Leestijd: ca. 5 minuten

Weer een marketingstrategie ontwikkelen, je onderscheiden van anderen, denken vanuit kansen. Soms lijken plannen wel erg op elkaar en soms kan succes zoveel dichter bij liggen dan het verbijzonderen van de marketing. Daarmee wordt niet gesteld dat je niet hoeft na te denken over een nieuwe, concurrerende en creatieve strategie, soms kunnen meer traditionele zaken ook heel goed werken. Hier 6 suggesties die je bij het lezen wel herkent maar eigenlijk bent vergeten. De “vergeten marketingtechnieken” als tegenhanger van de vergeten groente.

 

Suggestie 1 – verklein je markt

In de ontwikkeling van een solide marketingstrategie is het vaststellen van de definitie van de markt een basis. Daarmee bepaal je het domein en kijk je naar je eigen scope. Bij het ontwikkelen van een groot domein heb je als marketeer meer mogelijkheden om je scope te vergroten.

De marktdefinitie bepaal je op basis van het niveau waarop je concurrentie bepaalt. Gaat dat op het niveau van product dan is de concurrentie en dus ook je markt en domein kleiner dan wanneer je kijkt naar de markt voor behoefte.

Je markt dus “kleiner”definiëren, een kleinere scope hebben maar ook een kleiner domein, maakt dat je meer overzicht en inzicht hebt in de klanten in die markt, de andere spelers, actoren en concurrentie. De slagkracht en mogelijkheden zijn dan concreter en sneller te ontwikkelen. In elk geval vanuit de eigen mogelijkheden en inzichten.

 

Suggestie 2 – vraag je klanten om een reactie

Deze suggestie ligt voor de hand en ook weer niet. Vaak zien we ondernemers, zeker online, vragen om een review en een ranking van het product. Vanuit zoekmachinemarketing is het logisch dat je dit als marketeer doet.

Deze suggestie gaat over het uitvoeren van daadwerkelijk contact met klanten, mogelijk persoonlijk, om hen te vragen wat ze van het product, merk, jou en je onderneming vinden. Vervolgens kun je deze resultaten gebruiken als testimonial maar je kunt hen ook vragen deze informatie te delen in het eigen netwerk.

Deze manier van werken kost wat meer tijd, is menselijker en zal uiteindelijk, door het peer-to-peer effect, meer impact hebben op de resultaten.

 

Suggestie 3 – houd contact met “voormalige” klanten

Iemand koopt bij je, betaalt en is tevreden. Hij heeft alleen voorlopig geen ander of vervangend product van je nodig. Denk hierbij aan producten die wat langer meegaan, neem maar eens een auto in je gedachten. Het onderhouden van contacten met deze klanten kan bij de mogelijke aanschaf van een nieuwe of andere auto een aantal jaar later tot een “vanzelfsprekend gedrag” leiden dat deze mensen meteen weer naar je toe komen.

Je kunt ook eens kijken naar een aantal klanten die afgelopen jaren niet meer hebben gekocht bij je of contact hebben gezocht. Benader hen eens met een “cadeautje” en doe de deur voor hen open. Vaak ligt de reden dat ze niet meer terug komen in een soort schuldgevoel. Je geeft hen door zelf contact te zoeken een opening.

 

Suggestie 4 – zorg dat mensen weten dat je er bent

We zijn als ondernemer heel erg druk online, en dat is niet uit te sluiten. Daarnaast zien we dat veel klanten in de buurt zitten van het bedrijf. Bedenk eens dat het zoeken naar contacten in de nabije omgeving best kan werken. Leg leaflets neer en denk aan reclameborden. Zo informeer je de omgeving van je eigen onderneming over je producten en diensten.

 

Suggestie 5 – concurrentie analyse

Analyseer eens goed wat je concurrentie echt doet. Denk daarbij aan productbeleid, maar zeker ook communicatieve aspecten. Bedenk waarom klanten klant bij hen zijn. Het geeft je veel inzichten in de wijze waarop anderen in jouw markt succesvol zijn.

Het is ook heel erg goed dat je andere spelers, mogelijk in andere branches, analyseert om te kijken waar anderen succesvol in zijn en wat niet. Deze andere spelers leren je vaak hoe zij omgaan met klanten en mogelijke klanten, dat kan voor jou ook werken.

 

Suggestie 6 – spam?

Als marketeers hebben we het vaak over spam. Spam onder de definitie van “mensen te vaak en te veel benaderen”. Vaak is het echter zo dat klanten niet eens merken dat ze iets van ons hebben ontvangen. Veel effecten van de marketinginspanningen vindt onbewust plaats waardoor mensen het niet bewust kunnen reproduceren. Dan wordt onze spam niet als spam ervaren maar als extra informatie.

Zorg dat je inspanningen meet en blijft meten.

 

Zoals in de inleiding aangegeven, er zitten best een aantal aha-momenten in. Probeer er eens een paar uit en kijk wat er gebeurt.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.