Leestijd: ca. 3 minuten

Google had het al aangekondigd en vandaag is de langverwachte Analytics functie voor iedereen beschikbaar: Multi-Channel Funnels (Multi-Channel Trechters). Een ongelooflijke krachtige manier om veel betere inzichten te krijgen in de bijdrage van verschillende kanalen aan de opbrengst van je website. Dat betekent dus nog beter sturen op de ROI (return-on-investment) van je marketinginspanningen, waardoor je slecht presterende campagnes kunt elimineren en goed presterende campagnes kunt uitbreiden. Aan de slag dus met conversie attributie van Google Analytics!

De meeste tools, inclusief Google Analytics tot op heden, kennen een conversie op een website toe aan de laatste link of advertentie waarop een bezoeker heeft geklikt voordat de conversie tot stand komt. Maar in werkelijkheid gebruikt een bezoeker meerdere kanalen op weg naar het eindpunt, bijvoorbeeld een aankoop in een webshop. Hij klikt bijvoorbeeld op een Facebook advertentie, een dag later via een vergelijkingssite en even later op een AdWords advertentie. Als je alleen de laatste klik (op de AdWords advertentie) credits geeft voor de aankoop, lijkt het dus alsof de vergelijkingssite en de Facebook advertentie niet van waarde waren.

Via Multi-Channel Trechters kunnen we nu het hele traject voorafgaand aan een conversie in beeld brengen. Door naar alle kanalen te kijken, zoals AdWords, organisch, affiliates, direct verkeer, links, sociale netwerken en banners, krijgen we meer inzicht in hoe deze kanalen samenwerken en van invloed zijn op elkaar en op de conversies.

Multi-Channel Trechters kunnen meteen worden gebruikt in de nieuwe versie van Google Analytics. Via het tabblad ‘Mijn Conversies’ en het menu ‘Multi-Channel Trechters’ zijn verschillende rapporten bereikbaar, zoals een overzicht van de beste conversiepaden. Dit kan op verschillende niveaus, zelfs op zoekwoordniveau. Bekijk snel welke nieuwe inzichten je kunt opdoen door deze rapporten te bekijken en ermee te experimenteren!

Dit artikel verscheen eerder op de PauwR Blog

Over de auteur

Pieter Voogt is eigenaar van PauwR Internetmarketing, bureau voor o.a. Zoekmachinemarketing, Webanalytics en Social Media Marketing.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.