Leestijd: ca. 5 minuten

Maak je al gebruik van een redactionele kalender? Dit is een schema dat inzicht geeft waar en wanneer content wordt gepubliceerd. Het is de sleutel tot het vaststellen en bijhouden van workflows voor het maken van content en publicatiedatums. Het helpt je om je contentstrategie uit te voeren, content effectiever te plannen, maar ook om je contentprestaties te meten en content consistent te publiceren.

Verschillen contentkalender en redactionele kalender

  • Tijd: contentkalenders helpen bij het plannen van de dagelijkse productie en worden regelmatig bijgewerkt. Redactionele kalenders worden daarentegen maanden van tevoren gepland en geven je een overzicht van je contentstrategie.
  • Publiciteit: contentkalenders zijn interne documenten die alleen worden gedeeld tussen de relevante teams, veelal niet beschikbaar voor klanten of concurrentie. Redactionele kalenders worden niet alleen intern gedeeld, ze kunnen beschikbaar worden gesteld aan andere partijen. Zo kunnen eventuele partnerschappen worden georganiseerd.

Stap 1: Download een sjabloon

Wij gebruikten het sjabloon van Semrush. Selecteer het kalendertype dat het beste bij je past.

Stap 2: Beoordeel je bronnen en stel een planning op

Denk na hoeveel content je wil produceren. Houd rekening met het schrijven van teksten, ontwerp, onderzoek, etc. Kijk ook naar je contentmarketingdoelstellingen: wat wil je bereiken met je content? En hoeveel budget heb je? Hoeveel content moeten er geproduceerd worden om dit doel te bereiken?

Plan op lange termijn, maar laat ruimte voor actuele zaken. Maak voor 80% gebruik van tijdloze content en 20% tijdige content.

Verdiep je in de verschillende persona’s. Wat zijn hun doelen, uitdagingen, redenen om te kopen? Heb je dit nog niet in beeld, ga er dan mee aan de slag. Kijk ook wat de concurrentie doet.

Stap 3: Plan je content

Houd rekening met de lengte van je verkoopcyclus en andere details van het koopgedrag van je klanten. Geef daarbij prioriteit aan consistentie en kwaliteit boven frequentie. Bepaal waar je content vandaan komt: kun je het zelf of schakel je externen in? Schat tijd, middelen en budget per contenttype in zodat je een totaaloverzicht hebt van alle content die moet worden ontwikkeld.

Stap 4: Verzamel ideeën

Praat met je verkoop-, klantenservice- en productteams om aan goede ideeën te komen. Ze helpen je om veel gestelde vragen, twijfels of uitdagingen van klanten te ontdekken. Heb je klantonderzoek gedaan? Bekijk deze en ontdek waarin je doelgroep geïnteresseerd is. Bekijk ook waar mensen online op zoeken en bekijk hoe populair deze zoekwoorden zijn.

Het is slim om met je team een mindmap te maken waarin je de contentonderwerpen plaatst. Deze zet je vervolgens om in specifieke titels en formaten.

Stap 5: Kies contenttypen die bij je publiek passen

Bepaal welke contenttypen voor jouw organisatie werken. Als je bijvoorbeeld een B2B-bedrijf bent, wil je misschien webinars organiseren en whitepapers produceren. Ben je een B2C e-commercebedrijf, dan concentreer je je wellicht liever op bloggen en Instagram-verhalen.

Stap 6: Deel je kalender

Deel je kalender met andere teams in je organisatie, van verkoop tot social media. Dit bevordert de creativiteit en vergroot de interne betrokkenheid.

Samenwerking en eenvoud zijn de twee meest integrale aspecten van het hebben van een goede redactionele kalender. Het is essentieel om dingen beheersbaar te houden door het proces voor iedereen eenvoudig te maken. Het doel is om iedereen een hulpmiddel te bieden om contentinzichten te verzamelen en die inzichten toe te passen om boeiende content te vormen.

Stap 7: Bepaal hoe je je content gebruikt

Heb je bruikbare content? Bedenk hoe en wanneer je deze wil publiceren. Voor elk contentstuk dat je produceert, bedenk je welke kanalen het meest effectief zijn voor promotie.

Je kunt content vaker gebruiken. Bedenk wel dat simpel kopiëren niet altijd de oplossing is, maak de content passend voor elk platform dat je gebruikt.

Stap 8: Meet de productiviteit

Begin met het gebruik van de redactionele kalender om de gemiddelde tijdsduur vast te leggen die nodig is om content te maken. Doen zich vertragingen voor, houd dan ook bij waar dit gebeurt en door wie. Zo weet je waar problemen zijn en kun je werken aan een oplossing.

Houd ook de prestaties van je content bij. Voeg de KPI’s voor elk stuk content toe en controleer of het goed gepresteerd heeft. Denk daarbij aan ranking, verkeer en shares of leads.

Vul de KPI-kolom in met statistieken voor elk contentstuk. Het kan bijvoorbeeld gaan om ranking, verkeer, shares of leads. Meet je succes en zie welke onderwerpen, indelingen en kanalen het best presteren.

Tip: Wil jij de social media optimaal inzetten in je marketingstrategie? Dan is de opleiding Social Media echt iets voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je de laatste trends, ontwikkelingen en inzichten op het gebied van social media.
  • Ook maak je een social media plan, direct geschikt voor implementatie in je eigen organisatie.

Lees meer over deze opleiding ►

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.