Leestijd: ca. 4 minuten

In de wereld van de online en digitale ontwikkeling van de marketing en communicatie zien we een stijgende complexiteit in het aanbod van de mogelijkheden. We komen uit een tijd van 1 televisiekanaal, paar kranten en wat mogelijkheden voor adverteren. We verschuiven naar een wereld van complexe samenstellingen van online mogelijkheden. Het is aan de marketing en communicatie professional om de digitale oorlog in je voordeel te beslissen. En in je voordeel betekent dat ook dat je meer klanten werft, behoudt en bindt.

 

Tip 1 – ken je klant

De klant kennis is meer dan het geven van een korte omschrijving, de klant kennen vraagt inzichten die ons helpen om de (potentiële) klant beter te benaderen en te beraken.
Richt je op het juiste publiek en maak ook keuzes. Bepaal ook welk publiek je NIET wilt bereiken. Dat is voor veel marketeers lastig maar geeft je wel inzicht op die groep waar je de focus op wilt leggen.
Voorbeelden:

  • onderscheid in prijs
  • keuze voor 1 platform zoals het maken voor een product geschikt voor iPad en niet voor andere tablets
  • keuze voor alleen elektrische fietsen

 

Tip 2 – ken de cijfers

We investeren veel in het werven en behouden van klanten. We weten weinig over ROI.
Vreemd omdat tegen elke investering wel een model zit dat geld moet opleveren. Ik ben nog nooit iemand tegen gekomen die zomaar ergens geld in stopt.
Dat betekent dat je bij een investering doelen moet stellen, die doelen moeten ook meetbaar zijn. Of je dat nu KPI’s noemt of de elementen uit de ROI. Meten en de cijfers kennen is het devies.
Voorbeelden:

  • hoelang is een bezoeker op je website
  • welke pagina wordt het langst bezocht
  • waarom geef je een korting of ander voordeel
  • hoeveel likes heb je, wat doen ze en welke ondersteuning leveren ze
  • in hoeverre komen volgers en klanten met elkaar overeen

Het is maar een greep uit de vragen die je jezelf kunt stellen.

 

Tip 3 – stel doelen

Elk plan heeft een doel. Vaak is dat klanten werven of iets dergelijks. Elk doel heeft tussen liggende of subdoelen. Het vaststellen van die doelen is vaak ook een creatief proces en kan afhangen van het algemene doel en de organisatie waar je werkt en de klanten waar je mee om gaat.

  • percentage conversie
  • aantal volgers
  • aantal volgers dat deelt

 

Tip 4 – verhaallijn

Zorg voor een consistent verhaal tijdens de digitale campagne. Laat de klant het verhaal herkennen in de verschillende contactmomenten waar we met onze klanten communiceren. Zorg er dan ook voor dat berichten op elkaar aansluiten. Een consistente en logische verhaallijn is voor de lezer een versterkend element.

  • rond de maand december zijn de Sint en Kerst verhalen niet weg te denken
  • tijdschriften die inspelen op de verschillende feestdagen het jaar door
  • een frisdrank die inspeelt op een film

 

Tip 5 – connectie en relevantie

Zorg dat je in contact blijft met de (potentiële) klant. Leg een relatie, maak gebruik van de mogelijkheden. Zorg wel de berichten die je met elkaar deelt relevant zijn en blijven.

  • kaasmerk dat ons uitnodigt om via soclale media een connectie te maken
  • aanvragen van content via soclale media of email

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.