Leestijd: ca. 4 minuten

Wat is eigenlijk gamification? En wie doen er aan games? Die vraag stellen is het antwoord weten. De meeste mensen zeggen dat ze niet aan games doen maar uit ervaring weten we dat meeste mensen zeker gevoelig zijn voor “gamification” als onderdeel van het dagelijkse leven. Volgens Jane McGonigal bestaat gamification uit 2 factoren te weten geluk en games. Dat is wat summier maar dekt wel de lading.

Voorbeelden van gamification waar mensen als bijna vanzelf aan meedoen:

  • in een bericht staat dat je profiel in Facebook slechts voor 65% gevuld is, grote kans dat je mee gaat doen
  • in een programma (ook praatprogramma’s) wordt een vraag gesteld, grote kans dat je mee doet

En zo zijn er best veel elementen die meewerken aan het succes bij het inzetten van gamification. Als kader schetsen we wel dat gamification op zich alleenstaand geen echte daadwerkelijke bijdrage heeft aan het bereiken van marketingdoelstellingen. Het zal altijd in combinatie met een cross mediale aanpak een rol moeten krijgen.

Stap 1 – Ken je klant

Je moet weten wie je klant is en wat hem of haar beweegt. Zomaar een vorm van gamification introduceren zonder dat je weet wie je klant is kan heel erg negatief bijdragen aan het gewenste resultaat.

  • wat beweegt een klant om bij je te zijn
  • waarom doet de klant dat
  • wat zijn de redenen en de doelen van de klant
  • wat voor soort “game’ past het best

 

Stap 2 – Zorg voor inzicht in de cross mediale aanpak

Je moet als “gamification specialist” inzicht hebben in de cross mediale marketing strategie waar de game een onderdeel van gaat uitmaken.

  • geef een duidelijke betekenis aan de rol van gamification
  • in welke media kun je de game onder de aandacht brengen
  • in welke media kun je de game “spelen” of inzetten
  • op welke wijze krijg je de beste versterking van de kanalen

 

Stap 3 – Heb je doel scherp voor ogen

Wat wil je bereiken met gamification binnen het totale cross mediale concept? Zonder doel is geen campagne goed. Je moet een beeld hebben waar je uiteindelijk naar toe wilt.

  • interactie
  • informatie over klant
  • data
  • omzet
  • traffic

 

Stap 4 – Inzet van gamification

In combinatie met stap 3, wat wil je bereiken met de game? En op welke wijze ga je dat ondersteunen en laten uitvoeren:

  • punten verzamelen voor klant
  • informatie verzamelen die de klant dan weer kan combineren
  • waarde verzamelen om daar iets voor terug te krijgen, al dan niet een product of een level in de game
  • interactie met de klant waardoor je meer te weten komt
  • sociaal element, de game koppelen aan een platform waar mensen elkaar kunnen helpen en stimuleren

 

Stap 5 – De verhaallijn

De lijn in het gehele proces moet passen bij de deelnemers, passen bij de organisatie maar zeker ook bij de campagne en de doelen die we gesteld hebben.

  • wie of wat is de rode draad
  • wat is de activiteit, event of actie waar we mee bezig zijn
  • wanneer is het einddoel bereikt, heeft de deelnemer een beeld van het mogelijk afronden van de game

 

Stap 6 – Controle krijgen en houden

Laat de game niet uit de hand lopen. Met het doorlopen van de eerste stappen is de kans kleiner dat je de game uit het oog verliest of dat deze ontspoort maar zorg voor het goed managen van de processen.

Op deze wijze is het mogelijk om een vorm van gamification op te nemen in een cross mediale strategie.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.