Leestijd: ca. 3 minuten

Seth Godin heeft in zijn TED talk een opmerking die mij erg aanspreekt! Hij zegt dat de traditionele manier van marketing gebouwd is om de slogan “Average products for Average customers”. Waarom? Nu dat heeft te maken zoals je in de post van Antonio Thonis leest te maken met de doelgroep waar de producten voor bedoelt zijn. De doelgroep voor de nieuwe vorm van marketing is de Early Adopters. Deze mensen scheiden het kaf van het koren.

De uitspraak van Seth heeft mij bewust gemaakt van het feit dat ik onbewust al volgens deze slogan werkte. De producten die ik gebruik heb ik of omdat ik er over hoorde of omdat ik het gewoon aangeschaft heb en er lyrisch van werd. Een aantal voorbeelden in mijn prive leven zijn modeitems, hifi en tv apparatuur.

Het aanspreken van Early Adopters kenmerkt zich door erg goed na te denken over ontwerp. Welk gevoel wil ik bij mijn klanten kweken? Philips is bijvoorbeeld een merk wat sterk inspeelt op een huiselijke omgeving waar jij je als consument thuis voelt. Kwaliteit defineert zich ook in gebruik van materialen. Bij auto’s zie je dit sterk terug komen. De verkoop van hybride auto’s is in de 1e helft van 2009 enorm gestegen omdat het de early adopters heeft aangesproken. Op basis van hun ervaringen zijn de auto’s steeds mooier geworden zodat het andere doelgroepen aan gaat spreken.

Zelf merk ik dat als je begint met het aanschaffen van producten die boven de gemiddelde producten uitstijgen dit een soort sneeuwbal wordt. Je raakt gewend aan kwaliteit en de voordelen die dit met zich meebrengt. Kostenplaatje is in sommige branches zoals mode natuurlijk weer een ander verhaal maar OK.

Social Networks zijn vervolgens weer uitermate geschikt om de producten die jij gebruik te promoten aan een publiek, tribes / community, die hiernaar op zoek is.

Nieuwe media heeft dus indirect ook het productontwikkelingsproces verandert. Door in de ontwikkeling van de producten al na te denken over kwaliteit, gedwongen door marketing, zal de focus op de productie verplaatsen. Interessante ontwikkeling voor Product Managers!

Over de auteur

Coen is eigenaar van Blue Factory Internet. Gespecialiseerd in onderhoud van websites (WordPress, Magento, SEO en webredactie).

3 reacties

  1. Vincent Neve

    Leuk stuk Coen. Vraagje van mijn kant.. stel dat je jezelf op early adopters richt, loop je dan niet het risico vanuit het bedrijf te gaan bedenken wat men wellicht een leuk product gaat vinden? Ergens ontkom je toch niet aan input van je consument/doelgroep?

    Wellicht kun je je input vanuit de early adopters halen, maar dan is het weer de vraag hoezeer door hun gewenste producten overslaan op de massa zodat het ook een breed succes wordt.

    Beantwoorden
  2. Coen Meerbeek

    @vincent goede vraag.

    Het vinden van een balans dus de functionaliteit die jij als ontwikkelaar in een product wilt stoppen en de wensen van de consument is een kwestie van geven en nemen.

    Ik zelf zie in de ontwikkeling van producten vaak het volgende:
    1. Een bedrijf ontwikkeld een product volgens haar missie en visie
    2. De consument begint het te gebruiken
    3. De consument komt met ideeen over hoe het product te verbeteren

    Stap 1 wordt dus door het bedrijf zelf gezet en vaak wordt hier de basis van het product neergezet wat in de toekomst niet veel meer zal wijzigen.

    De input uit stap 3 (consumenten = early adopters?) is cruciaal om de stap te zetten naar de grote groep consumenten.
    Je dient wel in stap 1 al na te denken over de verwachte feedback en dus moet je faciliteiten bieden voor je consumenten om een reactie te geven (social networks of andere tooling)

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.