Leestijd: ca. 5 minuten

Het lijkt zo eenvoudig. Je schrijft een artikel of een blog, je produceert content in welke vorm dan ook. Daarna plaats je die content online. Helaas komt het succes van de blog niet vanzelf. Om een autoriteit te worden met content online heb je tijd nodig. Mensen moeten je gaan vinden en ook de content moet gewaardeerd worden. Volgers krijgen heb je niet zomaar en de voorbeelden van bloggers of vloggers die in korte tijd een grote schare volgers hebben zijn echt uitzonderingen.

Hier 7 tips om jouw rol als schrijver of contentproducent te vergroten.

 

Tip 1 – schrijf evergreens

Het schrijven van content of het produceren van content over onderwerpen die enigszins tijdloos zijn, hebben een langere levensduur dan content gericht op de actualiteit. Een bericht over een actueel voorval heeft veel aandacht op het moment van de gebeurtenis maar op langere termijn zal niemand er meer naar kijken.
Content die gebaseerd is op meer generalistische aanpak, algemene thema’s en onderwerpen die aanspreken, hebben een langere levensduur. Artikelen zonder zogenoemde “houdbaarheid” kunnen ook vaker gebruikt worden.

 

Tip 2 – vraag gastauteurs

Je wilt graag dat mensen jouw content lezen. Liefst ook nog toepassen en het ultieme is dat de mensen er iets van gaan vinden en je content delen. Daarom is bereik belangrijk. Het introduceren van gastbloggers helpt bij het vergroten van het bereik.
Andere voordelen zijn:

  • variatie in teksten en stijlen
  • de resultaten voor SEO van die gastauteur werken ook mee voor jouw SEO resultaten

 

Tip 3 – gebruik content

Natuurlijk is het streven van elke auteur om je eigen teksten te schrijven. Elke blog, elke vlog, elk artikel, kortom met elke vorm van contentproductie wil je uniek zijn en blijven.
Toch kan het goed zijn om na te denken over het gebruik van content van derden. Dat betekent niet dat we zomaar gaan kopiëren, er zit wel een gedachte en een strategie achter.

  • de content die je gebruikt in je eigen content moet wel passen en relevant zijn
  • het is beter om letterlijk dan stukken tekst over te nemen en te vermelden dat dit een quote is uit een andere tekst (door middel van cursief, kaderen of ander lettertype)
  • natuurlijk altijd bronvermelding en indien nodig toestemming vragen
  • het benoemen van de bron en het vermelden van de URL levert ook verbeterde SEO resultaten op

 

Tip 4 – nodig uit tot een beoordeling

Vraag mensen om je content te beoordelen. Dat kan door het koppelen van je content aan ranking, rating en reactie mogelijkheden. De mensen geven dan feedback:

  • levert betere zoekresultaten op
  • helpt mensen met peer-to-peer achtige verspreiding, mensen lezen eerder aanbevolen tekst van elkaar dan dat je zelf zegt dat het gelezen moet worden

Je kunt ook denken aan het koppelen van je content via je website/blog aan verschillende sociale media zoals Facebook, LinkedIn en andere sociale media. Dan kom je met de content in een breder publiek aan, je biedt de content meer aan. Vindbaarheid maar ook de reacties nemen toe.

 

Tip 5 – netwerken

Je moet jezelf als blogger en schrijver laten zien. Netwerken is een belangrijke factor om een autoriteit te worden. Je moeten mensen vertellen wat je doet en wat je schrijft en wat de resultaten daar van zijn. Bereid je dan ook voor op netwerk bijeenkomsten. Het bezoeken van bijvoorbeeld nieuwjaarsrecepties zijn hier een goede mogelijkheid voor. Ga niet iedereen een kaartje geven met je URL maar bereid het gesprek wel goed voor.

 

Tip 6 – produceer op verschillende manieren

Content wordt door het publiek nog niet eenduidig gelezen. Het is niet zo dat er alleen content online wordt geproduceerd, niet alleen via een vlog en niet alleen via een gedrukt medium. Zorg dat er een rijke combinatie is waarin je content produceert en deelt. Vertel het de mensen ook.
Laat een stuk extra content bereikbaar achter een scherm waarbij mensen eerst informatie moeten achter laten. Je verzamelt op die manier ook data.

 

Tip 7 – zoek het podium op

Zoek het publiek op door te spreken op evenementen. Niet elke auteur is een begaafd spreker, bedenk dus wel wat je doet. Toch zul je merken dat, zeker bij wat kortere en meer intieme sessies, het heel goed mogelijk is om je verhaal te doen.

Je leest het al. Het gaat er om dat je een breed publiek krijgt. Dat maakt dat een autoriteit worden natuurlijk begint bij de inhoud van de content. Alleen inhoud is echter niet voldoende, je zult ook aan de slag moeten om de inhoud zo breed mogelijk bij de doelgroep te krijgen. Hoe meer mensen je lezen, hoe groter jouw autoriteit wordt.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.