Leestijd: ca. 3 minuten

Het is mooi wanneer je bezoekers op je website of webshop krijgt. Uiteindelijk wil je dat je bezoekers iets gaan doen: contact opnemen, zich inschrijven voor een nieuwsbrief, zich aanmelden voor een cursus of een product kopen. Je website of webshop is er helemaal op ingericht. Alleen die laatste, zo gewenste actie, blijft uit. Waarom klikt diegene dan niet? 

Een Call to Action begint met begint met een knop. Echter een call to action is meer dan een ‘lees meer’ of een ‘klik hier’ tekst. Hieronder spijkeren we je bij hoe je een goede call to action kunt vormgeven.

1. Gebruik eerstepersoons taal

‘Schrijf me in!’ is beter dan ‘Aanmelden!’. Het personaliseert de CTA. Het geeft de persoon eigenaarschap van hun beslissing en zorgt ervoor dat ze meer in het resultaat investeren. Het toevoegen van voornaamwoorden zoals “ik” en “mijn”, in tegenstelling tot “jij” en “uw”, helpt om een ​​CTA van een bericht om te zetten in een beslissing.

2. Focus op voordelen en resultaten

‘Ik wil meer geld besparen’ richt zich op het resultaat, terwijl ‘Stuur mijn budgetgids’ iemand gewoon vertelt wat hij krijgt. Beide zijn goed omdat ze specifiek zijn en de taal van de eerste persoon gebruiken. Maar de eerste vermeldt het gewenste resultaat versus de tool die u aanbiedt. 

De persoon denkt: “Ik wil deze gids niet omdat ik niets beters te doen heb. Ik wil het omdat ik geld wil besparen.”

3. Gebruik nummers

Cijfers zijn een bijzonder effectieve vorm van CTA. Bijvoorbeeld:

  • Reageer binnen drie dagen
  • Ontvang 20% ​​korting op je eerste bestelling
  • Upgrade naar verzending binnen één dag

Het aantal draagt ​​bij aan de zekerheid van wat er voor de klant gebeurt.

4. Zorg ervoor dat uw CTA’s responsief zijn

Het is belangrijk dat uw call-to-action er goed uitziet op alle apparaten, van desktops tot tablets en telefoons. Anders bereik je geen groot deel van je publiek!

Neem de tijd om uw ontwerp te controleren met een tool zoals LambdaTest , die een voorbeeld van uw site toont op alle soorten apparaten en browsers. Zorg ervoor dat er niets is afgesneden, knoppen gemakkelijk te klikken zijn, formulieren gemakkelijk te gebruiken zijn en dat alles er voor iedereen goed uitziet.

5. Maak het persoonlijk

In alle gevallen is het als marketeer belangrijk om je te verplaatsen in de lezer. Het kan helpen om bij je CTA aan te geven wat het voor de lezer oplevert als diegene klikt op de CTA. Een voorbeeld hiervan is de CTA ‘Stuur mij de checklist’. Daarnaast kan je de lezer ook overtuigen om op jouw CTA te klikken door te schrijven vanuit de ik-vorm. Dit bevordert namelijk het herkenningsproces: door een CTA als ‘Ik wil de checklist’ herkennen mensen zich direct in de CTA en wordt de afstand tussen lezer en actie verkleind. Lezers zien zichzelf op deze manier al bijna de actie uitvoeren. Dat wil je!

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.