”
Boodschap: Je klanten ‘funden’ jou en hebben alleen al daarom recht op hun mening.

Citaat: “Het zou juist verstandig van sportorganisaties zijn goed te luisteren naar deze afnemers. De clubs kunnen met die kennis wellicht hun markt vergroten.”
Boodschap: Neem de meningen die er geuit worden serieus en doe er je voordeel mee in plaats van je ertegen te verzetten.

Citaat: “De grote massa – naar schatting 5 miljoen landgenoten – heeft fanatiek voor een van de twee partijen gekozen. Als er eenmaal partij gekozen is, kan de andere kant niets goed meer doen.”
Boodschap: Hoe meer mensen hun mening hebben gevormd en hoe fanatieker ze daar in zijn, des te lastiger het wordt om deze te beïnvloeden, laat staan veranderen. Het is dus zaak om ‘your side of the story’ in te brengen voordat de grote massa haar mening vormt.

Die boodschappen klinken iedereen met interesse in social media wellicht als cliché’s in de oren. Maar in dit zeer zichtbare geval en in een andere context dan waarin we normaliter spreken over social media, worden ze opeens concreet en nog begrijpelijker.

Mocht je een manager hebben die fan is van Cruijff’s ideeën, dan begrijpt hij of zij jouw argumenten voor transparantie e.d. waarschijnlijk een stuk beter na het lezen van dit stukje. Doe er je voordeel mee!

Over de auteur

Doet dingen bij @marketingfacts en @onlinetuesday. Zoekt antwoord op de vraag: heeft het leven eigenlijk nog wel onzin?

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.