Leestijd: ca. 5 minuten

Split testing, ook wel A/B-testen genoemd, stelt je in staat om twee verschillende versies van een webpagina te vergelijken – het origineel en een variant – om te bepalen welke beter presteert, met als doel conversies te stimuleren. Het lastige: voor een optimaal resultaat moet je per test slecht één element veranderen. En dat vergt heel veel verkeer naar je website voor een betrouwbaar resultaat.

We zetten de stappen die je moet nemen bij het uitvoeren van een splittest op een rijtje.

1. Bepaal je doel

Je reden om een splitest te doen, moet gegevens gestuurd zijn. Zo vertelt Google Analytics je bijvoorbeeld dat je bezoekers maar 5 seconden op je pagina doorbrengen. Wat betekent dit? Sluit je advertentie niet aan bij je pagina?

2. Maak een hypothese

Stel een concrete vraag. Zoals: Leidt het toevoegen van de term X in de kop tot meer verkeer op mijn pagina?

Door te testen, kun je deze hypothese accepteren of verwerpen.

3. Bereken je steekproefomvang

Je moet ‘statistische significantie’ bereiken. In de meeste gevallen is het algemeen aanvaarde significantieniveau 95%: aan het einde van je test heb je slechts 5% kans dat je resultaten te wijten zijn aan toeval. Bij een significantieniveau van 95% kun je er 95% zeker van zijn dat de wijziging in je conversieratio het gevolg zijn van de wijzigingen die je heeft aangebracht op uw bestemmingspagina na het klikken.

Om de steekproefgrootte handmatig te berekenen, gebruik je De calculator van Optimizely.

Dit is wat je moet invoeren:

  • Basislijn conversieratio: Wat is de conversieratio van je oorspronkelijke (controle)pagina? Hoe hoger het is, hoe minder bezoeken je nodig hebt voordat je een test kunt afronden.
  • Minimaal detecteerbaar effect: De minimale relatieve verandering in conversieratio die je wilt kunnen detecteren. Een minimaal detecteerbaar effect van 20% betekent dat je aan het einde van de test er alleen op kunt vertrouwen dat een stijging of daling van het conversiepercentage hoger dan 20% het gevolg is van je aanpassingen. Hoe lager je minimale detecteerbare effect is, hoe meer bezoeken je nodig hebt voordat je je test kunt afronden.
  • Statistische significantie: Met de calculator van Optimizely kun je dit verhogen of verlagen, maar ga niet onder de 95% zitten.

4. Voer je aanpassingen door

Wijzig je afbeelding, tekst of kop. Zorg ervoor dat je oorspronkelijke bestemmingspagina na het klikken hetzelfde blijft.

5. Elimineer verstorende variabelen

Een kleine externe factor kan je test beïnvloeden en dat kan leiden tot een misleidende uitkomst.

Zorg ervoor dat zoveel mogelijk zaken voor beide pagina’s gelijk zijn en dat je andere variabelen die van invloed kunnen zijn zoveel mogelijk elimineert. Denk aan feestdagen of positief/negatief nieuws over je website of je producten.

6. Zorg dat alles werkt

Zorg dat niets de nauwkeurigheid van je resultaten bedreigt. Onderzoek alles voordat je test live gaat. Ziet je bestemmingspagina na het klikken er in elke browser hetzelfde uit? Werkt je CTA-knop? Kloppen alle links in je advertenties?

7. Leid verkeer naar je pagina’s

Zorg ervoor dat het verkeer van dezelfde plaats komt (tenzij je dit juist wilt testen). Wees waar dat verkeer vandaan komt. Mensen die zich abonneren op je nieuwsbrief vinden je leuker dan de gemiddelde bezoeker.

Blijf je test uitvoeren totdat je de steekproefgrootte hebt bereikt die je hebt geïdentificeerd in je pre-testberekeningen voor beide pagina’s (origineel en controle). En als je dat aantal in minder dan een week bereikt, houd dan de test draaiende. Zo kunnen de dagen van de week een aanzienlijke invloed hebben op conversies.

8. Analyseer en optimaliseer

Vergeet niet dat als je je minimaal detecteerbare effect instelt op 20% en je een verschil hebt produceert dat kleiner is dan dat, je er niet zeker van kunt zijn dat het verschil het resultaat was van je aanpassingen.

Het je geen verschil geconstateerd of je je variant veel slechter? Geen zorgen, ook dat is goed om te weten. Ga verder, blijf testen.

Tip: Wil jij de performance van jouw website verbeteren? Dan is de training Usability, Experience & Conversie wat voor jou!

  • In 3 dagen leer je hoe je de user experience van jouw website kunt verbeteren en de conversie kunt verhogen.
  • Ook leer je beïnvloedings- en verleidingsprincipes in de praktijk toe te passen in een online omgeving.

Lees meer over deze training ►

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.