Leestijd: ca. 5 minuten

Contentstrategie is het woord dat voor succes staat. Succes is wel afhankelijk van meerdere elementen. In dit artikel nemen we die 6 stappen door.

Bij het ontwikkelen van een contentstrategie is er meer aan de hand dan alleen content:

  • geef een goede definitie van content
  • denk aan content in relatie tot reputatie
  • je merkstrategie moet ook consistent lopen met contentstrategie
  • content is niet alleen het verzenden van inhoud en dan afwachten
  • contentstrategie is een belangrijke schake op sociale media en kan een boost verzorgen

 

Stap 1 – contentplanning en strategie

Het plan is niets, planning is alles.
Zomaar starten met het maken en leveren van content is te gemakkelijk gedacht. Naast een doordachte strategie wat de rol is van content in het realiseren van de doelstellingen, is het belangrijk dat er een planning is waarmee je de content en contentproductie kunt managen. Paar elementen van aandacht:

  • bepaal goed wat het doel en de strategie is, leads genereren met behulp van content vraagt om andere content dan klanten behouden met behulp van content
  • voor goede content is het belangrijk om de lezer goed te kennen
  • analyseer de traffic en bezoekers
  • monitoren van discussie en beweging online geeft extra informatie

Met deze data krijg je meer inzicht in de wensen van de bezoeker in relatie tot de doelstelling van de content.
De centrale vraag bij content is natuurlijk “wat is nu de aaibaarheidsfactor van jouw content?” Daar kom je achter door praten met de bezoekers en analyseren van de bezoekers.

 

Stap 2 – naar de realiteit

Ben je op de hoogte of mannen of vrouwen jouw content lezen? De essentie is om na te denken over de aard van de content, de omgeving waar de content op geleverd wordt en de mens die de content gebruikt. Als er iets mis gaat in deze mix dan is de stap naar realiteit en daarmee succes kleiner. Denk eens over:

  • weet het publiek het verschil tussen een artikel en een blog of is dat een redactioneel item
  • kijken we liever beelden of lezen we teksten, zijn die beelden en teksten lang of kort, of hangt dat af van het moment van lezen en kijken
  • sluit alle content op alle devices op elkaar aan

 

Stap 3 – personaliseren

Natuurlijk is het personaliseren van alle contacten in alle contactmomenten een complex vraagstuk. Het is te gemakkelijk om continu te zeggen dat elk klantcontactmoment persoonlijk ingevuld moet worden. Vaak ontbreken data en techniek daar voor. Toch is het wel een punt van aandacht. Begin eens met een mail door goedemorgen, goedemiddag of goedenavond te zeggen; maak het persoonlijk door in te spelen op het moment van verzenden of ontvangen.

 

Stap 4 – het schrijven

Het schrijven op zich is al een vak op zich. Kijkend naar de vele vormen van leveren van content, van blog tot vlog, van tekst tot beeld, is vakmanschap. We doen het er soms even bij. In een tekst is het belangrijk om na te denken wie het bericht gaat lezen en wat de doelstellingen zijn (zie de inleiding en stap 1, is het werven van een lead of behouden van een klant). Denk bij het schrijven van een tekst eens aan de volgende onderwerpen:

  • zorg voor korte pakkende titels
  • geef plaatjes en afbeeldingen die relevant zijn
  • maak het goed leesbaar

 

Stap 5 – gebruiken van content

Wanneer content niet periodegedreven of tijdgebonden is dan is de content bijvoorbeeld vaker te gebruiken. Maar kijk ook zeker naar de eigenschappen van het medium. Zien we niet een ontwikkeling dat mensen niet de gehele dag Twitter volgen en alles terug kijken? Dan kun je dus rustig dezelfde content vaker plaatsen. Bedenk ook hoe content meer in het geheugen blijft van de ontvanger? Wat maakt dat ik het leuk vind en onderscheidend, storytelling kan daar bij helpen maar ook moment van versturen, tekst en afbeeldingen.

 

Stap 6 – blijf porren

We zien vaak dat mensen content leveren, dat paar dagen volhouden en dan stoppen. De contentstrategie moet er op gericht zijn om langere tijd actief te zijn. Een dag niets doen levert afmeldingen op en minder bezoekers.

  • push de content bij de ontvanger
    o pakkende titels
    o goede onderwerpregels
  • zorg voor beeldmateriaal
  • koppel alle content aan elkaar
  • koppel verschillende media

Door het volgen van deze stappen leg je de basis voor een goede contentstrategie.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.