Iedereen is innovatief. Iets is innovatief als het vernieuwend of grensverleggend is. Dus wanneer we zeggen dat “iedereen innovatief” is, dan betekent dat dat iedereen het gevoel heeft dat hij of zij vernieuwend of grensverleggend is.

Dit begin hoeft niet te leiden tot teleurstelling maar wel tot het realiseren wat je eigenlijk zegt. Als we dan toch aanhouden dat iedereen wel ergens iets vernieuwends of grensverleggends heeft gedaan, dan is dat de basis voor dit artikel.

Wat maakt dan dat je wel innovatief bent? Om dan maar innovatief te zijn, geven we geen tips en handvatten hoe je wel innovatief kunt zijn maar geven we juist de tips en handvatten die niet leiden tot innovativiteit.

De zeven tips die je niet helpen om innovatief te zijn.

 

Blijf de hele nacht zoeken en denken

Door hele nachten door te werken, te zoeken en na te denken over het ontwikkelen van een innovatie, ben je alleen maar jezelf aan het belasten. Innovativiteit vraagt juist om een heldere geest en goed inzicht. Geef jezelf daarvoor de rust die nodig is. Het is niet voor niets dat juist sporters die een topprestatie gaan leveren praten over “sportrusten”.

 

Wacht totdat het gebeurt

Als iedereen innovatief is dat moeten we wel kijken naar de definitie van innovativiteit enerzijds en anderzijds hoe die innovatie tot stand is gekomen. Het is nagenoeg zeker dat een innovatie niet zomaar ontstaat. Door alleen maar te wachten totdat de innovatie voorbij komt, is het zinloos wachten. Je moet actief kijken en denken aan iets wat anders kan en grensverleggend is.

 

Werk alleen

Een innovatie succesvol van de grond krijgen kan nooit door het helemaal alleen te doen. Spar met je mensen, bespreek je idee met anderen, kijk met anderen of iets gaat werken of niet. Alleen is maar alleen en het is niet mogelijk om alle processen te managen en alleen een suggestie van de grond te krijgen.

 

Denk als een schaap

Als je wacht op anderen, ben je meer een volger. Volgers zijn over het algemeen niet innovatief.

 

Zeg vooraf dat het niet werkt

Bij het ontwikkelen van een innovatie ligt het voor de hand om de woorden “dat gaat niet werken” en “maar als” te gebruiken. We zijn namelijk als mens beter in het bedenken waarom iets niet werkt dan waarom iets wel gaat werken. Die laatste, waarom iets wel gaat werken, helpt meer aan succes dan het vooraf af remmen van innovatieve gedachten.

 

Maak je druk en toon emotie

Een innovatie in de markt zetten levert veel onzekerheid. Bij jou als bedenker maar zeker ook bij de collega’s die er bij betrokken zijn. Voer geen heftige emotionele discussies, experimenteer, accepteer fouten, leer van de fouten en stel de strategie en de innovatie bij. Dat levert wel succes op.

Elementen die je wel helpen zijn ook vertrouwen hebben in jezelf, absorbeer informatie en herleid daar de innovatie uit, kijk naar anderen die succesvol zijn (je kunt beter een goede kopie maken dan een slechte innovatie), wees proactief en blijf in beweging. Samen met de tips en handvatten die ervoor zorgen dat het niet werkt, ga je innovatief de boeken in!!

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.