Leestijd: ca. 4 minuten

Content en contentmarketing. Begrippen die als vanzelfsprekend worden beschouwd maar uiteindelijk een omschrijving kunnen krijgen die verschilt. Content, informatie die relevant is voor een relatie/klant.
Dat betekent dat we praten over content van factuur tot en met meest vergaande en diepgravende whitepaper.

Contentmarketing, de wijze waarop je content in de markt zet. Maar er zijn wel meerdere factoren nodig om contentmarketing succesvol kunnen maken.

 

Factor 1 – context

De context is de verbindende schakel van de overige 8 succesfactoren. De beste content immers in een verkeerde context scoort geen goede resultaten. Een glas bier van een bepaald merk met alle elementen die bier lekker maken hetzelfde gehouden, smaakt anders in de ene kroeg dan in de andere. De context bepaalt mede de smaak van het bier.

 

Factor 2 – content

De inhoud van de content moet natuurlijk kloppen en goed zijn. Zomaar in het wilde weg content verstrekken levert geen resultaat op. Zomaar iets tegen iemand zeggen levert ook geen resultaat op. De 4 voorwaarden zijn:

  • relevantie
  • transparantie
  • merk en content
  • informatiedeling

 

Factor 3 – communicatie

Wanneer je beschikt over goede content in een perfecte context, moet je het de mensen wel laten weten. De communicatie moet gericht zijn op:

  • mensen laten weten dat jij over content beschikt
  • zorgen voor de juiste inhoudelijke component op het juiste moment

 

Factor 4 – consument

De mens, b2b of b2c, moet je wel kennen. Waar zit de consumeerder van de content op te wachten? Wat maakt de content relevant.

  • wie is de consument
  • welke wijze content consumeren

 

Factor 5 – mediaconsumptie

Op welke wijze wordt de content geconsumeerd. Lezen de mensen het nieuws via Facebook, de digitale bronnen van nieuws, de digitale krant, bronnen van nieuwsplatformen of bijvoorbeeld Blendl. De wijze waarop de mens media consumeert bepaalt mede de wijze waarop wij de content moeten verspreiden.

 

Factor 6 – cultuur

De wijze van content verspreiden en de tone of voice wordt mede bepaald door de cultuur van de afzender en de cultuur van de ontvanger. Deze culturen moeten op elkaar aansluiten voor het beste resultaat.

 

Factor 7 – cross media strategie

Het inzetten van content is onlosmakelijk verbonden met de cross media strategie. Het kennen van de klant, kennen van media, zorgen voor versterking en een goede verhaallijn zijn onderdelen van de cross media strategie die op die contactmomenten met de juiste content gevuld moet worden.

 

Factor 8 – toegevoegde waarde

Denk na over de meerwaarde van de content voor de ontvanger. En uiteindelijk het resultaat voor jezelf (zie factor 9). Toegevoegde waarde geeft een stijging van de relevantie voor de ontvanger.

 

Factor 9 – verdienmodel

Uiteindelijk moet de contentmarketing leiden tot een verdienmodel voor de zender. Geef jezelf je tijd bij content en de verschillende varianten. Deze 9 factoren bij elkaar bepalen het succes van contentmarketing.

Meer weten? Klik hier voor de volledige whitepaper over dit onderwerp bij IDMK.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.