Leestijd: ca. 4 minuten

Beelden en foto’s worden langer onthouden dan woorden in een tekst van een blog. Instagram is een vorm van sociale media waarbij foto’s en afbeeldingen worden gedeeld. De grootste merken gebruiken intensief de mogelijkheden van Instagram. Dat doen ze om uiteindelijk er business uit te genereren.

Met deze tips geven we de basis om Instagram zelf ook in te gaan zetten. Op zijn minst kun je als marketeer deze vorm van sociale media uitproberen. Je klant en potentiële klant moet er wel actief op zijn.

 

Gebruik je creativiteit

Instagram heeft vele voordelen. Een belangrijk voordeel is dat je producten kunt tonen alsof ze in een vitrine of voor het raam liggen van een winkel. Bij het inrichten van een winkel wordt tijd besteed aan diezelfde indeling, kleuren, lichtval en andere zaken.
Kijk eens naar je eigen foto’s en producten. Het is altijd mogelijk om de producten met meer creativiteit beter uit te laten komen. Kijk hoe je in de foto de conversatie die je wilt voeren toch kunt starten.
Om inspiratie op te doen, kijk eens bij je concurrentie of gewoon merken en producten die je leuk vindt. Wat zijn de elementen in de foto die je aantrekken?

 

Laat jezelf zien

Naast de foto’s van producten en diensten is het ook aan te raden foto’s te maken van “situaties achter de schermen”. Laat de mensen en het bedrijf zien. Empathie en vertrouwen zijn 2 factoren die het koopproces van een klant beïnvloeden. Door jezelf meer “bloot” te geven stijgt het vertrouwen. En vertrouwen leidt tot succes.

 

Laat zien wat het product kan

Maak niet alleen foto’s van het product zelf. Het product, bijvoorbeeld een keukenmachine, zelf op de foto zetten geeft een statisch beeld van de afbeelding. Dat kun je vanuit de creativiteit beter op de foto zetten.
De invalshoek die we hier bedoelen is, laat de producten zien die je met deze keukenmachine kunt maken. Toon een cake, verschillende gerechten, een smoothie of andere producten die je met deze machine kunt maken. Mensen zijn namelijk niet op zoek naar een machine maar naar lekkere gerechten of dranken. En dat dat met die machine gemaakt kan worden is dan de reden om het product te kopen.

 

Toon aanbiedingen

Tussen de foto’s door mag je de mensen die je volgen, recent of al voor een langere periode, een gerichte aanbieding doen. Toon producten met de aanbieding erbij. Wanneer dit aantrekkelijk is zullen meerdere mensen er gebruik van maken.
Daarnaast is het zo dat het uiteindelijke doel van de inzet van sociale media is gericht op het verkopen van producten. Wanneer we niet tegen mensen zeggen dat er aanbiedingen zijn en dat er gekocht kan worden, dan zullen ze niet kopen. De call to action moet voor het uiteindelijke resultaat zorgen.

 

Laat de productie zien

We hebben het al gehad over de fabrikaten die door het product afgeleverd kunnen worden. De keukenmachine met de gerechten en dranken die er uit voort kunnen komen.
Je kunt op deze wijze door gaan door niet alleen het eindproduct te laten zien maar ook alle fasen in het bereidingsproces. Laat mensen zien hoe een en ander tot stand komt.

 

Betrek je mensen erbij

Wanneer je eigen mensen ook foto’s gaan delen, van de producten van de producten die ervan gemaakt kunnen worden maar ook beelden van zichzelf. Dan komt de organisatie tot leven. De betrokkenheid van de medewerker maar ook van de klant neemt toe.

 

Laat het aantal volgers groeien

Koppel instagram aan andere media en middelen die hebt. Alle gedrukte media, website en sociale media krijgen een koppeling naar het instagram account. Op deze manier maak je de sociale omgeving bekender en kun je de verschillende media cross mediaal aan elkaar koppelen.

Het zijn 7 tips die je helpen om instagram als sociaal medium zakelijk te gaan gebruiken.

Over de auteur

Redactie Bijgespijkerd

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.