Leestijd: ca. 5 minuten

Een infographic wordt steeds vaker door marketeers ingezet om te communiceren met de doelgroep en klanten. Door het gebruik van Pinterest is ook een stijging van het aantal infographics te zien.

 

Wat is een infographic?

Een infographic of informatieve illustratie geeft een informatieve weergave van verschillende objecten met een combinatie van tekst en beeld. Dit kan voorkomen in de vorm van een kaart, grafiek, bord, instructieve tekening of een interactieve applicatie. Ze is bedoeld voor het overgedragen van informatie, data en kennis.

Een infographic wordt vaak met een pictogram verwisseld. Een pictogram is vaak een afbeelding of weergave van 1 inhoudelijk gegeven in beeldvorm. Een infographic is een afbeelding met een verhaal en meerdere inhoudelijke aspecten.

Het samenvatten van veel inhoud en content in een door afbeeldingen gestuurde infographic heeft in deze wereld van zappen, clicken, grazen en browsen meer aandacht dan alleen tekst. Afbeeldingen trekken de ogen en het aanbrengen van een duidelijke richting maakt dat mensen de infographic minimaal scannen.

 

Reden 1 – verbeteren van de SEO

Dagelijks wordt er vele nieuwe content online geplaatst. Vanuit het SEO principe maakt het dat er daardoor door velen gebruik wordt gemaakt van de logaritmen. Het gebruik maken van een infographic verhoogt de vindbaarheid. Zeker in combinatie met het bloggen, gebruik van keywords en de juiste opbouw van de website zorgen voor een groter succes.
Het extra voordeel van een infographic is dat daarmee ook de vindbaarheid voor specifieke niches in de markt groter wordt.

 

Reden 2 – verhogen van de aandacht

Mensen zijn visueel ingesteld. We geven sneller en meer aandacht aan afbeeldingen dan tekst. Tekst komt in tweede fase wanneer we meer dan gemiddeld interesse tonen en een echte verdieping willen in het desbetreffende onderwerp.
Een infographic werkt dus heel goed op verschillende platformen om de aandacht te krijgen, denk aan Instagram en Pinterest.
Met aan infographic trek je dus sneller de aandacht en houd je die langer vast. Bij het op de juiste wijze toepassen van de afbeeldingen en tekst beklijft de inhoud ook beter en langer.

 

Reden 3 – potentie om viraal te gaan

Je kunt geen infoprahic maken om daar als doel bij te hebben dat deze viraal een succes gaat worden. Een infographic is bij uitstek wel geschikt om uiteindelijk viraal succes te bieden.

  • afbeeldingen trekken aan
  • interessante informatie wordt gemakkelijk gedeeld via verschillende platformen
  • afbeeldingen zoals infographics worden sneller en vaker gedeeld door derden, zeker als de interesse is gewekt
  • in een sociale omgeving is iemand die een infographic ziet drie keer vaker deze aan het delen dan andere content

Stuur dus niet op het virale effect, focus op de inhoud en de weergave. Wees wel voorbereid op het virale effect. Monitor goed de ontwikkelingen en voortgang.

 

Reden 4 – toon jezelf

Door gebruik te maken van infographics help je wel met het vergroten van de brand awareness en de toon je je eigen deskundigheid. Zeker wanneer veel mensen het zien, delen en reageren neemt de aanwezigheid toe.
Om deskundigheid uit te stralen moet de infographic wel van dat niveau zijn dat er deskundigheid uit komt.

  • denk aan de herkenning wanneer de lau out van de infographic past bij de uitstraling van de onderneming, merkbeleving
  • door het delen ontstaat grotere bekendheid
  • een infographic kan ook worden gebruikt om te laten zien waar je voor staat
  • let wel op een goede verhouding van design en inhoud, te veel van beide is niet verhelderend

 

Reden 5 – stimuleer het delen

Een infographic is een goed deelbaar stuk content. In tegenstelling tot verschillende lettertypen en opmaakconstructies, veranderingen in opmaak door andere systemen, blijft de infographic door de opmaak constant goed.
De infographic blijft dus intact en kun je blijven delen in de samenstelling. Ook kun je het delen zelf stimuleren.
Let wel op de inhoudelijke juistheid van de content. Zodra de inhoud niet meer klopt, probeer dan te stoppen met delen.

 

Reden 6 – makkelijk te gebruiken

Een infographic kan in nagenoeg alle media, offline en online, worden mee genomen. Digitaal zijn goed opgemaakte en ingevulde infopraphics goed te lezen en offline is een infographic goed te printen en uit te delen of te versturen. Het versterkt de samensmelting tussen offline en online communicatie.

  • denk aan het maken van een offline banier met de infographic er op
  • een geprinte versie van een infographic heeft soms voor mensen een voordeel ten opzichte van digitale versie
  • digitale versie is in alle online media mee te nemen
  • door het juist coderen kan ook het gebruik worden gevolgd

Het maken en gebruiken van een infographic helpt zeker bij het realiseren van een aantal marketingdoelstellingen, let wel, de infographic op zich kan geen doelstelling zijn.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.