Leestijd: ca. 6 minuten

Media is onlosmakelijk verbonden met content, een medium waar niets in staat is een nietszeggend medium (althans daar kun je dan weer over discussiëren). Een medium kan niet succesvol zijn zonder inhoud en content kan niet succesvol zijn zonder medium.

De complexiteit rondom content en het ontstaan van termen als contentstrategie komt voort uit het gegeven dat meerdere mensen via eenzelfde kanaal content ontvangen. Daarbij kunnen we constateren dat:

  • mensen dezelfde media gebruiken maar anders toepassen
  • er verschillende mensen verschillende rollen hebben in de DMU, zowel B2B alsook B2C
  • de content voor iedereen die een verschillende fase van de journey zit anders is maar wel tegelijk dat medium gebruiken
  • relevantie voor iedereen anders is

Dat betekent dat we meer moeten nadenken hoe en waarom we welke inhoud delen met klanten en potentiële klanten.

Daarom met deze blog 8 onmisbare tips die je content beter laten aansluiten op de verschillende situaties en de verschillende media. Deze blog is om je aan te zetten tot denken in het ontwikkelen van de content.

Dit deel 2 gaat in op de volgende 4 tips voor een betere contentproductie.

 

Virale content

Welke marketeer wil geen succes met content die vanzelf viraal gaat? Je produceert content, in welke vorm dan ook, post de content en vervolgens wordt deze content zo gewaardeerd dat veel mensen de content delen. Het bereik van de content neemt dat enorm toe. Jouw bereik neemt toe en daarmee ook het succes.
Eigenlijk kun je virale content niet voorspellen. Vaak zijn het spontane acties en successen. Om daar toch enigszins grip op te hebben is het belangrijk om in elk geval te weten wat je wilt bereiken en wat je doelgroep mogelijk interessant vindt.
De twee belangrijkste eigenschappen van succesvolle virals zijn dat zij een goede, sterke en compacte boodschap bevatten in combinatie met een sluitend verhaal.
Als je succes hebt en je content gaat viraal zorg dan dat je inspeelt op het genereren van leads, het versterken van je merk en het converteren in de verschillende touchpoints.

 

Infographics

De hersenen worden meer gestimuleerd door een afbeelding dan door teksten. Werken met een infographic is daarom voor het delen van content een goed instrument. Een goede infographic heeft een goed en duidelijk design en laat inhoudelijke elementen (zoals bijvoorbeeld cijfers) tot leven komen. De kracht van een goede infographic is dat deze het gehele verhaal vertelt zonder tussenkomst van mensen. Ook hier trek je dan de aandacht en laat je de mensen door de layout en samenstelling de gehele infographic lezen.
Elementen voor succes zijn onder andere:

  • duidelijke verhaallijn
  • de data zijn goed
  • er straalt kwaliteit van de infographic af
  • duidelijke statistieken
  • goede call to action

De grootste valkuil bij het ontwikkelen van een infographic is het bepalen van de juiste hoeveelheid informatie. Als marketeer hebben we de neiging om teveel te vertellen. Een infographic met teveel informatie helpt zichzelf om zeep. Mensen haken af en het werkt eerder tegen je dan voor je.

 

White Papers

Over het algemeen zien we white papers als documenten die meerdere pagina’s bevatten, één thema bespreken en over het algemeen als PDF worden aangeboden. Omdat er meer ruimte beschikbaar is om informatie te delen verwacht de lezer ook meer diepgaande informatie. Mensen die een white paper downloaden willen echt inhoud lezen en gaan er bij wijze van spreken voor klaar zitten. Stel ze dan niet teleur door een heel korte white paper te produceren.
Belangrijkste element is inhoud. Daarnaast is het aan te raden om vanuit eenzelfde duidelijke stijl de papers op te bouwen. Dan herkent de ontvanger de white papers ook en helpt het om je merk herkenning te vergroten.
Omdat de white paper goed moet zijn is het aan te raden om deze gezamenlijk met een redactie te ontwikkelingen of om de paper minimaal te laten redigeren.

 

Journalistieke artikelen

In de praktijk zien we veel mensen toch inhoudelijke langere teksten lezen. Denk aan achtergrondartikelen of artikelen die juist een specifiek thema bespreken. Het verschil met een white paper is dat in een white paper de afzender ook ruimte krijgt, in een journalistiek artikel staat de auteur genoteerd maar geen verdere duiding van de afzender.
Een artikel vanuit journalistiek perspectief heeft:

  • een duidelijke opbouw, inleiding, statement, toelichting, beschouwing, mening, conclusie (geen call to action in verband met de journalistieke onafhankelijkheid)
  • vaak worden één of meerdere stelling geponeerd
  • onderbouwing door statistieken, wetenschappelijke inzichten of betoog

Wanneer je werkt met een echte redactie is het koppelen aan merk of marketing complex. Een journalist wil zich niet graag mengen in commerciële combinaties omdat anders zijn onafhankelijkheid ter discussie staat.

Dit is het tweede deel van 2 delen over de onmisbare tips voor het produceren van content. Uiteindelijk ontstaat het succes ook uit de creativiteit van de producenten van de content. Afwijken van een aantal standaarden kan juist tot leesgedrag en conversie leiden. Door te variëren, creatief te zijn, monitoren en analyseren kom je uiteindelijk tot de beste mix.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.