Leestijd: ca. 4 minuten

We plaatsen met elkaar wat content online. Ook deze blog is weer extra content die is geplaatst in de grootste bibliotheek ter wereld, de online bibliotheek. Ook de meest ongeordende bibliotheek trouwens.
Naast het plaatsen van de content, de frequentie en de hoeveelheid content is een thema vaak hoelang de content houdbaar en bruikbaar is. Over het algemeen kun je stellen dat:

  • via Twitter de content na 17 minuten over de datum is
  • via Facebook is een post 4 uur houdbaar
  • via Instagram willen we ongeveer 20 tot 22 uur kijken
  • het medium LinkedIn kan wel een dag houdbaarheid geven
  • voor Youtube is een film soms meer dan 2 weken houdbaar
  • en een blog als deze kan wel jaren bruikbaar blijven

Hoe kun je er nu voor zorgen dat deze content langer bruikbaar is. Deze 6 manieren geven je een handvat om de levensduur van content te verlengen.

 

Gebruik zo weinig mogelijk data

Het vermelden van een datum of relateren aan een datum geeft de content een richting mee in de tijd. De lezer zal altijd de content koppelen aan die data en daarmee een eerste kwalificatie geven aan de content. Door deze data te vermijden maak je de content tijdlozer en dus langer houdbaar.

 

Gebruik een combinatie

Door gebruik te maken van meerdere media, zoals het plaatsen van afbeeldingen, foto’s en filmmateriaal in een blog, maakt dat de levensduur wordt verlengd. Omdat de blog langer kan blijven bestaan zal het kijken naar de film op termijn ook meelopen en dus zal die periode langer worden dan de aangegeven periode van 2 weken.
De combinatie van elementen kan elkaar dus goed versterken. Zorg er wel voor dat de combinaties van media logisch zijn.

 

Verrijk de content met links

Het opnemen van links in een blog zorgt er voor dat mensen via die link de content vaker vinden op verschillende plaatsen.

 

Maak van je content een evergreen

Bij het kiezen van topics voor je content is actualiteit natuurlijk een belangrijke succesfactor. Nadeel van inspelen op de actualiteit is dat deze over het algemeen sneller ook weer verdwijnt en daarmee wordt de levensduur van de content weer korter.
Schrijf ook content of publiceer over onderwerpen die algemener zijn en daardoor langer bruikbaar. Vanuit het marketingvak kan dat bijvoorbeeld zijn het ontwikkelen van een strategie of het schijven van een marketingplan. Tijdloos en daardoor kunnen deze thema’s neigen om een evergreen te worden.

 

Koppelen aan je profiel

Door het koppelen van de content, bijvoorbeeld aan je LinkedIn profiel, krijg je enerzijds een groter bereik aan mensen en anderzijds blijft het voorlopig vanuit die koppeling onder de aandacht. En hoe meer aandacht content krijgt hoe meer het gelezen wordt en hoe langer de levensduur wordt.

 

Gebruik hashtags

Na het schrijven van de content is het vaststellen en bepalen van de “hashtags” minstens zo belangrijk. Door de toenemende mate van vindbaarheid, je moet natuurlijk wel de juiste hashtags kiezen die passen bij het zoekgedrag van de lezer, is de content beter en sneller vindbaar.
Bij het produceren van content is het belangrijk om voor deze 6 manieren even tijd vrij te maken. Overweeg de mogelijkheden die je hebt en bedenk voordat je plaatst hoe je de levensduur van elke vorm van content kunt verlengen.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.