Leestijd: ca. 6 minuten

Het bedenken van een product is snel gedaan, het opstarten van een bedrijf online is zo gepiept en het ontwikkelen van een nieuw concept kan ook best snel gaan. Maar het trekken van publiek en een het krijgen van aandacht en klanten is meer complex vraagstuk.

 

Minimaal Rendabel Publiek

Onder minimaal rendabel publiek verstaan we die mensen (potentiële klanten en klanten) die voor ons ook een toegevoegde waarde hebben. Mensen waarbij “de waarde voor de klant” in balans is met “de waarde van de klant”. In deze aanpak staat de klant centraal en zou je vanuit content ook meer over een agile content strategie moeten praten in plaats van over een contentstrategie die van binnen naar buiten wordt bepaald.

 

Kenmerken van Minimaal Rendabel Publiek:

  • deze mensen geven daadwerkelijk een reactie op een vraag, delen de content en geven feedback
  • de mensen zijn te bereiken via de sociale media en earned media
  • je kent de mensen voldoende dat je van insights kunt spreken

Hoe krijg je het publiek nu zo ver dat ze van publiek transformeren naar Minimaal Rendabel Publiek?

 

Schrijf inhoudelijke content

Mensen attenderen op de content die beschikbaar is en zorgen dat mensen de content gaan lezen is de eerste stap. Daarvoor is het heel goed om kortere teksten en blogs te schrijven. Wanneer de mensen in een fase komen dat er vaker wordt gelezen is diepgang van de content de volgende stap.
Teksten van ongeveer 500 woorden worden als gemakkelijk leesbaar gezien. Teksten van 1000 woorden worden meer als diepgaande content gezien. Diepgaand betekent vaak ook dat er in het artikel de nadruk wordt gelegd op een beperkt aantal items. En dat ene item wordt dan uitgewerkt. Verwijzingen naar andere teksten, auteurs en websites wordt dan zeer op prijs gesteld. Mensen die van de kortere teksten overgaan naar de diepgaande teksten zijn sneller bereid om feedback te gaan geven.

 

Gast auteurs

Maak gebruik van de mogelijkheid die veel mensen aanbieden, namelijk het aanleveren van een blog als gastauteur. Er zitten meerdere aandachtspunten bij het werken met een gastauteur:

  • je kunt inspelen met een thema op reacties van het minimaal rendabel publiek, de content wordt agile door gebruik te maken van andere auteurs
  • verandering van stijl doet lezen, het variëren van de content geeft mensen weer de inspiratie om verder te lezen en te reageren
  • gastbloggers kunnen zorgen voor een groter bereik en meer aandacht, zeker als het een auteur is met een grotere achterban
  • de kwaliteit van de auteur moet wel aansluiten bij de doelstellingen en het niveau van de blog
  • het werken met gastauteurs kan ook een positieve invloed hebben op de vindbaarheid van de content

 

Schrijf whitepapers

Bij het eerste punt is al aangegeven dat het produceren van content verdeeld kan worden in kortere en meer diepgaande artikelen en blogs. Periodiek produceren van een whitepaper of e-book (een artikel met minimaal 2000 woorden ter indicatie) geeft de lezer meer inhoud en inzicht in datgene wat je wilt bereiken. In een e-book worden vaak meerdere verdiepingen samen gebracht en in een context gebruikt die duidelijk is voor de lezer. Deze e-books zorgen er weer voor dat mensen ‘minimaal rendabel publiek” gaan worden.

  • je krijgt meer aandacht enerzijds
  • je verzamelt email adressen van mensen die de content down loaden om hen weer persoonlijk te benaderen

Je kunt zelf een en ander produceren maar ook gebruik maken van tools om een e-book te schrijven.

 

Gebruik sociale media

Sociale media vormen een bron om content te delen en het publiek te infomeren. Sociale media geven ook handvatten om te reageren, delen en input te leveren. Het leidt tot mensen die meer betrokken zijn bij de inhoud maar het levert ook de mogelijkheid op om de inhoud te delen.

  • zorg voor een call to action naar je website
  • je kunt de content vaker dan 1 keer delen, niet iedereen ziet het namelijk
  • met de social media tools kun je nog meer te weten komen over de klanten (insights)

 

Gebruik afbeeldingen

Mensen zijn meer visueel ingesteld door de online tools dan een aantal jaar geleden. Nog meer kun je beter zeggen. Het plaatsen van een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden. De afbeelding moet wel goed gekozen worden. Bewegende beelden vallen hier ook onder.

Laat mensen reageren op de afbeelding of vraag mensen zelf een afbeelding aan te leveren.

 

SEO

Publiek organisch naar je website, blog of content trekken kan niet worden weg geduwd. Je zult als auteur goed moeten weten hoe je met de SEO tools en mogelijkheden kunt en moet werken. Denk aan kopregels, keywords, afbeeldingen, herhalen van tekst, filmmateriaal en de technieken van SEO zelf.
Maak met regelmaat gebruik van de handleiding die via Google te vinden is.

 

Ga cross mediaal

Vertel mensen breed over de content. Laat meer mensen zien wat voor content je schrijft en geef mensen dan ook de ruimte om te reageren. Traffic genereren naar de content en reacties delen kan alleen met een goede cross mediale marketing strategie. Vanuit die strategie werk je ook aan:

  • meer inzicht in de klanten
  • beter overzicht van de klantreis
  • meetbaar maken van je content
  • zorgen voor een verhaallijn die past bij je content
  • versterking van de kanalen
  • gebruik van je content op meerdere mogelijkheden

Het vraagt om aandacht voor het publiek om er Minimaal Rendabel Publiek van te maken. Je zult moeten werken aan de content, de mogelijkheden tot delen en interactie en de wijze waarop de je content verspreidt.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.