Nextleadership staat voor de volgende generatie van samenwerken en succesvol zijn binnen organisaties. Natuurlijk is de belangrijkste schakel voor succes een marketingstrategie ontwikkelen die vanuit de klant wordt gegenereerd. De wijze waarop de mensen binnen een onderneming met elkaar samenwerken is in onze huidige, snel veranderende en steeds meer digitale maatschappij, essentieel voor succes.

Denk maar eens aan de snelle veranderingen in mediaconsumptie van de klant, agile werken, inspelen op de digitale transitie, meer data beschikbaar dan ooit en een management dat, als het even kan, met innoverende en onderscheidende producten en diensten komt.

In die hectiek is het belangrijk om als Nextleader dat succes te ontwikkelen en laten groeien. Daarvoor is een aantal tips dat je kunt gebruiken binnen je organisatie. Op welke plek binnen de organisatie je ook een rol hebt. Elke collega heeft in ondernemingen die gericht zijn op het heden en dat wat komen gaat een aanzienlijk aandeel in het succes. We moeten er voor waken dat we het tegeltje met de volgende uitspraak zo snel mogelijk van de muur kunnen halen: “we leven in de 21ste eeuw met 19de eeuwse bedrijven”.

1 – werk samen

Vanuit het afdelingsdenken en silodenken maar ook vanuit de bonusstructuur voor individuele prestaties is het denken vanuit het individu in ons DNA gaan zitten. Het is echter, zeker binnen de vele veranderingen en ontwikkelingen, beter en effectiever om met elkaar samen te werken.

  • ken elkaars sterkten
  • weet wat de competenties zijn
  • zoek elkaar op
  • waardeer elkaar
  • spreek elkaar op de juiste wijze aan als er iets niet goed gaat, werk dan samen naar de oplossing

 

2 – communiceer

Het is bijna vanzelfsprekend dat iedereen communiceert. Maar informeren we elkaar of praten we maar wat kakofonisch door elkaar heen? Vanuit de communicatie wetenschap wordt gesproken over een zogenaamde “breng-en-haal-plicht” van communicatie en informatie. Dat geeft onnodig veel verwarring, rumoer, ruis en daardoor juist onwetendheid.
Vanaf nu “breng-plicht”. Iemand binnen de organisatie die over bepaalde kennis, inzichten en informatie beschikt en weet wat de rol van anderen binnen de organisatie is, die heeft de plicht om die informatie te brengen en delen. Door de lerende organisatie wordt het snel genoeg bekend welke informatie wel en niet bij de juiste mensen terecht is gekomen.

 

3 – vier successen

Het succes dat je als onderneming en dus als team hebt moet je meer vieren. Dat lijkt wat Amerikaans maar leidt wel tot een meer samenwerkende groepen mensen. Mensen willen weten wat er dan is gelukt, hoe dat is ontstaan en gaan nadenken of zij er ook iets mee kunnen. Het succes vieren heeft het effect van een kettingreactie binnen de organisatie.
Daarnaast is het vieren van succes functioneel voor een betere verstandhouding tussen alle mensen.

 

4 – wees duidelijk

Deel de visie en doelstellingen op alle lagen binnen een organisatie met elkaar. Vergelijk je onderneming met een voetbalteam. Wanneer de spelers niet weten wat de visie van de coach is lopen ze doelloos rond. Als de spelers elkaars strategie niet weten of kennen is het samenwerken complexer, je weet dan ook niet aan wie je de bal (breng-plicht van informatie) moet spelen.
Alle lagen binnen een organisatie hebben een visie en doelen. Zorg ervoor dat mensen wat de doelen, visie en ontwikkelingen zijn. Deel die en mensen gaan er eerder naar handelen.

 

5 – geef vertrouwen

Wanneer je met mensen in een team samenwerkt is het belangrijk dat iedereen zijn en haar rol kent. Als het goed is heb je bij die rol ook de competenties bepaald en ben je daarop de samenwerking met die mensen aangegaan. Geef de mensen dan op basis van die competenties het vertrouwen dat zij de rol binnen de organisatie uitvoeren. Je moet hen daar in steunen maar niet voortdurend corrigeren.

Naast deze vijf tips is er nog een aantal belangrijke aspecten, denk aan het ontvangen van feedback, verstrekken van autonomie en de persoonlijke ontwikkelingen. Het wordt voor de Nextleader steeds meer een flexibel proces waarin jezelf daadkracht toont, beslissingen neemt, goed communiceert en mensen motiveert. Coachen in plaats van leiding geven.

Organisaties in ontwikkelingen. Managen wordt anders. Nextleadership is belangrijk.
Op 8 maart 2018 organiseert CustomerTalk het evenemement Nextleadership in 1 Day. Met diverse sprekers gaan we in op de hierboven gegeven handvatten, helpen we je met je eigen rol, de rol van anderen en leer je van de ervaringen van mensen die “Nextleadership” geïmplementeerd hebben. Meer weten? www.nextleadershipin1day.nl

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.