Leestijd: ca. 4 minuten

Natuurlijk moet je doelgroep weten dat je iets verkoopt. Maar wat ze écht willen weten, is het verhaal erachter. Hoewel ons brein soms denkt dat we een product of dienst kopen, kopen we eigenlijk verhalen. Verhalen zijn krachtig en tijdloos. Het zet mensen aan tot actie, maar hoe doe je dat?

Hoe vertel je een duurzaam verhaal?

Je bent een merk met een mooi verhaal. Je wil met jouw bedrijf namelijk de wereld op een positieve manier veranderen. Maar hoe breng je dat nu over? Bij duurzame communicatie is het niet alleen het eindresultaat dat je laat zien, je neemt je klanten mee in alle stappen die je zet.

Hieronder 5 tips hoe je dit kunt doen:

1. Communiceren vanuit je missie en visie

Communiceren als duurzaam bedrijf, begint bij je visie en missie. Waarom doe je, wat je doet? Wat is jouw visie op een mooiere wereld? Waar wil jij je voor inzetten met je bedrijf?

Door je missie en visie aan de basis te zetten van je communicatie, maakt het niet uit via welke weg je communiceert. Of nu de CEO, de werknemer of een sociaal mediakanaal de boodschap overdraagt: jouw merk wordt hierin herkend.

2. Wees transparant

Een duurzaam merk is open en eerlijk. Op het moment dat een bedrijf kiest voor een duurzame bedrijfsvoering, tekent zij direct voor transparantie. Als dit niet gebeurt, zal het publiek al snel wantrouwend zijn. De groene consument is namelijk een informatiezoeker. Met de opkomst van greenwash-bedrijven, worden deze consumenten steeds kritischer. 

Onrealistische getallen

Duurzaam communiceren gaat over het communiceren van een helder verhaal. Als er maar één kant van het verhaal wordt verteld, bevindt het merk zich eerder in een utopische niche, dan in een duurzame niche.

Ieder merk – dat zich aan een duurzame visie wil committeren – zal een aantal obstakels tegenkomen. Deze ondernemers bevinden zich vaak op wegen die nog niet eerder verkend zijn. Daardoor zijn er veel uitdagingen die nog geen oplossing hebben.

3. Doe onderzoek naar de ‘supply pain’

Duurzame communicatie vindt niet alleen van binnen naar buiten plaats, maar ook andersom. Om volledig transparant te kunnen communiceren, moet je weten waar je het over hebt. Zo is het belangrijk om de dialoog aan te gaan met je leveranciers: van welke producten maak je gebruik? En dan niet alleen het eindproduct, maar de hele productie.

4. Blijf weg van containerbegrippen

Door het veelvuldig gebruik is het begrip duurzaamheid steeds leger geworden. Duurzaamheid is een containerbegrip en containers worden gevuld met een andere inhoud. Zo ook dit woord. De een denkt aan plastic, de ander denkt aan compensatie en weer een ander aan duurzame grondstoffen. Doordat het woord zoveel betekenissen heeft, wordt het vaak gebruikt door bedrijven die Greenwashen. Wees je hier bewust van.

5. Vertel het échte verhaal

We consumeren met zijn allen veel te veel. Dit is een probleem voor bedrijven die iets willen verkopen en tegelijkertijd positieve impact willen maken. Er valt nauwelijks tegen de prijzen die de massaproducties vragen op te boksen. Maar, dat hoeft ook niet.

Consumenten zijn veel gaan consumeren, omdat producten hun waardevolle verhalen zijn verloren. Wij hebben geen idee waar onze kleding, producten of voedsel vandaan komt, wie het maakt of hoeveel werk het heeft gekost. 

Daarom ligt hier een belangrijke taak voor duurzame bedrijven. Als we de complete verhalen vertellen van onze producten, wordt de consument daar verliefd op. Een product is een waard transactie. De hoogte van die waarde wordt bepaald door de verhalen en emoties die we het product geven. Als wij ons bewust zijn van de grondstoffen en de mankracht die het heeft gekost om dit product voor ons te maken, gaan we daar naar betalen en er zorg voor dragen.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.