Leestijd: ca. 5 minuten

Het succes voor marketing is dat mensen, B2B en B2c, klant van je worden. Klant is dan een nader te omschrijven begrip en dat kan voor elk soort onderneming of organisatie anders zijn (van begunstiger tot koper). Natuurlijk kan het ook zijn dat een klant niet meteen geld oplevert, dat is afhankelijk van de definitie die je er aan geeft. Het vinden van deze klanten is eigenlijk de “holy grail” van marketing. Offline en Online. B2B en B2C.

We moeten ons realiseren dat we veel inspanningen leveren om mensen naar onze website, onze winkel of onze omgeving zien te krijgen. Dan moeten we daarna er ook voor zorgen dat deze inspanning leidt tot het resultaat dat we willen. Nu hebben we het over de website. Voor veel marketeers toch de plek waar de aandacht veel naar uit gaat.

 

Generieke tips

We gaan het niet hebben over de buttons en foto’s op een website om de mensen naar de call to action te sturen. De tips in dit artikel kun je gebruiken voorafgaand aan de briefing van de bouwers en het uitrollen van de strategie. Ook nu kun je kijken naar de website en de wijze waarop deze nu functioneert.

 

Rol van de website

De rol van de website moet duidelijk en eenduidig zijn. Met de rol van de website bedoelen we dan ook de rol die de website heeft in de cross mediale strategie. Die kan verschillend zijn voor verschillende doelgroepen en verschillende fasen in de cross media strategie of customer journey. Zonder die rollen duidelijk te bepalen is het lastig om de website te optimaliseren.

 

Zorg voor herkenbaarheid

Als marketeer denken we vaak dat we opvallen wanneer we afwijken. Creativiteit staat hoog in het vaandel en we bedenken de meest mooie elementen in een website. We moeten ons realiseren dat een mens een gewoontedier is. Een afwijkende website kan conversieverlagend zijn. De bezoeker moet opnieuw zoeken wat er is en hoe het in elkaar zit. Terwijl we weten dat ons gedrag online juist meer richting snel kijken en beslissen gaat. Zeker als het bezoek vanuit mobiele devices wordt gestuurd. Opvallen kan en mag maar zorg dat de bezoeker zich ook snel thuis voelt.

 

Is de UBR duidelijk?

De Unique Buying Reason, vergelijkbaar is natuurlijk de Unique Selling Point maar dan vanuit de klant geredeneerd, is de reden waarom de bezoeker overgaat tot het worden van klant. Zeg wat de klant wil horen. Kijk eens naar je eigen website of het mogelijk is om de reden te ontdekken waarom je klant zou moeten worden. Is die heel duidelijk aanwezig? Of zijn het meer productvoordelen in plaats van klantvoordelen?
Natuurlijk is dit punt vergelijkbaar met de aloude vergelijking tussen features en benefits. Het aangeven van de UBR maakt dat de bezoeker sneller de vertaling naar de eigen situatie kan maken.

 

Focus op de primaire doelgroep

Niet iedereen zal je klant worden, sterker nog, niet iedereen wil klant bij je zijn!
Dat klinkt hard maar het is zo. Zeker online is het nadenken over doelgroep belangrijk. Het is onmogelijk om iedereen op zijn/haar wenken te bedienen. Focus aanbrengen op je website voor een specifieke groep maakt dat deze groep zich beter en sneller herkent. Met technieken ervoor zorgen dat de website zich aanpast aan het gedrag van de klant is natuurlijk het ultieme, echter dat kan en doet niet iedereen.
Lastig? Omschrijf in 15 woorden je eigen publiek en bezoekers op je website. Die dat daarna ook eens voor bijvoorbeeld je Facebook omgeving.

 

Analyseer goed

Je kunt cijfers opvragen achter een website. Dat is slechts een begin. Voor veel marketeers stopt het daar. Echter analyseer is het interpreteren van de resultaten, wegen van de cijfers en conclusies trekken. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van devices, verschillende soorten bezoekers en doel waarom bezoekers de website bezoeken. De combinatie met analyses en gebruik maken van big data levert kennis en inzichten op die de website kunnen verbeteren.

 

De kracht van de boodschap

De kracht van de boodschap zit in de herhaling. Boodschappen en contacten moeten vaker gelegd worden. Immers, we weten dat we wanneer we een CEO willen spreken hem/haar gemiddeld 9,5 keer moeten bellen en een advertentie wordt online pas na 7 keer in beeld te zijn geweest gezien door de bezoeker. Zorg dat je bezoekers herhalingsbezoeken laat doen. Daar ligt de mogelijkheid om de bezoeker om meer vertrouwd te laten worden met de website en de conversie te verhogen.

Deze meer strategisch getinte tips geven je handvatten en een beeld om verder te kunnen gaan met de opbouw en inrichting van de website. We willen immers allemaal een hogere conversie.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.